Bangkok nieuw Airport Suvarnabhumi

Hallo Lezers,

Vanaf 28 september 2006 om 03.00 is de nieuwe airport SUVARNABHUMI officieel geopen. Zie http://www.bangkokairportonline.com of www.bmair.nl - ga naar thailand - klik aan de rood dikgedrukte text.
Van de airlines heb ik begrepen dat mensen die bv.26 sep vertrekken (aankomst nog op de Don Muang airport) maar vertrekt terug naar AMS na de 28ste al vanuit Suvarnabhumi. Houdt rekening mee dat mensen met connecting vluchten dat de bagage worden niet doorgelabeld. Dus de bagage moet je nog op halen en dan opnieuw inchecken.
Mensen die vertrekt op de 27ste komen al op de nieuwe airport. Want je komt meestal al op de 28ste rond 05.35 (Eva Airways) of rond 07.35 (met China Airlines)

Deze airport ligt ca.30 Km ten oosten van Bangkok.
Deze nieuwe airport ziet er toch wel zeker mooier uit dan verouderde Don Muang. (er zit ook wel shopping mall erbij)

Veel vliegplezier !!!
groetjes,
Indonesische fan:biggrin:

Klopt inderdaad, vanaf 28 september zal de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi (Golden Land) (uitspraak = soe-wan-na-poem) operationeel zijn.

Bagage wordt komende weken inderdaad niet doorgelabeld van international naar domestic flights en v.v., houd hier dus zeker rekening mee !!!

Tevens zullen een aantal luchtvaartmaatschappijen (Thai Airways, NokAir, Thai AirAsia, Jetstar Asia) al eerder dan 28 september a.s. vluchten gaan uitvoeren vanaf Suvarnabhumi (klik voor meer info op de link onderin dit bericht). Houd dus ook rekening met een langere overstaptijd (minimum connecting time), omdat er misschien van Don Muang naar Suvarnabhumi of v.v gereisd moet worden (ca. 1 uur reistijd tussen deze 2 luchthavens).

NokAir zal op 28 september alle toestellen aan de grond houden. Mocht je een vlucht met NokAir geboekt hebben op 28 september, dan zal je dus inmiddels bericht hebben moeten ontvangen. Zo niet, dan raad ik je aan om per mail of via het callcentre contact met Nok op te nemen.

Passagiers die op 28 september met China Airlines terug naar AMS vliegen, zullen nog vertrekken vanaf Don Muang. De vertrektijd van deze vlucht is gewijzigd van 02:25 uur naar 01:55 uur. Mocht je deze vlucht geboekt hebben, maak dan de taxichauffeur goed duidelijk dat je nog naar Don Muang moet en nog niet naar Suvarnabhumi !!!
EVA Airways vliegt niet op 28 september van BKK naar AMS.
KLM vertrekt op 28 september vanaf Suvarnabhumi naar AMS.

Passagiers die op 28 september van AMS naar BKK vliegen komen aan op Suvarnabhumi.
Passagiers die op 29 september van BKK naar AMS vliegen, vertrekken dus vanaf Suvarnabhumi.

T.z.t zal de contant te betalen airport tax ook verhoogd worden van de huidige 500 Baht naar 700 Baht per persoon voor intercontinentale vertrekken, maar dit zal pas begin 2007 gebeuren.

Zeer up-to-date informatie is te lezen op de website van het Thais Verkeersbureau; zie onderstaande link:

http://www.thaisverkeersbureau.nl/suvarnabhumi.asp

Ook bij *‘Het laatste Thailand-nieuws’ *dat jullie hierboven kunnen vinden, zal ik zo goed mogelijk proberen om de meest recente informatie te plaatsen.

Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn of mocht je vragen hebben, dan kan je me ook een e-mail sturen.

Liggen die 2 vlieghavens vlakbij elkaar of geheel ergens anders? Ik vlieg inderdaad 26 sept naar het oude en 25 okt via het nieuwe weer terug…
groeten Willy

Hoi Willy,

Nee, deze 2 luchthavens liggen niet dicht bij elkaar.

Don Muang ligt ten noorden van BKK en Suvarnabhumi ten oosten van deze metropool (op de route naar Pattaya).
Reken op een reistijd van ca. 1 uur tussen deze 2 luchthavens.

Alvast een goede reis !

