Beginneling: Bed & Breakfast starten

Na jaren van dromen over het runnen van een Bed&Breakfast in de Zon, heb ik mijzelf toegestaan om deze fantasieen wijds uit te spreken.
Dit bericht, op deze site is de eerst zichtbare… voor mij, voor het wereld wijde web…
Is er iemand die net als ik op onderzoek is naar een benaderbare realisatie van zijn of haar droom?

… voeten in het zand, het geruis van de branding 24/7, op- en ondergaande zon, werken / hard werken, vol genieten, je laten verrassen…

Tips en Trucs: Wie wil met mij brainen, kan mij helpen met ideeen en informatie?

Groet, Cazz :zon02:

Leuk, dat er meerdere mensen hier mee bezig zijn, ik was ook al jaren aan het dromen over een B&B, maar had ook wel gezien dat een bestaande B&B overnemen op een mooi zonnig plekje gigantisch duur is, zodat het waarschijnlijk bij dromen alleen blijft. Toch heb ik vorig jaar besloten een B&B te beginnen,geen bestaande overnemen ,maar er zelf een opzetten. Tijdens de zomer vakantie van 2007 een mooi stuk grond gekocht direct aan het strand, ja ja compleet met de bijbehorende palmbomen in de plaats Caramay op het mooie tropische eiland Palawan. Afgelopen maanden ben ik er weer geweest en begonnen met de bouw,dat geheel door de lokale bevolking word gedaan zodat die ook meeprofiteren van toerisme ontwikkelingen in hun omgeving. Het eiland is bij nederlanders nog vrij onbekend heb ik gemerkt. websites die een goede indruk van het eiland geven zijn www.palawantourism.com www.palawan.com www.taophilippines.com en www.puerto-undergroundriver.com

Ja… wij hebben ook ideen om een B&B te beginnen , maar het is vaak erg duur om een bestaande over te nemen…

Wij willen graag naar Paraty, Brazilië…
Maar tot nu toe is dat nog bij ideen gebleven… :o(

Wel blijft het ons streven om ooit Nederland (voor goed) te verlaten…
Mogelijkheden worden onderzocht om evt met iemand samen (3e/ 4e persoon/ stel) iets op te zetten…

Hallo

Hallo caz en korikong,

Ik ben mij ook al enige tijd aan het orienteren om iets soortsgelijk te starten.
Evenals korikong ben ik op Palawan geweest en wel enthousiast over deze archipel,ook omdat
mijn schoonzuster er vandaan komt.
De centrale vraag die je er bij moet stellen is welke lifestyle wil ik erbij op nahouden?
Wil je er gewoon een basic lifestyle op nahouden dan zijn de Filipijnen en andere archipellen,
een goede keus gezien de hoeveelheid mensen die er zullen komen en het budget dat zij te besteden hebben.
Met andere mensen iets opzetten is een mogelijkheid maar dan moeten de neuzen wel dezelfde kant uitwijzen anders wordt het al snel een ROBINSON achtige strijd waarin je niet wilt verzeilen.
Tot besluit wil ik laten met een ander te willen brainen over dit onderwerp,ook om evt .een aanzet tot een eerste begin te maken.

Je moet de boel ook niet onderschatten, maar wel gemotiveerd aan de slag gaan.
Ik heb een mentaliteit als van: ik ga en ik zie wel…
mijn vriendin heeft een mentaliteit van: eerst de boel grondig onderzoeken, is het haalbaar etc… ik denk dat die elkaar goed aanvoelt.
dat velen dit willen doen, hoeft geen probleem te zijn zolang je maar niet met z’n allen op dezelfde plek gaat zitten.
Als je het wiel opnieuw wilt gaat uitvinden wet ik niet of je uberhaubt hieraan wilt gaan beginnen, kijk eerst wat er lokaal is, verken de markt, creeer connecties, maak een website en zorg dat je gevonden wordt…
allemaal makkelijk in een reactie te plaatsen, maar doe het maar even…

