Van de zomer 2 weken naar China (vervolgt door 2 weken Maleisie)
de reis heb ik al aardig uitgestippeld,
maar nu ben ik op zoek naar een mooie veelzeidige bestemming
tussen Chengdu en Hong Kong.
welke evt. per vliegtuig bereikbaar is.
Yangshuo/Guilin wellicht? Of eerst via een omweg nog via Yunnan, bijvoorbeeld Lijiang of Dali?
Weet iemand of het mogelijk is om van
Chengdu naar Yangshuo te vliegen,
en van Yangshuo naar Hong Kong te treinen?
als dit mogelijk is, wordt het Yangshuo.
Yangshuo heeft zelf geen station en luchthaven, het nabijgelegen, veel grotere Guilin wel. Even snel gekeken op Cheaptickets, Air China lijkt als enige een directe verbinding vanuit Chengdu te hebben. Vanuit Guilin gaat ook een nachttrein (een van de beste/schoonste van China, neem gerust de hardsleeper) naar Guangzhou van waaruit je door kan reizen naar Hong Kong.
Vanuit Guilin rijden diverse bussen naar Yangshuo, aangezien ik er twee keer met een georganiseerde reis ben geweest heb ik daar echter geen ervaring mee. En als je meteen optimaal van het prachtige landschap wilt genieten, je kan ook de boot nemen van Guilin naar Yangshuo.
Mocht het definitief Yangshuo worden, een absolute aanrader is een ballonvaart over het gebied. Ook de Impression Liu Sanjie-show kan ik je van harte aanbevelen. En uiteraard is een riviercruise een absolute must. Meer info over Yangshuo vind je hier. En even spammen, voor foto’s van mijn laatste bezoek aan Yangshuo in 2007, zie hier.
Yangshuo is leuk ja. Wel moet je van actieve dingen houden, qua cultuur heeft Yangshuo niet zoveel te bieden. Maar als je wilt bergbeklimmen, kayakken of mountainbiken in een prachtige omgeving is Yangshuo zeker een aanrader. Ik heb me er kostelijk vermaakt.
Wat ik ook kan aanraden, is het eiland Hainan. Er zijn daar twee grotere steden (hoewel erg klein vergeleken met de andere grote steden), Sanya en Haikou. De eerste heeft vooral veel mooie stranden, wat opzich wel lekker kan zijn om even te relaxen.
Haikou kent een hele leuke en gezellige sfeer met gemoedelijke locals, hier komen vrijwel nooit toeristen. Het heeft een groot park en een mooi meer waar altijd wel wat te beleven is, iedere avond is er ook een grote fonteinshow die ik zelf mooier vond dan die van Xi’an.
Zowel Haikou als Sanya hebben een vliegveld, en naar ik meen kun je er vandaan zelfs met de boot naar Hong Kong, al weet ik dat niet zeker.