Bestendige IKAMET ( verblijfsvergunning).

Beste forumbezoekers, ik heb een vraagje betreffend een bestendige IKAMET ( verblijfsvergunning).
In 2014 heb ik ergens gelezen dat personen die 8 jaar on-onderbroken , een ikamet bezitten (lees :in Turkije verblijven) een bestendige verblijfsvergunning kunnen bekomen.
Is deze regelgeving heden nog steeds van toepassing?
Zijn er verder voorwaarden verbonden aan een bestendige verblijfsvergunning?
Graag een reactie en eventueel indien mogelijk ook de link naar de Turkse wetgeving ( Turks of liefst Engels) betreffend het onderwerp.
Dank bij voorbaat.:question::slight_smile:

Ja dat kan als je alleen beperkt Turkije verlaten hebt in die tijd. Voorde rest de gebruikelijke dingen zoals bewijs verzekerd zijn, bewijs woonadres, bewijs voldoende inkomsten.
Als je er wat aan hebt http://schooot.nl/tekstikamet.htm is mijn site met een uitleg voor kort verblijf Ikamet maar dan staan wel de adressen hoe te realiseren.
Alles gaat tegenwoordig over internet (eventueel in engels)

hier nog een Engelstalige site van een woon gemeenschap in Antalya die de procedure lang Ikamet beschrijft
http://antalyacentral.com/component/k2/residency-permit-application-procedure-turkey

Bedankt voor de snelle reactie.

De betrouwbaarste informatie over verblijfsvergunningen, wetten voor buitenlanders en dergelijke vind je op de site van het Ministerie van immigratie. De site is nog maar kort meertalig maar als ik er globaal even doorheen surf doet Engels het nu op elke pagina.

Mijn ervaring is dat :
andere sites vaak oude informatie bevatten en er heel veel onjuiste info ook rondzwerft op het net
vroeger toen de vreemdelingenpolitie eea verzorgde er per provincie andere normen gehanteerd werden ( nu verzorgd de Gouveneur van de provincie de verblijfsvergunningen en gaat alles via Ankara)
er sowieso voor elke buitenlander Nederlanders/Belgen andere tarieven gelden
sinds de toestanden met de stroom aan Syriërs, Afganen en Pakistanen en nergens niets meer te matsen valt en je minder beleefd behandeld wordt dan nodig is

je zelfs als je de door mij hieronder gegeven site aanhoud je nog voor verassingen kan komen te staan van papieren die niet op het lijstje staan maar je wel moet hebben enzovoort.

http://www.goc.gov.tr/main/ Talenkeuze zit rechtsboven, daarna even naar onderen scrollen voor de buttons van je onderwerp.

Mensen die in de omgeving van Kusadasi wonen ,dus arrondisement Aydin kunnen op het ogenblik geen verblijfsvergunning meer aanvragen in Kusadasi zelf ,het moet terug via Aydin gebeuren .
Groetjes ,
Franka

Die verouderde info Sideli (welkom en succes trouwens) is precies de reden dat ik mijn (huidige) ervaring om een verlenging van een ikamet te krijgen bij mij, met uitleg, online heb gezet.
Ik vindt het een “uitvinding” thuis onder de airco en niet meer in een een ongecontroleerde rij bij de yabancı polis.
Moet je toch verschijnen is het op afspraak.
En Franka in heel Turkije moet je dan naar de provincie stad.
Er staat een adres lijste o.a hier
KLIK

1 like

Klopt wat J&M schrijft. Tijdens de aanvraag van het E-Randevu wordt je door het computerprogramma vanzelf naar het dichtstbijzijnde gouveneurskantoor geleidt. Andere keuze heb je niet. De politie (Yabancı Emniyet Müdürlüğü) is anno 2015 nergens meer in beeld.

Laat iedereen die een Ikamet aanvraagt of verlengen wil er rekening mee houden dat voor elke (gezins)situatie andere papieren gevraagd worden. Zo is ook het veel besproken geldbedrag van $6000,- alleen voor mensen die niet gehuwd zijn met een Turk (Let op: voor mannen met een Turkse vrouw gelden weer andere regels) en geen inkomen aan kunnen tonen. Lees dus goed de ‘redenen van aanvraag’ op de site van het ministerie van immigratie wat voor jou van toepassing is.

Groetjes Sideli

Sorry Sideli,
Nog twee opmerkingen.
Wees zeer kritisch met wat “onze landgenoten” op FB zetten hier over. Het is regelmatig van “horen zeggen” en klopt lang niet altijd.
2e, Hier zijn inmiddels de nodige kantoortjes die je “helpen” en sommige verdienen er heel aardig aan. Mijn ervaring is dat de “applicatie” je er redelijk probleemloos doorheen helpt. Wel handig om het in de avond uurtjes te doen, vaak is de boel overdag druk en overbelast. Je wordt er dan met de meest onverklaarbare foutmeldingen uitgegooid

Ik weet wat je bedoeld J&M. Mijn bedoeling is ook met dit forum een kennisbank te creëren waarop geen onzin vermeld staat. Ik heb inderdaad nog nooit zoveel geblaat gelezen als wat onze landgenoten hier en daar plaatsen. Ik merk vaak dat mensen helemaal niet snappen waar ze mee bezig zijn. Ik woon zelf 15 jaar in Turkije en heb tot dit jaar altijd verblijfsvergunningen gehad. Ik heb nu de dubbele nationaliteit aangevraagd en deze is naar Ankara onderweg. Ik hoop in een half jaar van al het gedoe af te zijn.

