Wij willen graag half oktober naar Gambia maar nu hoorde ik dat pas een goed seizoen is van december- februari klopt dit ???
Graag jullie tips hierover
Hoi Elvira,
half oktober kun je prima naar Gambia hoor! Het regenseizoen is dan zo goed als voorbij. Er kan een enkele bui vallen, maar dat is doorgaans te verwaarlozen.
Maar echte garanties heb je zelfs in Gambia niet. Je kunt zo een week bewolking hebben, of een droge wind uit het Noorden waardoor er een soort van mist/nevel van zand ontstaat… Alles onder het stof. Niet fijn.
De beste tijd is inderdaad vanaf november tot mei. Meeste zongarantie, maar ook in januari heb je bewolkte dagen. En op dit moment is het in de ochtend en avond best frisjes te noemen met 18 graden. Daar heb je in oktober geen last van en kun je je lange broek best thuis laten. Het koelt dan amper af…
Ik ben zelf ook wel eind september / begin oktober geweest en dat is prima te doen hoor.
Wel vond ik het toen, in vergelijking met maart, wanneer ik nu ga, benauwder en als ik echt kan kiezen, kies ik dus voor maart.
Maar oktober is goed te doen!
Zoals Erwin zei ,het is nu het beste seizoen , enkel overdrijft hij met zijn koude nachten , ik vrees dat zijn bloed vervangen is door Afrikaans bloed.Alle Gambianen staan s’avonds en s’nacht te rillen van de kou maar ik vind 18 graden reuze om te kunnen slapen , geen ventilator of airco nodig om een goede nachtrust te hebben.
Als je nu en de periode juli en augustus (regenseizoen )vergelijkt met dezelfde dag- en nachttemperatuur rond de 30 graden of meer,je hoofd kleeft aan het kussen als je s’ochtends ontwaakt.Fantastisch nu !!
En een lange broek is altijd nuttig voor de muggen s’avonds.