Samen met mijn vriend ga ik in juli met openbaar vervoer door Mexico reizen. We hebben een route uitgestippeld die we ongeveer willen doen. Graag zouden we ook naar Xpujil/Calakmul gaan. We willen vertrekken vanaf Palenque, dan een stop van 1/2 dagen in Xpujil/Calakmul en daarvanaf verder naar Tulum. Als het goed is komen er bussen langs Xpujil (traject Palenque - Tulum is immers mogelijk per bus). Weet iemand of het ook echt mogelijk is naar Xpujil of Calakmul te gaan per bus? Zou heel fijn zijn! Heeft iemand nog tips voor een leuk hotel of hostel?
Xpujil ligt aan de weg richting Chetumal, dacht ik. Calakmul ligt een stukje van de hoofdweg af, maar moet vanaf Xpujil m.i. bereikbaar zijn. Heb je op www.ticketbus.com of in de lp gekeken?
Bedankt voor je reactie. Ik heb in de LP en in de Trotter gelezen, plus internet afgezocht. Ik kwam daar niets bruikbaars tegen. Volgens mij moet het wel kunnen om in Xpujil te stoppen. Heeft iemand hier zelf ervaring mee? Zijn er mensen die in Calakmul geweest zijn? Hoe was dit? Nog tips voor hotels en tours?
Hoi in Xpujil is een bus stop dus moet mogelijk zijn om daar te stoppen.
Je reist dan via escarcega naar Xpujil ongeveer 2 uur vanaf escarcega.
Tijdens het kopen van je ticket vanaf Palenque kijken of dit rechtstreeks kan of via escarcega wat volgens mij mogelijk moet zijn om rechtstreeks te reizen aangezien de bus er langs komt en je er een koffie stop hebt
Palenque - Escarcega ongeveer 3 uur en met ado 132 pesos, Escarcega - Xpujil ongeveer 2 uur en 94 pesos.
Hoop dat je hier verder mee kunt.
Calakmul ligt op het einde van de soort tolweg op ongeveer 60 km van de hoofdweg, ongeveer in het midden tussen Chetumal en Escarcega. Van Xpujil naar de afslag naar Calakmul = 1h. Het gebruik van de tolweg (de tolweg is de enige verbinding) kost 40 peso’s per persoon en per auto. De tolweg is goed verhard maar op vele plaatsen net 1 auto breed (kruissnelheid max. 30-40 km/u, reisduur 1.5h) en je rijdt konstant door de jungle. Of er bussen gaan van de hoofdweg naar de site weet ik niet (ik heb Calakmul 3 weken geleden met een huurauto bezocht). Calakmul is zeer de moeite waard. De site is heel groot en vergt goede wandelschoenen (zeker als je de piramides wil beklimmen, wat zeer de moeite waard is!!!). Zeker voldoende water meenemen! Onderweg op de tolweg heb ik geen bussen gezien (zouden tegemoedkomend verkeer heel moeilijk kunnen passeren). Ik raadt je aan heel vroeg op de dag te gaan (geplande aankomst ten laatste om 08.30h!), dan kan je de site rustig bekijken en als bonus zie je onderweg op de tolweg vele vogels en wilde dieren. Dus de nacht voordien zeker zo dicht bij mogelijk in de buurt logeren!
Als je in July-Aug gaat (hoogseizoen in Mexico) zeker hotel op voorhand reserveren. Hotel Rio Bec Dreams op 10 km van Xpujil is een goede mogelijkheid voor een redelijke prijs en daar geven ze je zeker veel nuttige info, ook per email. In Xpujil zelf zijn er verschillende kleine hotelletjes, dit kan een acceptabele keuze zijn (goedkoop) als je niet te veel luxe verwacht (warm water is daar zowat het toppunt van luxe!!!).
Net achter de entry van de tolweg is er een redelijk hoteletje, ik meen dat het Hotel Puerta Calakmul heet. Prijs per kamer = 110 USD/nacht + 10 USD/persoon voor ontbijt. Na 1 km op de tolweg is er een camping waar men ook een soort tuinhuisjes (cabaňa’s) verhuurt.