Wat is de Airport code voor Suvarnabhumi? (Don Muang = BKK) of wordt dat nu de code voor Suvarnabhumi?

Hoi Amphora,

Ja, voor zover ik weet blijft de airportcode BKK, dus vanaf 28 september zal deze code voor Suvarnabhumi gebruikt gaan worden.

De 3 letterscode voor stad blijft volgens mij dezelfde voor Bangkok en dat is BKK.
Uitzonderlijk op sommige steden waar meerdere international luchthaven aanwezig zijn, kan dat naar de airport code genoemd. Bijvoorbeeld in New York stad heb je de JFK (John F Kennedy airport) en ERK (Newark).
Ik weet het niet zo zeker of Don Muang blijft als een International airport open.
Weet iemand dat?

Er was eer st het plan om Don Muang voor binnenlandse vluchten te blijven gebruiken, maar ook hier hebben de beleidsmakers ingezien dat dat geen goed idee is.
Wat er precies mee gaat gebeuren is nog onduidelijk, misschien wordt het een prive vliegveld, misschien wordt de golfbaan uitgebreid, misschien wordt het bouwgrond, alles is mogelijk.

Maar vrijwel niemand zal in de toekomst nog iets met Don Muang van doen hebben.

Dat hangt er natuurlijk vanaf vanaf waar je naar BKK vliegt. Als je met Eva Air vertrekt vanuit Taiwan op 27 Sep kom je niet om 5:35 aan op 28 september hoor

Erg verdrietig, maar dankbaar voor al het goede dat hij ons gegeven heeft, hebben wij vandaag afscheid moeten nemen van Don Muang International Airport (สนามบินดอนเมือง).

  • 27 maart 1914

┼ 28 september 2006

Don Muang is 92 jaar geworden… R.I.P.

http://www.bloemeninbusiness.nl/images/roosmandarin.jpg


Thailand opens huge new airport
**Thousands of passengers have passed through Thailand’s new international airport on its opening day. **

Despite fears of initial problems, correspondents say the first day seems to be going smoothly, although there are some delays in baggage-handling.
Suvarnabhumi airport was first planned 45 years ago, and completed by recently ousted PM Thaksin Shinawatra.
Mr Thaksin was not present at the opening. He is in London, having been overthrown in last week’s coup.
Thailand hopes its new airport will boost the country’s vital tourist industry, and make Bangkok a regional transport centre to rival Hong Kong and Singapore.
The $4bn airport, the largest in South East Asia, is capable of handling 76 flights per hour and 45 million passengers per year.

The opening of Suvarnabhumi has been fraught with delays and political interference since it was first planned.
It was an important project for Mr Thaksin’s administration, but it was blighted by allegations of corruption during its construction, and claims that it was being opened before it was ready.
There were fears that last week’s coup would lead to further delays in opening of the new building.
But the coup leaders were quick to back the airport, which was designed by the architect Helmut Jahn, and the change of government appears to have had little impact on the airport’s first day.
Despite some delays in handing baggage, no major problems were reported.
By 0900 (0300 GMT) more than 100 flights had landed and taken off successfully.
“For the first day, it’s pretty good. I thought there would be a lot more confusion,” Australian tourist Stephen Gordon told the Associated Press.
Suvarnabhumi - which means Golden Land - is about 30km (20 miles) east of Bangkok.
A 28km (17 mile) rail link to connect the airport with central Bangkok is scheduled for completion in November 2007.
Thailand’s airport authority says the new building boasts the world’s largest single terminal building, at 563,000 sq m, as well as the tallest control tower.

Story from BBC NEWS:

Published: 2006/09/28 05:24:57 GMT

© BBC MMVI

**UPDATE Airport opens with minor glitches
**
(Compiled by Bangkokpost.com)

The new $3.9 billion Suvarnabhumi international airport opened early Thursday as most citizens were asleep, with little hoopla - and none at all from the project’s final backer, ex-premier Thaksin Shinawatra who was ousted in a coup.

“We are 75 per cent satisfied,” said Airport Authority of Thailand (AOT) President Chotisak Asataviriya. “There were some minor problems that have upset us.”

“It looks really nice and checking in was very smooth,” said Ron Kirschnick, an American businessman who will not miss the tatty arrival halls of Don Muang, mothballed after its final arrival on Wednesday evening. “Overall, I’d give it a nine or 10 out of 10,” he said.

Among the problems were computer crashes at several checkin counters, leaky roofs and delays in getting baggage from the airplanes to the departure terminal, which Chotisak in part blamed on torrential rains Thursday morning.

And of course there were the terminally confused, pun intended.

“I don’t have any information,” said one man who showed up at the old airport at Don Muang on Thursday morning for a flight. “I didn’t know what happened,” the unidentified befuddled passenger told iTV.

Teething problems with the baggage handling system led to some delays.

“It appears there weren’t enough carts to carry the luggage from the plane,” said Hemant Chattopadhyay, an IT professional from Bangalore in India, who had to wait two hours before being reunited with his bags.

Others complained about a lack of signs to the baggage halls. “The signs weren’t very clear and so we had some problems finding the baggage hall and kept on getting lost. Eventually they had to let us through some secret door,” said a 19-year-old South African backpacker, Gerald Neves.

“Still, they were all very friendly and we got an unofficial tour of the place,” he shrugged.

Hans-Joachim Klohs, an operations planning expert from Munich Airport International, which is a consultant for the Suvarnabhumi project, was mostly satisfied.

“In the beginning we had some problems with the baggage handling because some of the equipment had not arrived yet from Don Muang,” he said around midday. “But overall things went pretty well, although we need to wait to see how it goes at peak hour this evening.”

The 206 passengers on the first commercial flight landing at Suvarnabhumi – Aeroswit flight VV 171 from Kiev, in the Ukraine-- had to wait more than one hour to collect their baggage from the new automated baggage handling machines.

“The delay was caused by the delay of moving Thai Airways ground handling equipment from the old airport to the new one,” said Mr Chotisak. "It’s just a minor error, and it will be the only one.

“We will never let this happen again,” he insisted.

But it wasn’t the only one, of course.

At Thai Airways International check-in counters, the computers crashed before the first flights out. Airline workers were prepared, and issued handwritten boarding passes and baggage claim tags.

This caused long lines. But passengers seemed prepared for inevitable first-day glitches, on a day when around 800 flights will land and take off.

One passenger said exactly that: “Today is the first day, so we don’t expect everything to go well,” said Paul Millar, a 46-year-old British man who works in Bangkok.

“Fortunately we arrived early just in case,” he said.

The airport opened with little official fanfare, but a staff celebration, with the arrival of Lufthansa cargo flight LH 8442 from Frankfurt via Mumbai at 3:02 am Thursday (2002 GMT Wednesday). The touchdown was confirmed by a control tower official.

The smooth landing of the first official flight sparked cheering and celebration among ground staff and technicians in the control tower, according to airplane captain Stephan Mack, who has been flying to Bangkok for more than 20 years.

It's a big improvement,'' Mack said in an interview at Suvarnabhumi today. You should see the lights from up there, it’s like a festival the way it’s lit.‘’

The new airport, an airy and futuristic structure designed by German architect Helmut Jahn, features an oval-shaped concourse, energy-efficient temperature control systems, and several superlatives in airport construction.

Thai authorities boast it has the world’s largest terminal building under one continuous roof at more than 560,000 square metres (138 acres). The 132-metre (433 feet) control tower is the world’s tallest. Overall, the airport covers 132 sq km, (20,000 rai, 8,000 acres).

The new airport can handle the Airbus A-380, the world’s biggest commercial plane, on its two four-kilometre (2.5-mile) runways, although the plane itself is not yet even certified for commercial flights.

More than 800 flights carrying 120,000 passengers were to pass through the airport on its first day.

Moving the stair trolleys, ramp buses and about one million other pieces of equipment from one airport to the other required a huge logistical effort and about 1,000 trucks clogged up Bangkok’s roads Wednesday and overnight. Motorists were given special traffic warnings and urged to stay off roads and expressways.

*Bron: Bangkok Post / www.bangkokpost.com *

Suvarnabhumi open! Slechts een paar losse steken

De nieuwe luchthaven Suvarnabhumi bij Bangkok is zonder al te grote problemen opengegaan. De eerste aankomende passagiers moesten even wachten op hun bagage, omdat het transportmateriaal dat dezelfde nacht verhuisd werd van de oude luchthaven Don Muang in de verkeersdrukte vertraging had opgelopen. Ook liet het computersysteem het bij het inchecken afweten en bleek het (gigantische) glazen dak van de vertrekhal niet overal waterdicht.

De airport-autoriteiten spraken van kinderziekten Zij waren voor driekwart tevreden over de gang van zaken op Suvarnabhumi. Dat moet op de eerste dag van de openstelling maaar liefst 800 vluchten en ruim 100.000 passagiers verwerken.

De verhuizing van het inmiddels gesloten Don Muang was voor veel medewerkers een emotionele gebeurtenis. Voor het transport van de belangrijkste spullen waren ruim 1000 vrachtwagens nodig, die het verkeer in en rond Bangkok behoorlijk ontwrichtten.

En natuurlijk waren er weer passagiers die niets zeiden te weten van een nieuwe luchthaven en verbaasd op Don Muang arriveerden voor hun vlucht…

De lowcosters die op de nieuwe luchthaven vliegen, hebben inmiddels aangedrongen op verlaging van de prijzen die ze moeten betalen. Zij stellen dat ze door de hoge prijzen nauweljks meer concurrerend kunnen vliegen.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *

Lowcosters willen terug naar Don Muang

De nieuwe luchthaven Suvarnabhumi is nauwelijks open of drie budget airlines willen al weer terug naar het oude Don Muang. Volgens Thai AirAsia, Nok Air en Orient Thai Airlines zou de verhuizing terug de bouw van een dure lowcost terminal op Suvarnabumi overbodig maken. Ook zou het serviceniveau op de nieuwe luchthaven verbeteren als de lowcosters terug zouden keren naar Don Muang. Die luchthaven is gelijktijdig met de opening van Suvarnabhumi gesloten voor commercieel vliegverkeer. De lowcosters hebben al eerder aangedrongen op prijsverlaging voor het gebruik van Suvarnabhumi, omdat zij anders niet meer met andere airlines kunnen concurreren.

Thai Airways heeft koel gereageerd op de voorstel van de lowcosters. De airline is bang dat een dergelijke opzet de binnenlandse vluchten van Thai negatief beïnvloedt. Thai zou dan mogelijk gedwongen zijn een oud plan voor het opzetten van een eigen lowcoster, Royal Orchid, uit de mottenballen te halen.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *

Hallo,

3 november vlieg ook ik naar Thailand, op uitnodiging van het Thais verkeersbureau, en land op deze nieuwe luchthaven. Later deze maand kan je mijn verslag lezen hier op het forum van Wereldwijzer.nl met natuurlijk ook mijn mening over deze luchthaven.:nod:

Dat is niet eerlijk, ik vertrek 5 november maar moet het wel zelf betalen :angry: :angry: :mad:
Kijk uit naar je verslag.
Goeie reis in ieder geval :nod:

Wie weet er een hotel in de nabijheid van het nieuwe airport.
Normaal gesproken hadden wij altijd hotel in Don Muang wijk, maar dit ligt nu te ver van airport af.

Volgens mij is het enige hotel bij de luchthaven op het moment het Novotel Suvarnabhumi Airport Hotel Bangkok.
Wel pittige prijzen overigens (170 - 190 USD).

je kunt dus goedkoper een taxi / metro nemen tot goedkoper hotel

Suvarnahumi mogelijk deels dicht

Er is meer mis met de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi dan eerst werd aangenomen. Dat kan er toe leiden dat de luchthaven deels dicht gaat voor reparatiewerkzaamheden. Dat heeft onderminister van Transport Sansern Wongcha-um verklaard. De oude luchthaven Don Muang zou dan een gedeelte van het luchtverkeer naar Bangkok moeten opvangen. De onderminister wil Suvarnabhumi niet helemaal sluiten gedurende deze periode, omdat de verhuizing terug naar Don Muang een chaos zou veroorzaken. Deze luchthaven is nu alleen nog in gebruik voor charter- en officiële vluchten.

Suvarnabhumi, kostprijs 3 miljard euro, opende zijn deuren op 28 september. Deze datum was vastgesteld door de inmiddels afgezette premier Thaksin Shinawatra.

Volgens deskundigen kunnen de reparatiewerkzaamheden op de nieuwe luchthaven lang duren. De technologische faciliteiten voldoen niet aan de eisen en ook anderszins is ‘gesjoemeld’ met ontwerpen en gebruikte materialen. Daarnaast vertonen de taxibanen scheuren, waarvan sommige ernstig, en ontbreekt het aan werknemers aan knowhow om materieel op de juiste manier te gebruiken.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *