Ik wil deze zomer Mt Fuji beklimmen.
Mijn plan is om dit in 1 dag te doen vanuit Yamanakako.
De bedoeling is om sóchtends vroeg (ong 7.30uur) te vertrekken vanuit het hostel en dan met de bus naar 5th Station.
Dan in 1 dag omhoog en weer terug naar het hotel, dus niet slapen in 8th of 9th station.
Wie heeft hier ervaring mee, en kan tips geven?
Is dit goed te doen? Gaan er zo vroeg bussen/trainen? Heb je kaartje of een vergunning nodig om mt Fuji op te mogen en is er een maximum per dag?
Heb er geen ervaring mee, maar wel een bedenking bij jouw plan: de meeste mensen beklimmen hem volgens mij 's avonds juist om de zonsopkomst mee te maken en daarna weer af te dalen, wat tot gevolg heeft dat jouw tocht juist tegen de stroom in zal gaan. En ik heb wel wat verhalen over enorme drukte gehoord, zeker tijdens O-bon…
Wizard,
Bedankt voor je reaktie. Ja de meeste toeristen wel ja. Japanners zelf schijnen zelfs de berg op te rennen en weer naar beneden in één dag.
Dus denk dat tegen de stroom in wel meevalt. Hoe dan ook, de zonsopkomst laten we voor wat het is, wij willen het echt (indien mogelijk) in een dag doen.
Dus wacht nog even op de ervaringen voor we onze plannen precies maken.
Hier geen reacties meer gekregen, dus ben zelf op onderzoek uit gegaan. Aangezien ik zie dat de post wel vaak gelezen wordt…
Heb contact gehad met een Japanner ter plaatse en die geeft aan dat beide manieren een prima optie zijn.
Als je overdag loopt heb je zelfs de kans dat het wat minder druk is op de top, aangezien de nachtklimmers allemaal teglijk op de top staan voor zonsopkomst.
Wat betreft tegen de stroom in lopen: Dit is sowieso nooit het geval, voor berg op en af zijn verschillende paden. Bussen vanuit Yamanakako gaan helaas niet zo vroeg, dus zul je een taxi moeten regelen naar Fujisan station or Kawaguchiko, vanuit daar gaat de eerste bus om 7.20 naar 5th station. Gemidddelde klimmer heeft 4-5 uur nodig om de top te halen, omlaag 2,5-3 uur.