Laatste nieuws omtrent Suvarnabhumi Airport Bangkok

Suvarnabhumi opent op 28 september

Het uur van de waarheid nadert. Op 28 september om 03.00 uur gaat op de oude luchthaven Don Muang de stekker er uit en moeten airlines en passagiers gebruik maken van de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi. Geen gemakkelijke naam, maar wel een die is gekozen door Koning Bhumibol en ‘Land van de gouden mogelijkheden’ betekent. Dat is heel wat beter dat de oude naam voor dit immense gebied: Cobra Moeras!

http://www.thaisverkeersbureau.nl/siteMedia/Survanabhumi-Airport-1.jpg

Suvarnabhumi lijkt van buiten nog het meest op een ruimtestation. Het is op aeronautisch gebied het neusje van de zalm en moet binnen de kortst mogelijk tijd uitgroeien tot de belangrijkste ‘hub’ van Azië. Er is veertig jaar over gepraat en vier jaar aan gebouwd, maar nu ziet het er toch naar uit dat de nieuwe luchthaven de deuren kan openen. Tot die tijd moet nog heel veel werk worden verzet. Zo op het oog is alles klaar voor gebruik, maar nog niet alles op deze 3 miljard euro kostende luchthaven functioneert nog naar wens. Dat kan ook nauwelijks met zo’n gigantische opzet. Op deze plaats proberen we u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen rond de nieuwe luchthaven.

De eerste vraag luidt: hoe komen op de luchthaven, op circa 30 kilometer ten zuidoosten van het centrum van Bangkok? Voor 70 eurocent neemt u de airconditioned bus, naar keuze vanaf Don Muang, Hua Lampong Railway Station, de Sri Phraya Pier, Bang Lamphu. Bang Na Intersection, Samut Prakan of Sri Nakarin Road. Openbare bussen rijden tussen de nieuwe luchthaven en Chonburi, Pattaya, Nong Khai en de Cambodjaanse grens bij Poi Pet.

Wie bij aankomst bus of taxi wil nemen, moet bij de passagiersterminal eerst een shuttlebus nemen (10 minuten) naar het Public Transport Centre, waar autobussen en taxi’s mogen wachten. Taxi’s mogen wel passagiers afleveren bij de terminal, maar niet oppikken. Als gevolg van de protesten tegen deze opzet, overweegt de luchthaven een minder strikt regime.

http://www.thaisverkeersbureau.nl/siteMedia/Survanabhumi-Airport-2.jpg

In de passagiersterminal is alles groter dan groot en met 111 bij 444 meter de grootste overspanning van een enkele ruime ter wereld. De terminal, die een aardbeving van 9 op de schaal van Richter kan weerstaan, telt 360 check-in counters, 120 counters om inkomende passagiers te controleren en 72 voor vertrekkende passagiers. Zij kunnen desgewenst hun auto kwijt in een van de twee garages vlak bij de terminal, geschikt voor ruim 5000 voertuigen. In totaal heeft Suvarnabhumi ruimte gereserveerd voor 15.600 auto’s. Nog niet is bekend hoeveel het parkeren op de diverse plaatsen gaat kosten.

Thai Airways is inmiddels aan het verhuizen van Don Muang naar de nieuwe luchthaven. Thai wil vanaf 15 september al enkele binnenlandse vluchten laten vertrekken vanaf Suvarnabhumi.

In totaal gaat de verhuizing naar Suvarnabhumi van alle bijna tachtig airlines bijna honderd miljoen euro kosten. Nog niet alle airlines hebben het groene licht gekregen van hun hoofdkantoor voor de verhuizing. Tot dat moment kunnen ze gebruik maken van de Thai Airways-faciliteiten op de nieuwe luchthaven, of later verhuizen vanaf Don Muang.

Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl

Ik zal het oude, vertrouwde Don Muang gaan missen…:crybaby: :crybaby: :crybaby:
Afgelopen jaren ben ik vaak van deze luchthaven vertrokken of er aangekomen en elke keer weer bleef ik me verbazen over het feit dat er een golfcourse tussen de beide runways ligt !!! Een hele aparte gewaarwording en dat gaan we vast niet terug zien op Suvarnabhumi…

Don Muang, bedankt voor alles en het ga je goed !!
Suvarnabhumi, wij gaan snel eens een keer kennismaken !!

http://p.airliners.net/photos/small/2/2/4/1007422.jpg

Donderdag, en geen dag later!