Mijn ervaring is ook om altijd alles zelf uit te zoeken bij de juiste kanalen. Dat geldt voor een verblijfsvergunning maar ook voor zakendoen. Ook ik ben door scha en schande wijs geworden mede door enkele ‘slimme’ medelanders.
Daarom ook mijn advies om vooral toch maar de site van het ministerie van immigratie te gebruiken : http://www.goc.gov.tr/Main/ en alles zelf te doen. Je komt er inderdaad wel uit, het is niet moeilijk.

Nog een tip: als je bepaalde datums hebt die je niet kan, begin dan bijtijds met een E-Randevu aanvragen. Het gaat namelijk op volgorde en je kan vanuit het menu altijd afhaken, dan gebeurt er niets. De volgende dag zal je zien dat de datums opgeschoven zijn. Wil je dus graag op een datum die 3 weken later ligt volg dan het tijdstip waaruit ze je laten kiezen.
Hou er wel rekening mee dat niet je E-Randevu NA je einddatum van je visum maakt. Dat de datum van je afspraak ERNA valt is NIET belangrijk maar WEL de datum waarop je de afspraak maakt.

Turkije is geen achterlijk land meer waar je altijd nog een ‘kruiwagen’ nodig hebt. Als buitenlander kan je alles prima zelf regelen.

Hallo! Ik heb een heel dringende vraag!

Ik ben in september getrouwd in Turkije, maar moest jammer genoeg het land verlaten vanwege familiale problemen.
Ik heb échter wél een ikametaanvraag ingediend, en in december heb ik een afspraak.
Wat we echter niet wisten, was dat je een toestemming moest aanvragen om t land te verlaten voor 15 dagen.
Ik heb nu een 80tl betaalt op de luchthaven, en ze hebben ikamet aangevinkt, maar ik weet niet of dat dat voor de toestemming is…
Gelieve zo snel mogelijk te antwoorden, ben al een week in Belgie…
Moet ik nu 3 maand in het land blijven, of is het laten zien van ikametaanvraag voldoende? heb mijn visumtijd overschreden…

Je had idd met de uitgeprinte “tijdelijke” (Türkiye cumhurıyeti) naar de provincie hoofdstad naar il göç idaresi müdülğü gemoeten en Türkiye cumhurıyeti moeten laten valideren. Dan had je legaal Turkije verlaten en had zonder kosten na maximaal 15 dagen ook weer naar binnen gekund. Gelukkig loopt de aanvraag procedure van je ikamet ook nu gewoon door. Alleen om binnen te komen moet je een visum kopen.

Maar daar zit het probleem… heb mijn tijd 90/180 overschreden met 4 dagen… daardoor heb ik moeten betalen… dus ik vrees dat ik met mijn nieuw visum niet binnengeraak…

Ik ben geen helderziende maar ik weet “bijna” zeker dat het probleem niet visum is. Je zit in een procedure van een ikamet en die had je moeten laten valideren.
Je zegt zelf dat ikamet is aangevinkt!
Mijn conclusie is gewoon een nieuw visum via internet kopen, weer naar Turkije komen en direct iemand laten bellen hoe het staat met de ikamet aanvraag.
Er van uit gaand dat je de laatste 180 dagen niet meer dan 90 dagen hier bent geweest. (visum regel)

Ook al heb je niet de verklaring dat je het land uit mag hopelijk heb je wel de uitdraai van de E-Randevu bij je? Als het goed is telt de datum van aanvraag van je E-Randevu, NIET de datum waarop je oude visum of ikamet verloopt. Zou je nu in Turkije zijn ben je immers ook NIET illegaal omdat je aanvraag al loopt.

Iets wat ik wel vaag vind want dat vragen ze echt ALTIJD tegenwoordig is dat je die ‘toestemming van 15 dagen’ niet hebt. Ik heb zelf 2x mijn ikamet verlengd met reden van getrouwd zijn de laatste 2 jaar. De eerste keer toen het systeem er pas was is het me gevraagd en de 2e keer (vorig jaar november) werd er automatisch 1 opgesteld. Bij je uitreis moet je alles bij je hebben. Ook wel logisch eigenlijk.

Ik zou iig niet langer dan 15 dagen buiten Turkije verblijven (dan heb je daar iig aan voldaan) en net wat J&M ook al aangaf voor de zekerheid een visum kopen. Denk niet dat het nodig is, maar je weet maar nooit. Misschien typen ze je pasnummer niet in bij de balie en kan je, als je verder geen problemen met je aantal dagen hebt, gewoon op dat toeristenvisum naar binnen.

