Beklimmen Uluru niet langer toegestaan?

Het schijnt dat Australië het beklimmen van Uluru wil verbieden. Nou vraag ik me af of er überhaupt wel mensen zijn die in de stikhitte van de Outback die rots op willen klimmen. Ikzelf neem genoegen met een foto en het aanraken van Uluru. Wat jullie?

We hebben destijds toen we er waren bewust niet geklommen, uit respect voor de tradities van de aboriginals. (Kijk ook maar eens naar de film ‘Australia’ van eind vorig jaar, mooie weergave!) En vonden het uitzicht vanuit vliegtuigje/helikopter erboven ook stukken mooier, hebben de foto zelfs laten uitvergroten tot poster die ons huis siert.
Maar we waren een minderheid, van de zeker 1000 mensen rond de rots ergens in voorjaar waren er toch zeker 600-700 ofwel op weg omhoog ofwel omlaag.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

ZIE NIEUWSBERICHT

Dag Heren
Kunnen jullie mij vertellen wat het gemiddeld kost om een dagtrip naar Uluru te kunnen maken.?
Alvast bedankt ! :slight_smile:

Marijke

Hangt er nogal vanaf waarvandaan, dus als je dat nou eens meldde ? >>>

Het is zo’n 4 uur over de weg vanaf Alice Springs en dat is o.i. teveel voor dagtrip. En vluchten niet goedkoop. Beter in de buurt 2 nachten blijven, kun je ook Kata Tjuta zien dat minstens even mooi is.

Groetjes,

<Erik> & [Sandya]

Hoi !
Bedankt voor je reactie.
Wij willen vanaf Cairns op het vliegtuig stappen naar Alice Springs, en dan inderdaad vanaf daar een trip doen :slight_smile:

Je wilt Uluru ook helemaal niet beklimmen…als je er eenmaal voorstaat en je ziet de hekjes met het looppad dan schrik je…daarbij komen nog die @#$@#$@#$bush flies die je de hele tijd attackeren! By the way Kings Canyon is vele malen mooier dan Uluru maar goed je moet het gewoon allebei doen.

Eindelijk!!!
Is wel zo respectvol voor de oorspronkelijke bewoners!!

En op de vraag wat één dag kost. één dag is gekke werk, het is 450 km van Alice Springs naar uluru, dit moet je ook weer terug dus dat is al 10 uur in de auto zitten. En dan mis je de mooiste momenten, zonsondergang en zonsopgang en Katatjuta en Kings Canyon zijn ook super, liggen in de omgeving van Uluru. Als je er toch heen gaat, maak er dan geen rush van maar geniet ervan!

Er is ook een airport volgens mij hoor bij Uluru in de buurt. Collega heeft dit ook gedaan. Uluru was aardig, maar die vliegen waren vreselijk irritant. De Olgas zijn eigenlijk mooier…en idd Kings Canyon is super. Zonsondergang bij Uluru was wel apart…paar dingo’s zien lopen…en dit in een dagtrip doen is gestoord inderdaad. Wij zijn 4 weken geweest en hebben de route Darwin - kakadu NP - Kings Canyon gedaan met 4wd…vervolgens oostkust Cairns - Brisbane met auto…beetje veel rijden was het wel (druk me nog zacht uit)…m.a.w. neem de tijd (en een vliegnetje voor je gezicht haha)

Hoi Marijke,

Als ik je een tip mag geven: doe een 3-daagse trip vanuit Alice Springs met een van de vele tour operators. Dan zie je behalve Uluru ook Kata Tjuta, King’s Canyon, Fooleroo, Yulara, een Camel Farm en Jim’s Place.
Ik ben geweest met Way Outback, een heel respectvolle, gezellige trip waarbij je 2 nachten onder de sterren slaapt in een swag.

Met een supergoede gids en heel goed eten.

Groetjes,
Linda

O ja, en je gaat dan met een 4WD waarmee je op de laatste dag over een echte outback dirt road rijdt
Ik vond het echt een van de mooiste dingen die ik heb meegemaakt in Oz!!