Onderstaand lijkt mij mijn ideale reis door Srilanka, maar voorwaarde is dat ik op diverse plaatsen mooi kan snorkelen. Pigeon lijkt me fantastisch, maar ik wil ook graag aan het eind nog lekker een paar dagen kunnen snorkelen in Mirissa/Hikkaduwa?
Simpele vraag, moeilijk te beantwoorden, wat is hiervoor de beste reistijd,
Colombo, Anuradhapura, Nilaveli (Pigeon), Kalkudah, Nawa Madagama (Maduru Oya en Wasgamuwa), Kandy,Trein naar Ella, Udawalawe National Park, Mirissa Beach, Hikkaduwa, Colombo.
Of als er hiervoor geen beste reistijd is, wat is dan de beste reistijd om (ergens) op de mooiste spots (waar?)te snorkelen in Sri Lanka.
Voor een eiland als Sri Lanka is je precieze wens onmogelijk. Snorkel is altijd goed aan de benedenwindse kant en dan is automatisch de andere kant van het eiland in die periode bovenwinds en daardoor erg ruwe zee. Dus Nilaveli is goed wanneer Hikka slecht is en andersom.
In zomer zijn Mirissa/Hikka verder prima voor zonnen en feesten, en zwemmen achter het rif. En een enkele ochtend kun je er geluk hebben: als de ebwaartse stroming vrij sterk is dan ‘drukt die de troebele zee terug’ en is er wel degelijk mooie snorkel aan de binnenkant van het rif. 80-90% van de tijd is dat helaas niet zo, de troebele zee is zodanig sterk dat ie ook de zichtbaarheid/snorkel bij het rif killt. (Net zoals in de winter door dezelfde oorzaak oostkust geen snorkel heeft).
Dank voor je reactie, ik denk dat we dan toch voor zuid/west kiezen. Hoewel oost me aanspreekt vanwege het nog deels onontdekte. Maar kost waarschijnlijk ook meer tijd. Is het zuidwest wel een beetje aardig snorkelen? Wat is daarvoor een goede tijd om toch niet in de hoogseizoendrukte te zitten (januari of april?) Of zijn febr./maart toch echt het beste? Geldt dat dan ook nog voor het midden?
April loopt het echt al ten einde aan Zuidwest kant, alleen januari-maart kun je helder water redelijk garanderen. Jazeker Hikka, U’tuna en Mirissa hebben mooie riffen en Kalpitiya misschien nóg wel mooiere. Hoogseizoen is drukker in Kerst-Januari dan in februari-maart.
Weer bedankt Erik. Over Kalpitiya had ik nog niet gelezen. Ik heb het meteen aan mijn reisschema toegevoegd. Lijkt me mooi om daarmee te beginnen. Met de trein naar Puttalam en dan door naar Kalpitiya? Daarna naar Anuradhapura. Ook bedankt voor de link naar de klimaatpagina. Dat wordt dus begin februari, iets om naar uit te zien. Tegen die tijd zal ik nog wel wat vragen hebben, maar mocht je nu al nog meer ‘verborgen’ tips hebben, hoor ik ze graag. Ik ben m.n. geïnteresseerd in mooie natuur en dieren in hun natuurlijke omgeving.
Mooi. Wij zaten bij Kalpitiya aan de westkant (bij windmolens en kolencentrale) omdat ons primaire doel dolfijnentrip was, jij moet aan noord- of oostkant van het schiereiland belanden want daar zitten de riffen. Geen restaurantscene dus halfboard in je accomodatie boeken; in zelfde faq-lijst zie je ook tips over accomodatie inclusief alle steden met zo’n scene (in de andere plekken op je reis boek je dus b.v.k. halfboard).
Oké, weer bedankt en ik heb de rest ook globaal gelezen. Veel info, prettig. Hoeven we die vragen alvast niet meer allemaal hier te stellen! Halfpension boeken omdat er geen restaurants zijn, zou ik zelf niet bedacht hebben. Nog even een kleine vraag, misschien weet jij dat. Is het rif in Kalpitiya (en ook de andere) alleen per boot (tour) bereikbaar, of kun je er naartoe zwemmen. Of gaan ze er wel per boot heen, maar kun je er ook gemakkelijk zelf bijkomen?