Mocht je vastlopen bij de douane, je E-randevu laten zien en de situatie uitleggen. Je zal je misschien bij de Vali moeten melden en misschien krijg je ook een boete maar ze zullen je niet op het eerste beste vliegtuig terug zetten. Dat staat hieronder in de Turkse tekst.

Hier is de Turkse tekst waarin staat wat je verplichtingen zijn:
**Yurt dışına çıkış müracaat belgesi;
**İkamet izni için müracaat ettikten sonra, izin belgesinin çıkmasını beklemeden tekrar dönmek üzere yurtdışına kısa süreli çıkış yapmak isteyen yabancılar;İkamet izni süresi içinde olmak ve harç makbuzlarını (harçtan muaf olanlar hariç) müracaat belgeleriyle birlikte çıkışta polise ibraz etmeleri kaydıyla cezalı ikamet harcı ödemeden ülkeden çıkış yapabilirler.
On beş (15) gün içinde döndükleri takdirde, vizeye tabi ülke vatandaşı olsalar dahi vize almadan giriş yapabilirler.Vize süresi bittikten sonra alınan çıkış müracaat belgesi: Yurt dışı çıkış müracaat belgesi alarak yurt dışına çıkışlar vize Prosedürüne tabidir. Vize muafiyet süresi bittikten sonra çıkış tarihine kadar geçen süre için sınır kapısında para cezası öderler. Türkiye’ye giriş yasağı almazlar.

Ik zou me wél binnen 48 uur nadat je het land weer ingekomen bent even melden bij het valilik waar je je afspraak voor december hebt staan. Ik hoop niet dat je aanvraag ongeldig wordt verklaard.

Misschien wil je het ook hier nog even laten weten hoe een en ander verlopen is?

Succes met alles en hopelijk hebben we je kunnen helpen.

1 like

Hallo!
Ja, ik heb mijn ikametafspraak bij. Het enige wat misschien een probleem zou kunnen zijn, is dat we de 55tl nog niet hebben betaald.
Als ik die boete heb betaald, kan ik dan gewoon met een visum terug binnen? En zo niet, kan ik dus gewoon de afspraak laten zien en laten ze me terug binnen met al dan niet een boete… zou geweldig zijn, want mijn man zit nu helemaal alleen… en ik mis hem hihi.

Dat weten wij dus ook niet. Ik zorg altijd dat ik alles in orde heb want ik heb er een bloedhekel aan om met een Turkse ambtenaar in conclaaf te moeten…
Er zijn heel veel problemen met buitenlanders momenteel en ik merk dat ze de laatste 2 jaar minder geduld hebben als voorheen.
Niet alle ambtenaren zijn ook goed ingelicht over wat wel en niet kan, hun Engels is slecht en als jouw Turks ook niet goed is…Vroeger kon je nog wel eens wat ‘regelen’ maar ook dat is voorbij.
Het lijkt me het handigste dat jouw man die 55 lira zo snel mogelijk betaalt zodat er geen ‘open boete’ staat als jij aankomt. En maar gewoon met een toeristenvisum proberen…Zou het anders ook niet weten.

Als je man in Turkije is…waarom gaat hij niet even naar de autoriteiten om te vragen hoe het zit en wat je het beste kan doen? Misschien kan hij een melding door laten geven aan de douane dat ‘jouw geval’ bekend is bij het gouverneur (vali)?

Kan iemand even de turkse tekst vertalen?

Vrije vertaling even snel:

Formulier om naar het buitenland te mogen reizen

Nadat je je aanvraag voor een nieuwe ikamet hebt ingediend mag je tijdens de wachtperiode voor slechts een korte tijd het land verlaten. Daarbij kan je bij de ambtenaar na volledige acceptatie van je aanvraag en je betaling van de verplichte kosten verzoeken om een ‘toestemming’ om het land te verlaten. Deze is geldig voor een verblijf van maximaal 15 dagen in het buitenland. Je hoeft dan bij binnenkomst geen visumkosten te voldoen.

Formulier om naar het buitenland te reizen nadat visum is afgelopen

het verzoekformulier om het land te verlaten valt binnen de procedure van de nieuwe ikametaanvraag. Je moet wel een boete betalen als je visum verlopen is als je eventueel het land verlaat. Het is echter geen reden om je daarna bij terugkeer de toegang tot het land te ontzeggen.

Ter aanvulling: normaliter vragen ze hier een extra pasfoto voor, ze draaien een formuliertje uit met al je gegevens, plakken de foto erop en dat dien je dan bij je te hebben als je reist. Ook al is je visum dan verlopen in die tussentijd geeft dat geen problemen.

Als je over je maximaal aantal dagen zit zou ik toch je man er even achteraan sturen. Wij kunnen hier weinig meer voor je doen als de info die we gegeven. hebben. Hij kan je iig aan laten melden bij de douane zodat jij geen gezeur krijgt of uren moet wachten voordat je erdoor mag. FF naar het valilik voor hem en aan de infobalie navragen hoe hij dat het beste op kan lossen. Succes