Laat je niet uit het veld slaan, achtervolg je droom!
Anders heb je alleen maar later; had ik maar…

wordt wellicht vervolgt…

Dat er teveel B&B zijn ,heb ik in Palawan nog geen last van, dit word de eerste op het eiland. En natuurlijk kun je in dit soort landen geen 40 euro vragen, de goedkoopste kamer gaat bij mij 500 peso kosten,ongeveer 9 euro,das dan een simpele kleine kamer,voor backpackers,die eigenlijk niet meer dan een slaapplaats behoeven, de wat luxere kamers komen op ongeveer 800 peso, verder bouw ik nog wat vrijstaande cottages zie zo rond de 1000 peso gaan doen afhankelijk van inrichting en luxe. Het aantal toeristen dat Palawan in 2007 heeft bezocht is 176000 en dat is een stijging van 19% ten opzichte van 2006, wel was 87 % lokale toeristen, en maar 13 % ,oftewel 23000 personen buitenlander, ik zal het voorlopig dus toch van lokale toeristen moeten hebben. Maar ik verwacht wel dat mensen binnen een paar jaar zijn uitgekeken op bijv. Thailand en dat dan meer onbekende bestemmingen als Filippijnen het goed gaan doen. Maar met de B&B alleen red ik het financieel niet, dus doe ik er een aantal aktiviteiten bij . verhuur van scooters en motoren voor mensen die de ongeving willen verkennen, verhuur van kanos en zeilbootjes, verder trektochten organiseren naar inheemse stammen( Bataks) die hier in de bergen boven Caramay leven, islandhopping met een traditionele banka, het wemeld hier van de mooie eilandjes in Greenislandbay, op sommige is het koraal helaas verwoest maar andere zijn een marineprotect area en zijn ongelooflijk mooi om te snorkelen. En natuurlijk dagtochten naar de undergroundriver in Sabang. Verder hoop ik te kunnen samenwerken met een nederlandse kitesurfschool. Veel kitesurfscholen verlpaatsen hun aktviteieten in de winter naar de cariben, wellicht zijn er die in azie interesse hebben Pannen nog genoeg dus Ik vertrek in Oktober weer daar heen om te zien hoe de bouw is gevorderd en voor de verdere afwerking en inrichting natuurlijk.

Hoi,

Leuk om jullie dromen te lezen! Hopelijk gaan ze uitkomen!
Voor ons was het nooit een droom, maar het is nou eenmaal wel zo gelopen dat we een B&B opgezet hebben in een klein stadje in het noorden van Peru.

We zijn nu zo’n twee en half jaar open. Ik had er geen ideaalbeeld van dus het valt mij in praktijk ook niet tegen. Wel kan ik zeggen dat het op zich begrijpelijk is dat het overnemen van een bestaande B&B prijzig is. Wij zijn nu namelijk al bijna drie jaar (dus we begonnen ermee voor we openden) reclame aan het maken en contacten aan het zoeken. We houden het hoofd boven water, maar dat lukt maar net. We staan inmiddels wel in 1 bekende reisgids en hebben contacten met een redelijk aantal reisbureautjes. Natuurlijk speelt erg mee waar je je vestigt. Wij zijn begonnen in een niet al te bekende plaats waar de kosten laag zijn. De inkomsten dus ook.
Als je een bekende B&B overneemt, dan neem je waarschijnlijk ook de klanten/bekendheid over en dat is zeker een voordeel. Maar als je het een tijdje zonder inkomsten vol kunt houden hoef je je daar minder druk over te maken natuurlijk.

Bedenk je wel dat klanten best wat van je vragen, het ligt er natuurlijk aan wat voor een soort service je wilt bieden, maar mensen verwachten ook wat van je. Dat is ook afhankelijk van je personeel natuurlijk. Als we vol zitten (3 kamers) hebben wij nauwelijks tijd voor onszelf in elk geval.

Als je wil zien wat wij bieden, kijk dan op www.celendinperu.com. En mocht je gerichte vragen ergens over hebben, mail dan gerust.

Succes, en ik sluit me erbij aan: volg vooral je droom! Ook al lukt het uiteindelijk misschien niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd en hoef je later niet het gevoel te hebben van “had ik maar…”

Hoi allemaal,
Even voorstellen,mijn naam is Marcel. Samen met mijn vrouw Cindy zijn wij anderhalf jaar geleden (zwanger en wel) geemigreerd naar de noordkust van Brazilie. Wij wilden al een tijdje gewoon weg uit NL vanwege de meest voorkomende redenen. Klimaat, stress, een betuttelende maatschappij, een overheid die al decenia onze moeilijk verdiende belasting centen over de balk smijt enz, enz,
Drie jaar eerder waren wij op vakantie in Brazilie en bij puur toeval struikelde wij over een schitterende beachvilla die voor een mooie prijs te koop stond. We kochten de villa als vakantie bestemming. Maar iedere keer dat wij er vakantie vierden vroegen we ons weer af waarom we eigenlijk nog terug zouden gaan. Uiteindelijk besloten we de knoop door te hakken en er definitief tussen uit te piepen. Huis verkocht, allebei onze baan opgezegt, afscheid genomen van familie en vrienden en letterlijk met de noorderzon vertrokken :vak01:Van ons spaargeld hebben we de villa grondig verbouwd en een zwembad op het terrein laten leggen. Websites gebouwd en intensief aan internet marketing gedaan. Al vrij snel kwamen er toeristen uit alle windstreken (o.a. veel kitesurfers) op onze “spot in the sun” af. Het laatste half jaar loopt het als een trein.
Ik kan iedereen aanraden om toch vooral je hart te volgen en je door niemand op je levensreis te laten tegenhouden. Tuurlijk is het vaak onzeker en weet je nooit waarin je allemaal terecht komt maar ons motto is " je kan beter spijt hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt hebben van iets dat je niet gedaan hebt.
Kijk eens op onze websites om een indruk te krijgen van hoe we erbij zitten en ook om een indruk te krijgen wat je met een website allemaal kunt doen.
http://www.private-guesthouse.com/nederlands.php
http://www.kitesurfguesthouse.com/nederlands.php
http://www.wellnessguesthouse.com/nederlands.php
http://www.oceanviewvilla-forsale.com/nederlands.php
Deze vier sites samen trekken ongeveer 6000 bezoekers per week en daar halen we al onze reserveringen uit. Onze ervaring is dat je prima kunt ondernemen in Brazilie (en zonder een overheid die al je zuurverdiende centjes afpakt). Natuurlijk betaal je belasting maar gelukkig niet al teveel.
Wij hebben ons oog inmiddels alweer op een nieuw project (eveneens aan de kust van Ceara)
Als iemand vragen heeft of we kunnen je ergens mee helpen, op onze site staat ook een skype verbinding zodat je ons gratis kan contacten. Emailen kan natuurlijk ook.
Zoals de slogan van het bekende sportmerk Nike “just do it”
Groeten uit het (bijna) altijd zonnige Iguape,
Marcel.

mocht je ooit nog gaan, dan ga ik mee, ik ben een 1000-poot en kan werkelijk alles. groetjes Koen Prins 24 jaar

Ik hoop op 1december 2008 open te kunnen gaan,want dan gaat het toeristenseizoen van start hier in Palawan, en ik hoop daar een graantje van mee te kunnen pikken. We hebben inmiddels iemand bereid gevonden een website in elkaar te zetten,want ik ben zelf toch wel een behoorlijke analfabeet op dit gebied helaas www.tabuyobeachpalawan.com hetleuke van dit project is dat het tevens een ontwikkelingshulp project is,Op palawan is de werkloosheid erg hoog, en sinds we begonnen zijn met bouwen zijn er altijd minimaal 5 mensen uit het nabije dorp Caramay dat bij ons werkt,soms loopt dat op tot 10 man. Ik streef er naar om na de opening een aantal van deze mensen in vaste dienst te nemen,ook hebben we onlangs golfplaten voor het dak van het schooltje hier verderop gesponsord. Zaten echt grote gaten in het dak. Als je van natuurschoon houd zit je hier goed,gelukkig is het hele eiland al jaren terug door de regering tot beschermd natuurgebied verklaard, waardoor ook de commerciele houtkap is gestopt.Houtkap mag alleen nog voor de plaatselijke bevolking voor eigen gebruik. Sommige delen van het eiland zijn zo uniek dat ze op de UNESCO werelderfgoedlijst zijn geplaatst, zoals de ondergrondse rivier die hier niet zo ver vandaan is ,ook het tubbatarif staat op de lijst. Waterleiding en mobiele telefoonberijk is hier nog maar sinds een jaar ,en elektrisch nog helemaal niet, we zijn dus geheel op solar aangewezen. Ik hoop van ganser harte dat mensen die Palawan bezoeken, bij ons willen verblijven,omdat wij een kleinschalig project zijn waar de locale bevolking ook profijt van heeft

Hallo iedereen met zo een mooie gedachten,
Ik en mijn man hebben twee jaar geleden een huis gekocht en omgebouwd naar een b&b in Zuid Afrika. De b&b is nu een jaar open en genieten elke dag van de gasten en het goede weer. Vergeet niet het is hard werken tussen 7u en 11u en dan is het genieten :). Wij hebben ons nog geen enkel moment beklaagd dat we dit gedaan hebben. Wij zitten in de wijnlanden dus niet aan de zee maar hebben dan de mooie natuur en de prachtige bergen rondom ons en zeker ook geen wind wat je wel steeds hebt aan de kust. Je mag dus zeker geen bang hebben om zelf iets op te starten want een bestaande overnemen wil niet altijd zeggen dat het goed draait ook niet op papier. Wat het samen werken betreft met andere mensen om te financieren zou ik zeker afraden of je moet een b&b hebben met 15 kamers en ze moeten bijna allemaal verhuurd zijn om er met 3 of 4 van te leven + het is niet gemakkelijk om de kosten mooi te delen. Als jullie willen reageren of vragen hebben ik sta ter jullie beschikking om de nodige informatie door te geven. [EMAIL=“onsstee@selcom.co.za”]onsstee@selcom.co.za , www.onsstee.com , www.pieterenanjadagverslagen.blogspot.com
vele groetjes
pieter en anja
B&B ons stee

Pieter en Anja van onsstee b&b hoe hebben jullie bekendheid aan jullie b&b gegeven,? staan jullie op lokale tourisme sites vermeld, of staan jullie ook op internationale b&b sites? kortom hoe krijgen jullie potentiele gasten naar jullie site?

Hoi Korikong, wij staan op verschillende site’s voor accomodatie in ZA dan he normaal ga je die ook vinden in eender welk land. Door ook op vele forum’s te werken kom je hoger te staan in google, je steekt er heel wat werk in maar het loont de moeite om dit alles te doen. Reageren bv op krantensites zoals voor ons het laatste nieuws en dergelijke helpt allemaal mee voor google. Bij de meeste accomodatie sites betaal je een jaarlijkse bijdrage en bij andere betaal je commisie, let wel daar geld de maximum commissie 10% laat je dus niet beet nemen want sommige vragen 20% en dat mag je zeker niet toestaan. hoop dat ik je kunnen helpen heb
anja en pieter b&b ons stee

hoy,
onze droom was ook om b&b te beginnen maar dan wel in Italie, dan maar gestart met onze zoektocht naar het ideale plekje. Daar we echter dit jaar al meer kliniek gezien hebben als leuke plekjes (man geopereerd aan rug en van navelbreuk en ik aan de schouder) kwam er niet echt een vooruitgang in de zaak. Nu krijgen we echter de kans om b&b te starten in ons eigen landje (België) ja ik weet het niet onze droombestemming maar het aanbod is zo aantrekkelijk dat we ze niet kunnen laten. Het grote voordeel is dat we financieel absoluut geen bijdrage hoeven te doen en we kunnen er onze zin doen. Niet tegenstaande willen we er natuurlijk het uiterste uit ons halen. Alle tips zijn dus van harte welkom zowel ivm hoe de kamers inrichten, beddengoed, sfeer op de kamer, het ontbijt ed. laat maar komen ik kan elke tip gebruiken.
We zien het helemaal zitten, maar willen absoluut niet als leken bij de eigenaars overkomen:question:

Beste Favola

tuurlijk kan je het ook in eigen land doen geen enkel probleem. Ik kan je al eens mijn website geven dan kan je al eens kijken hoe het er bij ons uitziet. Anders moet je mij je e-mail adres maar eens geven en dan kan ik je ook individuele foto’s doorsturen van alle kamers en de ontbijtkamer. www.onsstee.com en mijn e-mail is [EMAIL=“onsstee@selcom.co.za”]onsstee@selcom.co.za dus stuur gerust een e-mailtje dan kan ik je allerhande foto’s sturen
groetjes en succes
anja

Ook wij zijn 4 geleden uit Nederland weg gegaan en zijn een B&B begonnen in Costa Rica, Midden Amerika. We kenden het land al en spraken de taal toen we in 2004 in Costa Rica aankwamen. Na een paar maanden zoeken vonden we ons plekje, ergens aan de kust van de Pacific Ocean. Het terrein was bijna 1 ha groot en er stond een groot huis op met zwembad en een appartementje. We hebben er ons woonhuis bijgebouwd, alsmede 3 prachtige grenenhouten cabañas.
Het moeilijkste gedeelte van de bedrijfsvoering is de marketing. Met alleen een website kom je er niet. Inmiddels kennen een aantal reisbureaus ons en hebben we een kring opgericht van andere B&B hier in Costa Rica. Samen hebben we een website gemaakt en verkopen rondreizen langs die B&B’s hier in Costa Rica.
kijk een sop onze website www.elmonofeliz.com en www.hollandhotelscr.com
groeten
Otto

hoi Otto,
bedankt voor je reactie, we hopen hier toch iets deftigs te kunnen starten, hier bij ons hebben we wel de beperking van 3 kamers, anders hotelvergunning nodig, ik weet niet hoe het bij jullie is of op andere locaties, vrees ervoor of men daar kan van leven.
we zullen eens goed moeten rekenen.
groetjes vanuit het waterige België
cristel

Hallo,
Het spijtige aan een B&B starten is, dat ge al wat centjes moet hebben.
Wij zijn een koppel die er al jarenlang van droomt om iets te te starten of over te nemen in Italië of Spanje.
Italië zou iets gemakkelijker zijn, daar ik de taal toch nog redelijk spreek.
Wanneer je op zoek gaat om iets te huren, dan zijn deze meestal direct verhuurd en de prijzen om iets te kopen vliegen de pan uit:angry:
En dan nog, komen er nog extra kosten bij.
Mochten er hier toch mensen zijn die ons wat raad en info kunnen doorsturen, reageer dan even.
Alvast bedankt

Hoi Marco, dat is het probleem als je binnen europa blijft he. Je moet eigenlijk hetzelfde verdienen wat je verdiende voordien om te kunnen overleven, dat heb je niet als je bv nar Costa Rica of Zuid Afrika emmigreerd. Wij zitten in ZA en hier kan je nog een mooi huis kopen voor 5milj in bef dan wel he. We hebben zelfs vrienden die een b&b overgenomen hebben voor 10milj bef met alles erop en eraan dat kan je natuurlijk niet meer binnen europa he. Het is natuurlijk altijd te bekijken wat je budget is om te starten he nergens kan je nog terecht zonder geld en plus in europa zijn de levensmiddelen dn ook veel duurder als bij ons hier koop je nog een brood voor 0,15 euro cent
groetjes b&b ons stee