Hoi,
ik had graag mijn telefoon mee willen nemen zodat ik via sms contact kan houden met het thuisfront. Ik heb een triband telefoon, maar het probleem is dat Telfort zegt helemaal geen netwerk te hebben in Guatemala. Ik wilde een prepaid simkaartje van een of andere firma kopen, T-mobile leek geschikt, maar alleen mensen met een abonnement kunnen in Guatemala bellen…grrr Hoe kan ik dit nu het beste regelen? Zij goedkoop simkaartjes daar te krijgen? Kost het dan veel om smsjes daar naar toe te sturen of te versturen?
Weten jullie anders een Nederlandse provider die het wel doet?
groeten
Wendel
goedkoopste SMSjes vanuit het buitenland met prepay zijn voor zover ik weet : Telfort(maar dan wel via Debitel!) en Tele2Mobiel wat ook Telfort is. Scheelt vaak de helft tot 3x goedkoper in vergelijking met andere providers, zelfs met abonnement! Blijft je Guatemala probleem want inderdaad volgens de boeken heeft enkel T Mobile daar een overeenkomst. Maar t verandert snel en er komen steeds meer roamingpartners bij en ‘de boeken’ lopen steeds achter op de praktijk dus misschien kan t in Guatemala al???
Zo ver ik weet, is het nog steeds heel moeilijk om te bellen en gebeld te worden met een Nederlandse SIM-kaart. Een vriendin die voor langere tijd bij me in Guatemala was kon er met vodafone geen weg mee. Een andere vriendin die 2 weken op vakantie kwam, helaas in Guatemala deed ook het telefoonbedrijf Ben niet mee en toen ik hier 2 jaar geleden naar toe kwam deed Orange het niet en zelfs nu dat ik nog steeds mijn Orange-SIM heb, nog steeds werkt die niet. Enfin, met T-Mobile heb ik geen enkele ervaring, maar ik heb toen ik 6 maanden geleden in Nederland was gezien dat T-Mobile er mee bezig was om een roaming aan te gaan met Guatemala, maar praktisch gezien heb ik er nog geen ervaringen mee. Maar als het zou kunnen, ten eerste zou het T-Mobile kunnen zijn en ten tweede moet je echt uit kijken wat de kosten betreft. De meeste roamingcontracten met het buitenland gaan via de grootste en eerste GSM-provider: PCS (zoiets als de KPN in Nederland) ware het niet dat deze provider de duurste is van alle providers in Guatemala.
Waar ik heel recentelijk achter gekomen ben is dat het nu wel mogelijk is om met een Nederlandse SIM-kaart (prepay of abonnement) een smsje te sturen naar een Guatemalteekse GSM. Het versturen is denk ik niet duurder dan dat je een smsje stuurt naar een Nederlandse GSM, maar eerlijk is eerlijk, heb er geen ervaring mee.
Andersom, dus dat ik een smsje stuur naar Nederland is niet mogelijk.
SIM-kaartjes zijn heel gemakkelijk te krijgen, ik kan je bij aankomst in Antigua een eigen SIM-kaart geven voor 10 euro, waar dan voor 25 quetzales (2,5 euro) beltegoed op zit. Het nummer zou ik je zelfs vantevoren al door kunnen geven zodat je familie alvast je nummer heeft. SMS-jes versturen vanuit Guatemala naar Nederland zal dus een probleem blijven, maar een internetcafé is helemaal geen probleem om die te vinden en kun je dus heel gemakkelijk een berichtje sturen via email of via een sms-dienst via internet.
Groetjes,
Igor