Bergpas Cardenal Samore (Bariloche - Osorno) gesloten

Attentie reizigers:

Het douane complex van de Cardenal Samoré bergpas is opgefikt en heeft tot gevolg dat deze pas voor onbepaalde tijd gesloten is. Beetje lastig voor mensen die via het merengebied van Argentinie naar Chili of visa versa willen reizen en een andere route moeten zoeken.

De busmaatschappijen komen nu via de Mamuil Malal pas binnen (in Argentinie heet hij de Tromen pas).

Maar voor reizigers met eigen vervoer moet het ook mogelijk zijn om via de Hua-Hum pas van Argentinie naar Chili te reizen wat wel via een ferry over het Pirihueico meer gaat. Erg mooie tocht overigens.

En nog een ander alternatief is de Caririñe pas, iets noordelijker van de Hua-Hum pas.

Was een goeie fik inderdaad, wel vervelend voor reizigers en vooral ook voor vrachtverkeer. Je kan overigens ook gebruik maken van de Cruce Andino (ook Cruce de los Lagos genoemd) tussen Bariloche en Puerto Varas/Puerto Montt. Een dagtocht via een bus-boot-bus-boot-bus-boot-bus verbinding :slight_smile: Behoorlijk aan de prijs, maar zó de moeite waard (bij goed weer). Persoonlijk vind ik de grensovergang bij Mamuil Malal/Tromen één van de mooiste, waarbij je letterlijk tussen de vulkanen rijdt.

We willen van Bariloche naar Puerto Montt om daar naar Chiloë te gaan volgende week hopelijk is het dan al op gelost maar weet iemand of je van El Bolsón (makkelijk) naar Chiloë kan? We hadden namelijk gehoord dat dit een erg mooi plaatsje is dus dan kunnen van een nadeel een voordeel maken en via deze weg naar Chiloë te gaan??? Alle tips zijn welkom thx

Je kunt van El Bolson naar Isla Chiloé maar of dat allemaal in 1 dag te doen is betwijfel ik zeer. De route zal zo zijn:

1. Van El Bolson neem je een bus naar Esquel (of eventueel Trevelin) en vanaf daar met een minibus naar Futaleufu in Chili. Daar stap je bij de grens over op een chileense minibus die je naar Futaleufu brengt, wat zo’n tien kilometer van de Argentijnse grens ligt.
  2. Van Futaleufu zul je naar Chaiten moeten, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je over moet stappen op een andere bus in Villa Santa Lucia.
  3. Vanaf Chaiten kun je de ferry nemen naar Castro of Quellon op Isla Chiloé. In het hoogseizoen zijn er twee of drie overtochten per week, buiten het hoogseizoen slechts 1 keer in de week. kijk op www.navieraustral.cl voor meer informatie.

Al met al best omslachtig en ik ben er bijna zeker van dat je tenminste ergens één keer een overnachting moet maken. Maar de prachtige wildernis op deze route maakt alles goed.

Gisteren werd er op het chileense journaal verteld dat het verkeer via Cardenal Samore vanaf 25 januari weer normaal zou moeten zijn.

Thx voor je snelle reactie zo omslachtig klinkt het trouwens niet. Futaleufu is volgens een paar kenners (kayakpro’s) en Chilenen die we ontmoet hebben een van beste plekken om te raften/kajakken ter wereld. Dus wat dat betreft best een aardige route om naar Chiloë te gaan! Maar ivm tijd niet echt de makkelijkste weg voor ons idd. Zijn er nog andere wegen die van Bariloche naar Puerto Montt gaan?

Ja, dan blijft eigenlijk alleen maar de bus-boot-bus-boot-bus-boot-bus (beter bekend als de Cruce de los Lagos) die Flipsen eerder opnoemde nog over…

Toevallig vandaag een deel daarvan gedaan (van Bariloche naar Puerto Blest, van Puerto Blest een stukje met de bus naar Lago Frias en van daar naar Puerto Frias. Errug mooi inderdaad, ook al regende het de hele dag (Puerto Blest heeft de meeste regenval per jaar van heel Argentinie!).

Dus: bus van El Bolsón naar Bariloche héél vroeg of de avond van tevoren. Dan de Cruce Andino. Totale kosten tot Puerto Varas/Puerto Montt liggen in de buurt van de US$200 even uit mijn hoofd. Maar zó de moeite waard!

Overigens kan je bij Bariloche ook prima raften, op de Rio Manso.

Haha, klinkt een beetje tegenstrijdig: raften op een rio “manso”… :hihi:

Gisteren toch over de Cardinal Samore grens gegaan en geen problemen ging zelf eens stuk sneller dan de vorige twee overgangen bij San Pedro en Santiago omdat de tassen alleen door honden worden gecontroleerd ipv X-rays. Maar misschien hadden we mazzel dat er maar 3bussen waren :slight_smile:

Dat is vreemd, ik dacht dat die overgang nog minstens 2 weken gesloten zou zijn? Voor de zekerheid, dat is de overgang die tussen Osorno en Villa la Angostura ligt, vlakbij de Puyehue vulkaan en het gelijknamige hotel/spa. Ik heb vriendenin Valdivia die morgen naar Bariloche komen, het zou handiger zijn als Samore inderdaad weer open is…

Ja dat is die!! Wij zijn gister vanuit Bariloche naar Puerto Varas gegaan via Villa Angostura en Osorno en op ons formulier moesten we Cardinal Samore schrijven dus dat lijkt me deze te zijn. Er zijn was nood gebouwtjes neer gezet en het midden gedeelte wat afgbrand zou zijn is al puin vrij

En inderdaad, de pas is weer open voor verkeer :cheer: