Zijn er mensen die ook ervaring hebben met het opzetten van een bedrijf in Peru? In juli 2011 gaat mijn gezin emigreren naar Trujillo en start ik mijn eigen bedrijf in de ICT (ondermeer opensource applicaties zoals TYPO3 CMS). Wellicht zijn er mensen die ook overwegen om een bedrijf op te richten in Peru of in contact willen komen. Dan hoor ik dat graag.
Ook ben ik op zoek naar stagiaires die vanuit Nederland of Belgie willen komen werken op onze locatie in Trujillo.
Ik had vorige week een hele uitgebreide stuk tekst geschreven en toen sloeg mijn laptop op hol.
Om een lang verhaal kort te houden, ons Peru avontuur is ten einde. Je kunt je nog zo goed voorbereiden, maar als er geen geschikt personeel te vinden is, veel corruptie heerst en er veel marca’s zijn in Trujillo, en daarnaast we het idee hadden niet het beste te kunnen geven aan onze kindjes dan is de conclusie : we hebben het geprobeerd, maar we gaan terug.
Bel anders even om te horen hoe alles precies is verlopen. (O6-5514171O)
Beste Joost, het spijt me dit te lezen maar wat je schrijft spreekt me erg aan. Komt overeen met wat ik zie in Peru. Toch zijn er Nederlanders die slagen. Als er bij de emigratie liefde met een Peruaan(se) in het spel is, liefde die stand houdt, dan ligt het wel anders en is er ook meer toegang tot de Peruaanse samenleving. Maar zo maar je spulletjes bij elkaar pakken en je Nederlandse gezin overplaatsen naar Peru om daar opnieuw te beginnen, ik moet er niet aan denken.
Ik wil je nog wel vragen wat een “marca” is. Dat woord ken ik nog niet. Heeft het iets te maken met afpersing? Trujillo is de laatste jaren nogal in het nieuws geweest i.v.m. afpersing van taxi chauffeurs. http://www.hostellima.nl/
Beste Joost, Wat jammer om te lezen dat jullie emigratie niet is geworden, wat jullie ervan hadden verwacht. Ik zou graag van je horen hoe je hebt ervaren in Peru. Dank je voor het mailen van je nummer! Mijn man is Peruaan en bijna al zijn familie woont nog in Peru, ik hoop dat we daar voordeel mee hebben. Mijn man is pas 2 jaar in Nederland en heeft nog dagelijks contact met professionals binnen zijn werkveld als docent/ adviseur projectmanagement ten behoeve van ontwikkelingswerk. Ik zelf ben maatschappelijk werker. Graag wilde ik nog van je weten of je vloeiend Spaans spreekt? Daarbij is er in Nederland ook nog een hoop aan de hand in negatieve zin. Dat is de reden waarom wij naar Peru willen gaan. Laat je daar goed over informeren! Tot mails of bels en veel sterkte met het nemen van belangrijke beslissingen!
Hartelijke groeten, Lisa & Orlando
Trujillo is inderdaad niet de beste plek om als buitenlander een bedrijf op te zetten. De marca’s zijn inderdaad afpersers, een soort mafia praktijken. Betaal je als ondernemer niet je “beschermingsgeld”, dan gebeurt er iets naars met je familieleden. In Trujillo zijn de marca’s en taxi ontvoeringen een groot probleem, persoonlijk zou ik daar dan ook niet gaan wonen.
Zelf ervaar ik ook het probleem om aan goed personeel te komen. Misschien dat het in Lima gemakkelijker is (ik zit in Ica). Ik heb geprobeerd om personeel zelf verder op te leiden, maar tot nog toe heeft men weinig interesse om bij te leren en verder te komen. Tevens hoef je niet te verwachten dat er doorgewerkt wordt als je zelf niet aanwezig bent. Natuurlijk zijn dit wel ervaringen met een beperkt aantal mensen.
Met Arequipa heb ik geen ervaring, maar, zoals Stephan al vermoedde, in Lima (althans in Miraflores) zijn de problemen overkomelijk.
Als je alles netjes wilt doen, ben je weliswaar erg veel tijd en geld kwijt, maar het is wel mogelijk om zaken te doen zonder gemeente-ambtenaren om te kopen.
Het is vooral erg wennen dat de autoriteiten werkelijk alles proberen om het je moeilijk te maken, of, in het beste geval, compleet onverschillig zijn voor jouw wensen en belangen.
Ook bij de migratie-autoriteiten en bij het ministerie van arbeid lukt het, uiteindelijk, wel om al het papierwerk te regelen.
Van maffia-praktijken hebben we, met een winkel in Miraflores, nooit last gehad.
Wat betreft personeel is het lang zoeken, maar er zijn uiteindelijk wel mensen te vinden die hard werken, initiatief tonen en gewoon doorwerken als je er zelf niet bent. Ok, ze zijn met een kaarsje te zoeken, maar als je volhoudt en niet gelijk opgeeft als het met de eerste werknemer (en de 2e, en de 3e) niet lukt, dan kom je een heel eind.
Wij (een groep van 6 studenten) nemen dit jaar deel aan een project van de non-profit organisatie Academics For Development (AFD) in samenwerking met Humasol vzw. Het doel van het project is om een organisatie in Jaén (Peru) op te starten die de lokale bevolking voorziet van elektriciteit d.m.v. hydroturbines. Om ons voor te bereiden proberen we bedrijven en personen te contacteren die ervaring hebben in een gelijkaardig project of zelf in Peru een bedrijf opgestart hebben (of dit geprobeerd hebben).
Zouden jullie ervaring met ons willen delen? Je kan ons contacteren op [EMAIL=“peru@academicsfordevelopment.be”]mailadressen zijn niet toegestaan, contact ia PB of hier op het forum! Alle nuttige tips zijn welkom. Mochten jullie willen zou het zeker ook interessant zijn om eens samen te komen om over jullie ervaringen te spreken (Wij zijn afkomstig van Leuven, België).