Bangkok Poipet

Hallo! Ik vertrek vanuit Bangkok naar Aranyaprathet -poipet en dan naar Battambang. Heeft er iemand ervaring met deze route? Neem ik beter de trein of de bus naar de grens? Wat is het snelst of het leukst? Vanwaar uit Bangkok? En hoe reis ik verder van de grens naar Battambang? Is het te doen in één dag? Bedankt voor alle tips!! Groet, Marieke

hoi marieke. Opzich is dit de snelste weg richting battambang maar het kan soms een chaos zijn daar aan de grens. Ik ben er in 2010 langs gekomen en, heb toen overnacht in aranyaprathet. Puur om tijdstress te voorkomen. Je kunt het wel in 1dag doen, maar dit is wel een gok. Bus gaat vanuit Bangkok oost terminal volgens mij. Vanaf aranyaprathet busstation kun je gemakkelijk een tuktuk pakken naar de grens (5kmofzo). dan loop je vervolgens de grens over en hier moet je wel even opletten. Genoeg mensen die uit zijn op je geld, of je willen helpen met je visum… niet te veel op in gaan, alleen red je je ook wel. Bovendien kan je een lange wachtrij voor je hebben, en als buitenlander moet je dat negeren. Het liefst laten ze jou nog langer wachten merkte ik. Eenmaal over de grens is het zoeken naar een bus. Er is een toeristen busstation paar km buiten poipet maar dit was in 2010 een grote puinzooi. Gebouw was af, maar er komen geen bussen en de exchange rate is buitensporig, daarom zinloos om hier heen te gaan. kortom gewoon in Poipet zelf richting de bussen lopen, deze staan rondom de rotonde. Een gedeelde taxi moet ook een optie zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Verder is het een kwestie van geluk en geduld. Achteraf gezien vond ik deze grensovergang schitterend, maar op de dag zelf moet je veel geduld hebben en veel mensen kunnen negeren. je gaat het wel beleven. succes

In tegenstelling tot wat Poortdeman zegt, is het makkelijk te doen in een HALVE dag. Dit houdt in dat je met een minibus moet gaan, en zo rond 7 uur moet vertrekken, dan ben je zeker voor 12 uur de grens over.

Waar hij wel gelijk in heeft is dat het een zooi is rond de grens. Negeer mensen die je willen “helpen” met je visum. Sommigen zijn zo brutaal, ze drukken gewoon een papier in je hand, en zeggen dat je het moet invullen.
De enige plaats waar je dat moet doen is in het grenskantoor van Cambodja,ongeveer honderd meter, na het uitstempelen in Thailand. Het bevindt zich aan de andere kant van de weg. Hier zitten twee of meer heren met uniformen aan. Het beste is om 20 dollar bij je te hebben, dat kost een visum namelijk, in elke andere valuta betaal je teveel (of veel teveel).

Zie je erg op tegen dit circus, regel dan je visum hier, in Brussel is een consulaat. In Amsterdam zit ergens een visumservice, ik betaalde destijds
een euro of 40-50. Zij regelen het dan in Brussel.

Was dat alles ? Nee.
In Poipet probeert men je naar een toeristenbusstation te krijgen. Volgens mij is Poortdeman daar ook ingetrapt, want de bussen die rond de rotonde (meteen na de grens) staan, gaan daarheen.

Het echte busstation bevindt zich in een dwarsstraat zo’n tweehonderd meter van de hoofdweg, vanuit Thailand gezien is dat links van de hoofdweg , na ongeveer een kilometer. Neem een brommertaxi van 20 baht daarheen,en vervolg je weg.

Het moet ook gezegd dat de verschillen tussen de levensstandaard aan de Thaise en Cambodjaanse kant, sterk tot uitdrukking komen in Poipet.
Je wordt pas weer vrolijk als je Poipet uit bent.

Hans.

Ik heb vandaag de andere kant gedaan. Per auto vanuit Siem Reap naar Poipet, dit is ongeveer twee uur rechtdoor rijden langs veel rijst velden. De trein op dit traject rijdt momenteel niet wegens werkzaamheden aan het spoor.

Eenmaal in Poipet ging het ook wel voorspoedig, eerst je vingerscan en je paspoort laten stempelen en doorlopen naar de Thaise grens. Wandeling van 10 min.

Aan de Thaise kant na het invullen van de arrival/departurecard 5 minuten in de rij, wederom je paspoort laten stempelen en dan ben je in Thailand. Doorlopen naar de K-Alliance bank (die groene), waar onze chauffeur was. Vervolgens nog eens 3,5 uur per mini van naar Bangkok.

Het hoeft dus niet altijd tegen te zitten… :chin:

Inderdaad Zaan,

Vanaf Cambodja naar Thailand is geen enkel probleem, daar gebeurt niets.
Men heeft in Thailand begrepen dat zulke zaken niet helpen wanneer je veel toeristen wilt trekken.

In Cambodja begrijpt men dat ook wel, maar wanneer douaniers wat bij willen verdienen, kijkt men even de andere kant op.

De “uitdaging” ligt dus vanaf Thailand naar Cambodja.

Hans.

Heel erg bedankt voor alle tips!! Groet, Marieke

Hoi Marieke

Ik ga in juli/augustus met mijn dochter ongeveer dezelfde route doen.
Om het getrubbel bij de grens van Thailand naar Cambodja te vermijden heb ik een vliegticket geboekt van Bangkok naar PP. 45,- enkeltje met air-Asia.
En dan op het vliegveld het visum regelen.

Gr Raymond