Beklimmen van de Huayna Potosi

Hallo,

Ik ga begin oktober een maand naar Bolivia, en één van de dingen die ik er per sé wil doen is de Huayna Potosi beklimmen. Weet iemand of dit een goede maand daarvoor is, of zijn er geen goede of slechte maanden voor deze klim? Ik kan er op internet namelijk niet zo snel iets over vinden…

Sanne

Dit is wat Summitpost erover zegt:

June, July and August are the best months to climb, but the season is from May to September. This is the Bolivian winter, which is dry and normally the weather is quite stable. On August expect some wind, and later, November to March, the temperature is higher and the rain will make any climb umpleasent and dangerous, since the coctail of hot weather plus rain plus snow is not very apealing.

Oftewel oktober zit tussen de seizoenen in en zo te horen is het weer dan nog niet zo slecht op de berg.

Succes op de berg, het is een prachtige klim!

Het is een fantastische klim. Ik ben 10 keer kapot gegaan, heb een goede conditie (veel hardlopen en voetballen), maar ik vond het zwaar heeel zwaar. Juist daarom is het zo’n bijzondere klim geweest voor mij.

Ik had het voor geen goud willen missen!

Dank dank!
hmmz beter ga ik die berg dan maar aan t begin van mijn trip onder handen nemen ivm aanstormend regen gevaar…

Zeker doen! Afhankelijk van je lichaam zal je last van hoogteziekte krijgen. Ik ben niet echt van de synthetica (eigenlijk ben ik er op tegen) maar als ik boven de 5000 meter kom, neem ik het liefst wel wat. Het helpt zeker. Voor die ene keer kan een hoop kunstmatige fitheid het verschil maken tussen wel of niet de top halen.
Acetazolamide / Diamox zorgt ervoor dat je aanzienlijk makkelijker kunt ademhalen en gewone paracetamol neemt bij mij een hoop pijn weg die ik overal in m’n lichaam heb (hoofd, benen).
Succes!