Beklimmen van de Huayna Potosi

Hallo,

Ik wil september naar Bolivia gaan en daar misschien ook de Huayna Potosi beklimmen. Weet iemand hoeveel dagen je hiervoor moet acclimatiseren? Moet dit perse in La paz of zou dit ook eventueel kunnen in Uyuni of bij het titicaca meer?
Heeft iemand ervaring in het beklimmen van deze berg??

Ik hoop dat iemand wat tips heeft.

Alvast bedankt!

Groetjes Marjolein

Hoeveel dagen je moet acclimatiseren is denk ik per persoon anders. Toen ik hem beklommen had was ik ongeveer 4 weken boven de 3000 m. Ik heb de beklimming toen drie keer uit moeten stellen vanwege het weer. Dus mijn advies is om bij meerdere toerburo’s binnen te lopen om informatie te winnen. In mijn geval zeiden er maar twee dat het onverantwoord was om te gaan beklimmen vanwege de weersomstandigheden. Toen die twee groen licht gaven ben ik gegaan. De andere nemen te veel risico of gaan dan halverwege terug terwijl ze van te voren weten dat ze dat gaan doen.

je kunt jezelf ook een klein beetje testen door naar de top van de chacaltaya te gaan die je tot bijna aan de top (5300 m.) met een auto kunt bereiken waarna je nog een klein stuk verder omhoog moet lopen.
erg bijzonder is het overigens dat als je een beetje tussen de stenen zoekt je fossielen van zeedieren vindt op een hoogte van 5300 m.
vanuit de chacaltaya zie je de huayna potosi redelijk goed.

Het is wel verstandig om een weekje al op hoogte te zijn. Ook de tip om naar chacaltaya te gaan is het opvolgen waard.

Persoonlijk vond ik het beklimmen van de H Potosi een belevenis om nooit te vergeten! Het was een lastige klim. Ik durf wel te zeggen dat ik een goede conditie heb, maar die heb je ook zeker nodig!

In 2006 betaalde ik iets van 90 dollar voor 2 dagen inclusief tent, eten en gids. (misschien verstandig om een porter te huren, die zat er namelijk niet bij in…)