In Thailand houdt menigeen de adem in. Donderdagochtend vroeg gaat de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi open en het oude Don Muang dicht. Alle media besteden al dagen ruime aandacht aan deze gebeurtenis, die overigens zonder plechtigheden zal verlopen. Daarvoor moet eerst Koning Bhumibol zijn zegen aan de drie miljard euro kostende luchthaven geven. Op tv bestden veel programma’s aandacht aan de ieuwe luchthaven, tot zelfs een interview met de Duitse architect. Volgens hem is Suvarnabhumi op dit moment de meest milieuvriendelijke airport en bovendien voor de reizigers het meest comfortabel.

In de nacht van woensdag op donderdag staan ruim duizend militairen paraat om te helpen bij de grote verhuizing van de oude naar de nieuwe airport. De belangrijkste wegen zijn afgezet om het massatransport zo ongehinderd te laten plaatsvinden.

De lowcosters die op de nieuwe luchthaven vliegen, hebben inmiddels aangedrongen op verlaging van de prijzen die ze moeten betalen. Zij stellen dat ze door de hoge prijzen nauweljks meer concurrerend kunnen vliegen.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *

Don Muang airport calls it a day

Public, staff nostalgic as they say goodbye

ANJIRA ASSAVANONDA

http://www.bangkokpost.com/News/280906_new01.jpg

A turbo-prop plane at Don Muang in June 1972. The airport closed down for commercial flights at 3am today when Suvarnabhumi took over. — FILE PHOTO

People took photographs, spoke about the old days, and posted messages about a place they called home as Thailand bade farewell to Don Muang airport yesterday, 92 years after its commercial opening.

As airline officials and airport authorities made their final moves to Suvarnabhumi, air force commander-in-chief ACM Chalit Phukphasuk said Don Muang would become a charter flight hub at least for now.

The curtain came down on Don Muang after Kuwait Airways flight KU414 took off for Kuwait at 2.50am this morning. Just over an hour earlier, staff of THAI’s last flight, TG 662 to Shanghai, posed for photos with passengers before take-off.

It was one of the many nostalgic moments during Don Muang’s last day.

But the final hours were not without frustration. Passengers on a THAI flight from Shanghai, TG 665, were annoyed at the absence of air-conditioning and the lack of luggage trolleys.

‘‘You can spend millions building an airport but you can’t afford to provide luggage carts?,’’ said Raymond Toma.

At a farewell party last night, THAI president Apinan Sumanaseni said staff at the national carrier were ‘‘excited’’ about the move to Suvarnabhumi and its state-of-the-art facilities. But after working at Don Muang for 46 years they were ‘‘rather nostalgic’’ about the place.

Flight Lieutenant Pinit Saraithong, the airport chief, said he had spent more time at the airport than in his own home during 36 years of service there.

‘‘I have seen many things, from an aircraft wing on fire, to an aircraft landing beyond [the airport] at Thung Chang,’’ he added.

Noting that many world capitals had two airports, he argued for extending the life of Don Muang.

There were few travellers and flights in and out of the airport yesterday.
Busier were airport staff and people with personal attachments to the airport recording strategic spots on camera, including the check-in counters, the departure hall and along the walkways.

One of the most photographed corners was the special exhibition staged by THAI tracing the airport’s history with pictures of crew members from the old days. The exhibition also had farewell messages written by the airport staff and passengers.

Chujit Muangporn called Don Muang ‘‘a home we used to stay at happily. Though we’re moving to a new one at Suvarnabhumi, all the good memories here will always be in my heart’’.

An unidentified writer wrote that Don Muang was more than a workplace but ‘‘a place where we meet friends, and above all our home’’.

Naphat Putcharoen’s message read: ‘‘I love Don Muang. My house is on the opposite site, and it’s convenient for me to travel abroad whenever I want.
Today I plan for a take-off here, as it’s the last day. It’s sad just thinking of it.’’

A 48-year-old female aircraft maintenance staff member who declined to be named said she felt sad about the closure.

