Bed & Breakfast opstarten

Hoi hoi,

Ik loop nu al een gehele tijd met het idee om in het buitenland een B&B op te starten. Niet al te grootschalig. Maar nu is mijn vraag: zijn er mensen hier op het forum die daar ervaringen mee hebben? Ik zou graag eens het een en ander horen. Hoe heb je het aangepakt, voor welke plek heb je gekozen, wat zijn de kosten (globaal) enzovoorts.

Hopelijk zijn er mensen die me willen helpen want ik zie het echt zitten!

Heb je een bepaald land in gedachten? De wet- en regelgeving en andere zaken omtrent het openen van een B&B kunnen per land immers sterk verschillen.
Als je nog in de beginfase zit, zul je je eerst goed moeten orienteren op het land en de bijbehorende cultuur en trachten een netwerk op te bouwen. In de tussentijd een sterk (financieel) ondernemingsplan schrijven waarmee je tzt, indien nodig, geld kan lenen bij een bank.

Als je over voldoende middelen bezit kijk dan eens op www.ledomainesympa.com

vriendelijke groet, Rob

Hoi ik loop voorlopig alleen nog met het idee rond. maar omdat ik er dus niks vanaf weet, was ik op zoek naar mensen die het al gedaan hadden.

Maar ik denk dat ik het in de UK/Ierland wil doen. Ik wil de komende tijd daar gaan rondreizen (niet alles in 1 keer) en zo een plekkie zoeken dat mij bevalt en waar perspectieven in zitten.

Nou die middelen heb ik nog niet (aangezien ik nog geen plek ofzo heb) maar bedankt voor de tip! Ik ben nu nog in het stadium dat ik een plekkie moet zoeken en info moet inwinnen eerst :slight_smile: Maar ik zal zeker die site eens gaan bekijken. Bedankt!

Wat leuk dat je plannen hebt om een eigen B&B te starten. Wij wonen in de Allier (Frankrijk) en zijn nu net een jaar bezig. We verhuren daar drie gastenkamers en een gite.

Mocht je concrete vragen hebben, dan kun je ons altijd mailen (info@ambiancedevacances.eu). Of kom 'ns een weekend langs, dan kun je zelf ervaren hoe het gaat. We hebben afgelopen jaar ook een stel uit Nederland te gast gehad die soorgelijke plannen hebben.

Elk land heeft zo z’n eigen regels als het gaat om een B&B of andere toeristische accommodatie. Voor Frankrijk kunnen we wellicht enkele vragen beantwoorden, maar als het toch de UK of Ierland gaat worden niet.

Waar je goed om moet denken is dat je niet de enige bent met een B&B en dat je dus iets unieks moet bedenken. Stel je de vraag: “Waarom zouden mensen bij mij een gastenkamer willen huren?”.

Veel succes en wellicht tot horens.

Groeten,

Edmond

1 like

Hoi Edmond,

Bedankt voor je reactie. Echt super dat jullie een eigen B&B hebben in Frankrijk! Ikzelf zou niet meteen voor Frankrijk kiezen (zie mezelf daar niet wonen). Maar langskomen zou ik zeker wel eens doen, informatie kun je nooit genoeg hebben!

En zeker wil ik voorzichtig te werk gaan. Ik zou bijvoorbeeld al geen B&B starten als er al tig in de buurt zitten :slight_smile: En jammer genoeg is het nu nog maar een idee
maar wel al eentje waar ik al eventjes mee rondloop. Dus wie weet, paar jaartjes van nu heb ik er 1 :slight_smile:

Bedankt nogmaals, en wil zeker wel eens langskomen :slight_smile: hebben jullie ook een website?

Groetjes
Nathalie

HĂ© Nathalie,

Dank je voor je leuke reactie :slight_smile:

We hebben een website: http://www.ambiancedevacances.eu We zijn nog maar net begonnen en hebben heeeeel veeeel plannen om het nog leuker en aparter te maken. Zo wil ik nog een paar boomhutten maken en speeltoestellen voor kinderen. We wonen hier dicht bij bossen en willen dat natuurlijke gevoel ook terug laten komen in onze accommodaties en zo.

En, hou je droom vast en probeer het zo af en toe steeds “echter” te laten worden. Ikzelf vond het dromen erover ook leuk. Af en toe iets uit een tijdschrift scheuren en in een plakboek plakken, boeken lezen, veel tv-programma’s gezien (zelf ook in “Ik Vertrek!” meegedaan, een nederlands tv-programma over mensen die Nederland verlaten). Via onze website kun je de uitzending nog een keer zien.

Je bent van harte welkom om bij ons te komen kijken, vinden we erg leuk en gezellig. En zoals dat in Frankrijk hoort: glaasje wijn erbij, stukje kaas, mmmmm!

Hartelijke groetjes,

Edmond en Mirjam

Super, zal de website eens opslaan in de favorieten lijst! Zal jammer genoeg nog even duren voordat ik op vakantie kan. Ben zelf net terug van 6 weken Australië en zit nu rond te kijken om op mijn eigen te gaan zitten (nog afwachten of ik kan kopen of niet) en we gaan al naar Turkije in augustus. Maar zodra ik centjes heb, ben nu wel benieuwd. Kun je meteen ook een goede periode aanraden?

Nu is het inderdaad nog wat dromen, maar ik ben zelf dol op het programma A place in the sun: at home or away. Ik ben woonachtig in België en dat krijg je hier dus op TV. Dat is een programma waarin Britten op zoek gaan naar een (vakantie)woning. Ze laten dan 3 huizen zien in eigen land (gehele UK/Ierland dan) en in het bepaalde land wat ze dan zelf nog kiezen. Ik let altijd goed op, en aan de hand van wat ik daar zie, doe ik wat inspiratie op LOL.

Ik wil dus wat gaan rondreizen door UK/Ierland en zeker ook een goede locatie uitzoeken. Zo komen we stapje voor stapje vooruit :slight_smile:

De ideeën die ik lees wat jullie willen doen klinkt echt super! En ook de omgeving, de bossen
toch heerlijk! De ideeën komen meestal ook vanzelf! Wanneer zijn jullie begonnen?

HĂ© Nathalie,

Je bent een reislustig type :slight_smile: AustraliĂ« lijkt met geweldig. Ben zelf eens 6 weken in Amerika geweest, rondreizen met een camper. Als we ons huis ooit gaan verkopen, gaan we dat weer doen. Dan wel alleen in Europa: Spanje, ItaliĂ«, Portugal, Zweden, etc. M’n vrouw krijg ik niet in een vliegtuig.

Het voor- en najaar zijn bij ons altijd erg mooi. De natuur komt tot leven of maakt zich klaar voor de winter, de kleuren zijn dan echt geweldig. De Allier is nog niet zo toeristisch, dus druk zal het nooit zijn.

Engeland en Ierland zijn ook heel mooi, en de taal is misschien iets makkelijker :wink: Hopelijk vind je er iets wat je aanspreekt.

In juni 2009 hebben we het complex gekocht en op 21 december 2009 zijn we verhuisd. Veel verbouwt (nog lang niet klaar overigens) en ook het eerste jaar al veel gasten mogen ontvangen. Nu hebben we voor het komend seizoen ook al heel veel boekingen binnen, hopelijk zet zich dat voort.

Groetjes,

Edmond

Ik heb me daar eens een beetje in verdiept: een B&B in Schotland. Het idee leek ons erg leuk, dus we zijn begonnen met het opzoeken van informatie op het internet, en toen we in Edinburgh waren hebben we een boekje gekocht over het runnen van een B&B in the UK genaamd ‘Just 6 Guests’. Barstensvol ervaringen en tips over het runnen van een B&B, ook over financiele zaken. Daar zal je je goed in moeten verdiepen want dat verschilt per land. Zo is het in GB zo dat een B&B als bedrijf wordt aangemerkt als je meer dan 6 gasten kunt ontvangen. Dat betekent ook dat je dan aan veel meer eisen moet voldoen, zoals EHBO, brandvoorschriften, afmetingen van kamers en sanitaire ruimtes, hygieneregels voor de keuken en ontbijtruimte, klantenadministratie en belastingafdracht.

Als je het dus als een hobby wilt doen, dan kan je best leuk hobbyen zolang je het bij 3 kamers houdt. Wil je er echt van leven, dan heb je meer dan 3 kamers nodig en krijg je dus te maken met al die extra regelgeving.
Daarnaast ben je ook erg aan je huis gebonden omdat je niet (precies) weet wanneer mensen aankomen, en je moet altijd beschikbaar zijn voor het beantwoorden van vragen en hulp aan je gasten.

Uiteindelijk hebben we onze plannen gewijzigd en hebben we onze plannen voor een B&B laten varen. Maar misschien is het voor jou wel wat je zoekt.

Mijn advies is om je goed in te lezen zodra je weet welke landen in aanmerking komen. Je kunt al een schat aan informatie vinden op het internet als je de juiste zoekcriteria gebruikt, en zodra je het aantal landen hebt beperkt zou ik me verdiepen in de regelgeving voor B&B’s in die landen.

Veel succes in ieder geval!

hahaha ja altijd al reislustig geweest! Ik heb altijd gezegd, ik wil zoveel reizen als mijn bankrekening toelaat LOL. Australië is echt geweldig, ik ben daar nu 2 keer geweest en vanaf dag 1 mijn hart aan verloren. Dat is echt een land waarvan ik zeg, daar kan en wil ik wonen. Helaas is Australië enorm moeilijk om binnen te komen dus staat dat op een laag pitje voorlopen :slight_smile:
Amerika ben ik nog nooit geweest, maar dat zou ik ook nog wel eens met de camper willen doen. Ik wil ook zeker nog vaker terug gaan naar Australië als ik kan. Maar inderdaad, Europa is ook leuk om te doen, met de auto ofzo. Wel lastig als je niet durft te vliegen, er zijn dan zoveel dingen die je nooit kunt zien, wel jammer. Maar ja als ze het niet durft moet ze het ook niet doen natuurlijk :wink:

Het klinkt echt allemaal wel spannend wat jullie aan het doen zijn! Hopelijk heb ik ook ooit geluk :wink: ben nog jong (24) dus het mag allemaal wel ietjes langer duren (liever niet natuurlijk haha).

Maar dan weet ik zeker dat ik in ieder geval in het voor of najaar kom :slight_smile: ben echt een natuurliefhebber. En gelukkig is het niet druk, hou ik ook niet zo van. Ik kom zeker te weten langs zodra ik kan! Is het er gemakkelijk om te komen?

Bedankt voor de info! Mocht je dat boekje niet meer gebruiken, zou ik die dan mogen overkopen van je? (als je het nog hebt uiteraard LOL) Lijkt me echt mega interessant om te lezen.

Ik zou in ieder geval nooit zomaar ergens inspringen hoor :wink: ik kan met een hele impulsieve gedachte komen en zeggen, dat ga ik doen, maar daarna ben ik heel doordachtzaam. Ik wil sowieso eerst wat gaan “rondneuzen” om te kijken welk gebied e.d. en van daaruit ga ik verder kijken :slight_smile:

Ik gebruik het boekje op dit moment niet, maar ik wil het graag houden voor als de plannen nog eens wijzigen! :slight_smile:

Ik weet niet of je vanuit Belgie bij Bol.com kunt kopen, daar hebben ze het boekje ook: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/just-six-guests/1001004007162806/index.html

Oh haha geeft niks, ik dacht vraag het, Nee heb je en ja kun je krijgen zeggen ze dan. Of ja kun je vergeten in dit geval haha. Maar ik wist niet dat je die op bol.com kon kopen. Dan doe ik dat toch gewoon :slight_smile: laat ik het in NL wel aankomen bij een vriendin. Bedankt!

He Nathalie,

Is het niet handig om eerst eens een tijdje mee te draaien in een B&B, dan kun je de kunst afkijken en ook zien of het wat voor je is.
Misschien ook leuk om dat te doen in de omgeving waar jij het zou willen doen.

Wat ook erg belangrijk is, afgezien van de wettelijke bepalingen is, dat je onderzoekt of het levensvatbaar is.
Wat voor soort B&B een goedkope of juist een luxe, in of bij een stad of juist in de natuur, waar is vraag naar.
Veel mensen dromen van die B&B of zoals hier in Hongarije een minicamping, maar er zijn er maar weinig die er echt van kunnen leven.

Wij hebben 2 vakantiehuizen, juist heel anders dan die waar Hongarije mee vol staat. Doordat we hier wonen, staan er planten binnen en is de tuin goed onderhouden, wij vinden sfeer heel belangrijk. Veel huisjes zijn nogal doorsnee en daar zijn er dus al genoeg van. Dus wij hebben geprobeerd om de huisjes juist heel sfeervol en gezellig in te richten.

In elk geval succes en probeer wel wat hoor, niet geschoten is altijd mis!!
Sandra

Misschien is het goed om eerst voor jezelf in het klein te beginnen? Hiermee kun je wat ervaring opdoen en kun je kijken of het leuk is om voor mensen klaar te staan.
Daarnaast kun je kijken of het je lukt om aan wensen van klanten/gasten te voldoen. Bijvoorbeeld langer wachten dan is afgesproken (aankomst tijd).

Ikzelf ben nu net een B&B aan huis begonnen omdat het ons misschien leuk lijkt om dit groot in het buitenland te doen. Nu zijn we sinds een maand of 3 echt bezig en tot nu toe bevalt het ontzettend goed. De markt die wij proberen aan te boren is beschikbaar.
Wijzelf runnen nu een Bed and Breakfast in Groningen www.bedandbreakfastdezwartekat.nl en er komen wandelaar van het pieterpad, werkenden in de omgeving en dagjes/weekend mensen.

We doen op deze manier een hoop ervaring op en kunnen zo kijken of het haalbaar is om dit elder verder voort te zetten.

Hallo Nathalie,
ik heb wat van je verhaal en de reacties erop gelezen en ik heb eigenlijk één vraag aan jou: waarom wil je precies een B&B beginnen? Want als ik het zo lees ben je erg reislustig maar als je een B&B wilt runnen, ben je niet aan het reizen, of toch? Ik ben benieuwd naar je antwoord! Groetjes,
Lis

1 like

Ik wil graag iets voor me eigen beginnen. Maar een B&B is op dit moment nog maar gewoon een gedachte en meer niet. Iets wat gewoon (samen met wat andere dingen) door mijn hoofd spelen. Ik zit aan 2 dingen te denken: een B&B of een vertaalbedrijf. Ik ga eerst verhuizen naar Ierland en wat werken daar. En van daaruit ga ik wel verder denken.

Maar inderdaad ben ik reislustig, maar toch. Dat kan wel even wachten. Ik ben iemand, ik reis liever goed en wacht daarom wat langer met op vakantie te gaan dan dat ik elk jaar per se moet gaan. En ook een B&B hoeft niet per se een heel jaar beschikbaar te zijn, kun je nog wel eens hier en daar een week weg. :slight_smile:

Hey Nathalie,

het valt me gewoon op dat heel veel mensen graag een B&B willen opstarten, zelfs mensen die voorheen nooit in contact zijn geweest met horeca of iets dergelijks. Ik weet niet hoe dit bij jou is maar je ziet op tv zoveel mensen die trekken naar het buitenland en beginnen vaak een B&B of ander horeca-bedrijf. Vaak onderschatten de mensen het ook.
Toevallig heb ik ook interesse in een B&B en/of restaurant. Wij hebben vroeger thuis gedurende 10 jaar een eigen restaurant gehad en ik heb zelf toerisme gestudeerd. Mijn echtgenoot heeft vroeger als kind het café van zijn ouders wat meegemaakt en heeft heel veel in horeca gewerkt. Ook bij hem zit er een sterke kriebel, een koorts.
Wat mij betreft is het de combinatie van de horeca-fever en het verlangen naar een groot huis met groot stuk land met eigen moestuin en fruitbomen dat mij zo doet verlangen naar een B&B. De rust van het platteland maar toch de bedrijvigheid van een klein zaakje
 De kids zijn nu 6 en 2,5 jaar, niet ideaal om nu te verhuizen
 wie weet over een jaar of 10??

Maar ook bij mij zijn het vooralsnog “vage” plannen!
Veel succes in Ierland!
Lis