Beklimming Oldonyo Lengai

Is deze vulkaan voor een volkomen ongeoefende jongen van 22 te beklimmen? Wie heeft hier ervaring mee?

Hallo,

Ik ben zelf in lake natron geweest en heb de oldonyo Lengai alleen gezien.
Ik was daar met een (masaai)vriend van mij die daar vandaan komt.
Hij zei ook dat het een gevaarlijke beklimming is.

Als je gaat, zorg dat je een goede gids hebt. Er zijn daar veel locals die zeggen dat ze gids zijn, maar het geld dat ze ermee verdienen alleen verdrinken, en waarmee het niet veilig is om te gaan.

Toen ik er was, waren er 2 mannen die de berg van god ginden beklimmen. Je gaat dan 's nachts lopen en je hort met zonsopkomst boven te zijn. en uiterlijk om 10u 's ochtends ben je weer beneden. Wij werden om 18u gehaald door een vrouw, haar broer was als gids naar boven met 2 mannen en nog niet terug, met de vraag of wij met de auto naar de berg wilde om te gaan zoeken naar die mensen. Gelukkig waren ze toen net beneden. Nu bleek dus dat hij geen echte gids was. En 1 van de mannen was moe en bleef halverwege de berg achter. De andere wilde door. Dus de gis met die ander door. Maar die was boven ook moe geworden. Ze hadden alleen water mee voor die paar uur dat ze onderweg zouden zijn. Op de berg zijn ook geen bomen om je tegen de zon te beschermen. En het is daar en bloed heet.

En zo zijn er meer verhalen. Maar ik heb het zelf dus meegemaakt.
Denk er dus goed over na of je het gaat doen. Het is toch nog een actieve vulkaan.

Maar Lake Natron is zeker de moeite waard! Heel mooi. Zoutmeer me flamingo’s. Wel verstandig om zelf met een jeep te gaan, met gids. En niet met de lokale bus…

Groeten, Tessa

1 like

Hey Castor,
ik heb vorig jaar in januari deze berg beklommen met 2 vrienden en 2 gidsen. Wat een ervaring ! Het is inderdaad geen makkie en best zwaar: de ondergond is losse as, dus als je een stap zet schuif je telkens weer terug naar onder. Het is ook geweldig steil. Neem zeker wandelstokken mee: ook voor de afdaling om te helpen bij het evenwicht. Maar de zonsopgang die je boven kan beleven is prachtig. Ook een mooi zicht op de kilimanjaro en overal rondom niets anders dan natuur. Mocht ik hem nog beklimmen zou ik me aan mijn reisgenoten vastmaken met een touw, want doordat het zo steil is, en je zou beginnen te schuiven…
Dus Castor, ben je daar in de buurt, en hou je van een sportieve uitdaging: zeker doen. !!
groeten,
olli

1 like

je moet behoorlijk wat klim ervaring hebben om oldonyo lengai te beklimmen. Eerder was het niet zo heel erg moeilijk, maar door de laatste uitbarsting eind 2007/begin 2008 ligt er inderdaad los vulkaan as op en is het technisch moeilijker geworden, maar niet onmogelijk. Succes.
Groetjes,
Judith

1 like