‘‘I was born in the Don Muang area, and have been working here for Thai Airways for 25 years. It’s sad we won’t see these pictures again. It’s like something will be missing,’’ she said.

Phayao Srivilas, 57, had been at the airport since 9am yesterday to take photos of the place she felt closely tied to since early on in life.

‘‘I moved away to Klong Sam in Pathum Thani five years ago, but I will never forget Don Muang,’’ said Ms Phayao.

She did not think her trip to Phuket a few months ago was going to be her last chance to take off from Don Muang.

‘‘That why I came today, to take photos of the place which will soon become history, so that I can show them to my children in the years ahead,’’ she said.

Boonmee Piampring, 47, a senior aircraft mechanic who has been working for THAI for 22 years, said he felt sorry that Don Muang was going to lose its identity as the gateway to the country.

The Post Office at Don Muang airport served clients until 11.30 pm.

Pairote Imkong, the office head, said nearly a hundred stamp collectors dropped in at the office yesterday to have postcards or mail inked with the special postal stamp showing Don Muang’s final day of service.

*Bron: Bangkok Post / www.bangkokpost.com *

**UPDATE Airport opens with minor glitches
**
(Compiled by Bangkokpost.com)

The new $3.9 billion Suvarnabhumi international airport opened early Thursday as most citizens were asleep, with little hoopla - and none at all from the project’s final backer, ex-premier Thaksin Shinawatra who was ousted in a coup.

“We are 75 per cent satisfied,” said Airport Authority of Thailand (AOT) President Chotisak Asataviriya. “There were some minor problems that have upset us.”

“It looks really nice and checking in was very smooth,” said Ron Kirschnick, an American businessman who will not miss the tatty arrival halls of Don Muang, mothballed after its final arrival on Wednesday evening. “Overall, I’d give it a nine or 10 out of 10,” he said.

Among the problems were computer crashes at several checkin counters, leaky roofs and delays in getting baggage from the airplanes to the departure terminal, which Chotisak in part blamed on torrential rains Thursday morning.

And of course there were the terminally confused, pun intended.

“I don’t have any information,” said one man who showed up at the old airport at Don Muang on Thursday morning for a flight. “I didn’t know what happened,” the unidentified befuddled passenger told iTV.

Teething problems with the baggage handling system led to some delays.

“It appears there weren’t enough carts to carry the luggage from the plane,” said Hemant Chattopadhyay, an IT professional from Bangalore in India, who had to wait two hours before being reunited with his bags.

Others complained about a lack of signs to the baggage halls. “The signs weren’t very clear and so we had some problems finding the baggage hall and kept on getting lost. Eventually they had to let us through some secret door,” said a 19-year-old South African backpacker, Gerald Neves.

“Still, they were all very friendly and we got an unofficial tour of the place,” he shrugged.

Hans-Joachim Klohs, an operations planning expert from Munich Airport International, which is a consultant for the Suvarnabhumi project, was mostly satisfied.

“In the beginning we had some problems with the baggage handling because some of the equipment had not arrived yet from Don Muang,” he said around midday. “But overall things went pretty well, although we need to wait to see how it goes at peak hour this evening.”

The 206 passengers on the first commercial flight landing at Suvarnabhumi – Aeroswit flight VV 171 from Kiev, in the Ukraine-- had to wait more than one hour to collect their baggage from the new automated baggage handling machines.

“The delay was caused by the delay of moving Thai Airways ground handling equipment from the old airport to the new one,” said Mr Chotisak. "It’s just a minor error, and it will be the only one.

“We will never let this happen again,” he insisted.

But it wasn’t the only one, of course.

At Thai Airways International check-in counters, the computers crashed before the first flights out. Airline workers were prepared, and issued handwritten boarding passes and baggage claim tags.

This caused long lines. But passengers seemed prepared for inevitable first-day glitches, on a day when around 800 flights will land and take off.

One passenger said exactly that: “Today is the first day, so we don’t expect everything to go well,” said Paul Millar, a 46-year-old British man who works in Bangkok.

“Fortunately we arrived early just in case,” he said.

The airport opened with little official fanfare, but a staff celebration, with the arrival of Lufthansa cargo flight LH 8442 from Frankfurt via Mumbai at 3:02 am Thursday (2002 GMT Wednesday). The touchdown was confirmed by a control tower official.

The smooth landing of the first official flight sparked cheering and celebration among ground staff and technicians in the control tower, according to airplane captain Stephan Mack, who has been flying to Bangkok for more than 20 years.

It's a big improvement,'' Mack said in an interview at Suvarnabhumi today. You should see the lights from up there, it’s like a festival the way it’s lit.‘’

The new airport, an airy and futuristic structure designed by German architect Helmut Jahn, features an oval-shaped concourse, energy-efficient temperature control systems, and several superlatives in airport construction.

Thai authorities boast it has the world’s largest terminal building under one continuous roof at more than 560,000 square metres (138 acres). The 132-metre (433 feet) control tower is the world’s tallest. Overall, the airport covers 132 sq km, (20,000 rai, 8,000 acres).

The new airport can handle the Airbus A-380, the world’s biggest commercial plane, on its two four-kilometre (2.5-mile) runways, although the plane itself is not yet even certified for commercial flights.

More than 800 flights carrying 120,000 passengers were to pass through the airport on its first day.

Moving the stair trolleys, ramp buses and about one million other pieces of equipment from one airport to the other required a huge logistical effort and about 1,000 trucks clogged up Bangkok’s roads Wednesday and overnight. Motorists were given special traffic warnings and urged to stay off roads and expressways.

*Bron: Bangkok Post / www.bangkokpost.com *

Suvarnabhumi open! Slechts een paar losse steken

De nieuwe luchthaven Suvarnabhumi bij Bangkok is zonder al te grote problemen opengegaan. De eerste aankomende passagiers moesten even wachten op hun bagage, omdat het transportmateriaal dat dezelfde nacht verhuisd werd van de oude luchthaven Don Muang in de verkeersdrukte vertraging had opgelopen. Ook liet het computersysteem het bij het inchecken afweten en bleek het (gigantische) glazen dak van de vertrekhal niet overal waterdicht.

De airport-autoriteiten spraken van kinderziekten Zij waren voor driekwart tevreden over de gang van zaken op Suvarnabhumi. Dat moet op de eerste dag van de openstelling maaar liefst 800 vluchten en ruim 100.000 passagiers verwerken.

De verhuizing van het inmiddels gesloten Don Muang was voor veel medewerkers een emotionele gebeurtenis. Voor het transport van de belangrijkste spullen waren ruim 1000 vrachtwagens nodig, die het verkeer in en rond Bangkok behoorlijk ontwrichtten.

En natuurlijk waren er weer passagiers die niets zeiden te weten van een nieuwe luchthaven en verbaasd op Don Muang arriveerden voor hun vlucht…

De lowcosters die op de nieuwe luchthaven vliegen, hebben inmiddels aangedrongen op verlaging van de prijzen die ze moeten betalen. Zij stellen dat ze door de hoge prijzen nauweljks meer concurrerend kunnen vliegen.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *

Er is meer mis met de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi dan eerst werd aangenomen. Dat kan er toe leiden dat de luchthaven deels dicht gaat voor reparatiewerkzaamheden. Dat heeft onderminister van Transport Sansern Wongcha-um verklaard. De oude luchthaven Don Muang zou dan een gedeelte van het luchtverkeer naar Bangkok moeten opvangen. De onderminister wil Suvarnabhumi niet helemaal sluiten gedurende deze periode, omdat de verhuizing terug naar Don Muang een chaos zou veroorzaken. Deze luchthaven is nu alleen nog in gebruik voor charter- en officiële vluchten.

Suvarnabhumi, kostprijs 3 miljard euro, opende zijn deuren op 28 september. Deze datum was vastgesteld door de inmiddels afgezette premier Thaksin Shinawatra.

Volgens deskundigen kunnen de reparatiewerkzaamheden op de nieuwe luchthaven lang duren. De technologische faciliteiten voldoen niet aan de eisen en ook anderszins is ‘gesjoemeld’ met ontwerpen en gebruikte materialen. Daarnaast vertonen de taxibanen scheuren, waarvan sommige ernstig, en ontbreekt het aan werknemers aan knowhow om materieel op de juiste manier te gebruiken.

*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *