Belangrijk: Maximum van 2500 bezoekers per dag Machu Pichu

BELANGRIJK (Vooral voor de zelfstandige / rugzaktoeristen):

Sinds 19 juli 2011 wordt er een maximum gehanteerd van 2500 bezoekers in Machu Pichu. “Even een entreekaartje kopen” in Aguas Calientes (Machu Pichu) is wel nog mogelijk maar dus NIET aan te raden aangezien men dan voor letterlijk een gesloten deur zou kunnen komen te staan indien dit aantal van 2500 is bereikt. Op dit moment (hoogseizoen) zijn de tickets al 3 dagen van te voren uitverkocht.

Op 20 juli was dit dus inderdaad al het geval en is een groep toeristen de toegang gewoon geweigerd.

Wij raden aan: Koop de entreekaart via een organisatie of zelf enkele dagen (3,4 dagen minimum) van te voren lokaal in Cusco.

Daarnaast moet nu ook extra betaald worden om de Huayna Pichu te beklimmen (Dat is de top die uitsteekt boven de ruïnes). De kosten zijn slechts 24 soles maar ook hier is het aan te raden dit van te voren te reserveren!

Mvg

CuscoPeru.NL
http://www.cuscoperu.nl

Bedankt voor het bericht! In september ga ik naar o.a. Peru (backpacken) en zou ik ook graag naar Machu Pichu willen. Zelf was ik dan gewoon van plan bij de entree een entreekaartje te halen diezelfde ochtend. Maar nu moet ik toch nog maar eens goed gaan nadenken hoe ik dit wil gaan doen.

Mijn vraag is of begin - half september ook nog onder het hoogseizoen valt? Of is het dan wel weer mogelijk om diezelfde ochtend een kaartje te bemachtigen bij de entree?

Op dit moment zijn de entrees zelfs al 4,5 dagen van te voren uitverkocht (maar dat komt door het interne toerisme op 28 - 31 juli) en elke dag is er een grote groep boze en teleurgestelde toeristen die vaak letterlijk van de andere kant van de wereld zijn gekomen om nu juist Machu Pichu te bezichtigen en uiteindelijk voor gesloten deuren staan.

Deze maatregel van 2500 is van de ene op de andere dag ingevoerd zonder verdere informatie vooraf. De meeste toeristen, zelfs de Peruaanse toeristen, zijn niet op de hoogte van deze nieuwe maatregel. In mijn opinie een erg slecht gekozen moment om dit nu juist op dit moment in te voeren aangezien 28 juli Nationale Feestdag is en men 4 dagen vrij heeft tot zondag. Veel Peruanen reizen zelf gedurende deze dagen en ik verwacht dan ook enkele relletjes als men erachter komt dat Machu Pichu dicht is.

@Jarune: Wat betreft jouw vraag: September is redelijk rustig (in vergelijk met juli – augustus) echter zou ik geen risico nemen en gewoon van te voren reserveren of direct bij aankomst in Cusco bij het kantoor van het INC langsgaan.

Nog een laatste vraag:
Waarschijnlijk komen we pas 1 dag (max. 2 dagen) vóór Machu Pichu aan in Cusco, dus dat is dan misschien al te laat.
Bij welke organisaties of op welke website kunnen we de tickets eventueel ook al eerder bestellen?
Het liefst online, aangezien mijn Spaans niet al te sterk is (aan de telefoon bijv.)

Deze “met directe ingang” regel heeft zeker opschudding veroorzaakt. Van te voren de kaarten kopen (á S./ 126,- p.p.) is dan ook zeker een aanrader.
Op 5/6 agosto was het, uiteindelijk, toch nog mogelijk om kaarten bij de poort te kopen. De toeristen zijn massaal in staking gegaan vanwege deze achterlijke regel die zonder enige notie vooraf is ingesteld. Hierdoor is het mogelijk t/m a.s. vrijdag/zaterdag nog kaarten aan de poort te kopen. De toeristen hebben dankzij hun staking 2 weken extra gekregen! YES!
Dus heel snel zijn om deze week nog aan te komen, maar ik zeg: “play it safe” en koop die ticket gewoon van te voren. Zo sta je nooit voor een gesloten poort.
Un saludo!

www.machupicchu.gob.pe