Wij gaan rond Kerst 2017 naar Praag voor een paar dagen; wat is nu wijsheid ? Wisselen op airport Tsjechie, wisselen bank/gwk Praag of betalen met euro’s ? Zoveel verschillende verhalen hierover; ik hoop dat iemand mij een goed antwoord kan geven en/of ook andere tips v.w.b. Praag. Alvast bedankt.
Crosspost uit het andere topic:
Je kunt niet overal in Tsjechië met euro’s betalen, en wanneer je wél met euro’s betaalt, betaal je 9 van de 10 keer meer dan wanneer je in kronen zou betalen. Het verstandigste is dus nog steeds wisselen. Mijn ervaring is echter wel dat het pinnen ‘voordeliger’ is dan een wisselkantoor, wat betreft de beste koers.
Dank je wel voor jouw bericht Danechka, maar pin je dan gewoon in Praag zelf of op het vliegveld ? Ik moet natuurlijk wel zorgen dat ik al de 23e wat geld op zak heb, dus misschien toch een gedeelte via GWK en de rest daar ?
Ik heb toen op het vliegveld in Praag wat gepind, zodat ik in ieder geval met de bus naar het centrum kon komen. Daarna ben ik gewoon naar een bank gegaan om wat meer te pinnen. In de praktijk kun je in veel winkels en restaurants ook gewoon pinnen. Ik heb dus nooit rondgelopen met een stapel cash ofzo.
V.w.b. de bancomats (pinautomaten); zijn deze ook in het Engels leesbaar en wat moet je dan minimaal pinnen; Euro 100,-- ?
Ook ben ik een tip tegengekomen v.w.b. het pinnen: Tip: Let op bij het pinnen! De meeste pinautomaten vragen of u de conversie door de Tsjechische bank wilt laten doen of door uw eigen bank. Kies altijd voor uw eigen bank! Die geeft u in vrijwel alle gevallen een betere koers. Mocht de pinautomaat u dus de keuze geven tussen ‘Home currency’ en ‘Local currency’, kies dan voor ‘Home currency’.
Is jou dit ook bekend ?
Sorry voor al deze vragen hoor, maar het is voor mij allemaal nieuw en ik blijf het toch altijd ‘eng’ vinden om in het buitenland te pinnen. Ik zit er ook aan te denken, maar dat is dan meer gemakzucht (maar misschien niet zo handig) om naar het GWK hier in Nederland te gaan en al het zakgeld te pinnen om maar van het gedoe af te zijn; wat vind jij ?
Alvast bedankt voor jouw reactie ! Is heel fijn om dit van iemand te horen die er bekend mee is. :dag:
Hallo Danechka, ik heb geen reactie meer ontvangen op mijn laatste bericht van 31/10; graag alsnog, waarvoor dank.
Je kan daar allerlei bedragen pinnen. Ik pinde overal waar een officiële bank automaat was. Die zijn er meer dan zat. Het is veilig. Veiliger dan bij vage wisselkantoren. Kies without conversion.
Idee qua prijs
Dagkaart ov is 120 kronen is 4,70€ :). Uit eten is rond de 15/20€
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
O en contanten meenemen is echt onzinnig !
Hoi Claire,
wat bedoel je met; kies ‘without conversion’ ? Is het overigens ook veilig om al op het vliegveld te pinnen of wachten totdat wij in Praag zelf zijn ? Ik ga nu jouw verslag in het andere bericht lezen en kom misschien nog wel terug op een aantal zaken; wel spannend allemaal hoor :dag:
PS. Ik las ergens dat je het best kunt pinnen bij o.a.: CSOB, KB, Ceska Sporitelna, Raifeissen, Citibank en Unicredit; klopt dit ?
Without conversion betekent gewoon in kronen pinnen en niet om laten rekenen in euro’s
Pinnen kan bij iedere bank. Is allemaal veilig.
Je maakt het moeilijker dan nodig. Het is niet zo ingewikkeld. Het werkt eigenlijk net zo als in Nederland.
Als je aankomt staan er tig pin automaten op luchthaven. Kies er 1 en pin. Ik pinde zo rond de 200€ in kronen (dus handig om even globaal uit te rekenen hoeveel dat is in kronen
) en betaalde bijv eten met pin. Boodschapjes Drankje etc betaalde ik contant. Ik heb denk ik 2 x gepind ofzo.
Hou er rekening mee dat je bank kosten jn rekening brengt bij geldautomaat gebruik in buitenland en dat verschilt per bank en per betaalpakket Dus beter in 1 x relatief veel pinnen (ik heb bepaald bedrag per dag ongeveer en ik pin voor 2/3 dagen tegelijk ). In winkels pinnen kost niets. Ook bij musea etc kan je met pin betalen. Ook creditcard kan je er gebruiken
Koers van de kroon
100€ = 2560 ik pinde meestal 5000 kronen.
1€ =25,6
Oke, bedankt. En dat ‘Home currency’, komt jou dat ook bekend voor ?
Dit heeft weer met een betere koers te maken; zie Munteenheid Tsjechië: 13 Geldbesparende Tips over de Kroon
Ja, misschien doe ik wel een beetje moeilijk en zijn we natuurlijk gewend om grotendeels in Europa met euro’s te betalen; het omwisselen is alweer een hele tijd geleden bij mij, dus sorry hahaha.
Ik las ergens dat je kronen in euro’s omrekent door het volgende ezelsbruggetje: bijv. 5000 czk x 4 : 100 =
Euro 200,–, vind ik wel handig, al zeg ik het zelf hahaha.
Het voordeel is wel dat als ik bijv. op het vliegveld pin, hoewel sommigen ook zeggen dat dit duurder is dan in de stad (???), dan kan ik het wel direct in de kluis in het hotel leggen, dus hoef ik niet met zoveel cash op zak te lopen.
Jullie zijn ook 5 dagen geweest toch ? Wij gaan ook 5 dagen dus misschien ook maar 2x pinnen, want ik lees wel overal dat Praag heel goedkoop is. Ben echt heel benieuwd.
Als je nog meer tips hebt, dan hoor ik ze graag. Groetjes, Indesco
Het staat er op verschillende manieren. De strekking van verhaal moet zijn dat het niet ! In euro’s wordt afgeschreven. Pinnen op luchthaven was niet ongunstiger (heb ik nagekeken ). Wel verschilt het per bank. In mijn geval was ing goedkoper dan rabo maar dat hing samen met mijn betaalpakket. Dus dat kan je zo nakijken op de site van je eigen bank. Als je gerichte vragen hebt stuur me maar mail clairevanhaut apenstaartje Gmail punt com ![]()
Heb ik gedaan, maar zal wel in je Spam/ongewenste map zitten !
We hebben elkaar inmiddels “gevonden “
Ja, en hoe hahahaha
Have fun !! :dag::vak01: