Mogelijke verhuizing lowcost airlines naar Don Muang Airport !!!!

De Thaise regering heeft deze week uiteindelijk het definitieve besluit genomen om de oude internationale luchthaven Don Muang, in het noorden van Bangkok, weer intensiever te gaan gebruiken.
Suvarnabhumi Airport heeft sinds de opening 6 jaar geleden nu al zijn maximale capaciteit bereikt, en om de internationale luchthaven te ontlasten, wil men dat lowcost airlines hun vluchten gaan uitvoeren vanaf/naar Don Muang (DMK). Momenteel is Nok Air de enige lowcost maatschappij die vanaf/naar Don Muang vliegt.
De verhuizing van lowcost airlines van Suvarnabhumi naar Don Muang is (voorlopig) vrijwillig, maatschappijen worden komende maanden hoge kortingen (o.a. op de start- & landingskosten, hangarkosten) in het vooruitzicht gesteld om een verhuizing aantrekkelijk te maken.

De lowcostmaatschappijen kunnen vanaf augustus 2012 besluiten om vanaf/naar Don Muang te gaan vliegen.

Veel reizigers zullen voor komende maanden al een ticket hebben geboekt met Air Asia, sommigen direct na aankomst uit Europa, of met een aantal uur overstaptijd voordat hun vlucht terug naar Europa vertrekt.
Het is uiteraard nog niet bekend of Air Asia bij een eventuele verhuizing flexibele voorwaarden gaat instellen voor reeds geboekte tickets of dat er bijvoorbeeld een regelmatige shuttledienst met de bus komt tussen beide luchthavens.

Heb je nog geen tickets met Air Asia geboekt, maar reis je binnenkort wel naar Thailand, houd dan zeker rekening met een eventuele verhuizing van de lowcostmaatschappijen.

Meer informatie kan in dit topic geplaatst worden.

2 likes

Thai** AirAsia** vliegt vanaf 1 oktober 2012 vanaf Don Mueang International Airport!!>>>

http://www.nationmultimedia.com/business/AirAsia-confirms-move-to-Don-Mueang-by-Oct-1-30184854.html

1 like

AirAsia Ready to Transfer Flight Operations to Don Mueang Airport from October 1st, 2012

Bangkok, 25 June 2012

AirAsia affirms its readiness to transfer all operations to Don Mueang International Airport by October 1st, 2012. The airline assures Don Mueang Airport will be able to accommodate its growing fleet and provide its customers with the utmost satisfaction.

Mr. Tassapon Bijleveld, CEO of Thai AirAsia, said that AirAsia’s decision to return to Don Mueang Airport was carefully assessed as he noted that the capabilities of Don Mueang Airport are in line with AirAsia’s own growth plan. Thorough consideration into transferring to Don Mueang Airport found that the airport’s capabilities, coupled with the Airports of Thailand Company’s assistance measures, meant AirAsia could better manage its cost more effectively and provide passengers with improved service.

“The uncongested Don Mueang Airport is sure to prove a benefit to AirAsia when it boosts its fleet of Airbus A320s to a total of 48 and welcomes more customers. The airport’s location also makes it conducive to further travel.
AirAsia Ready to Transfer Flight Operations to Don Mueang Airport from October 1st, 2012

Bangkok, 25 June 2012

AirAsia affirms its readiness to transfer all operations to Don Mueang International Airport by October 1st, 2012. The airline assures Don Mueang Airport will be able to accommodate its growing fleet and provide its customers with the utmost satisfaction.

Prospective travelers should have confidence in what Don Mueang has to offer”, said Mr. Tassapon.

AirAsia has scheduled October 1st this year as the date when all of its services will be based at Don Mueang Airport. The airline’s flights will retain their FD code and original schedules. Passengers who are affected by the switch to Don Mueang Airport, may alter their flights by either choosing another travel date on the same route either 7 days before or after their original travel date, at no additional cost. Passengers also have an option to convert the paid flight into credit shell available to be used within the next 90 days. The change options are only available to affected passengers who purchased their tickets before 26 June 2012 whose travel dates are from 1 October 2012 onwards. For further information and developments visit www.airasia.com or contact the AirAsia Call Center at 02-515-999.

Got question? Find the answers at AskAirAsia.com

Er ging iets fout met plakken en knippen, maar moraal van het verhaal is dat Air Asia echt naar Don Muang verhuist.

Nu ook een nadeel om vanuit Don Muang te vertrekken is dat er een passagierstoeslag moet betaald worden op binnenlandse vluchten 100 baht, vluchten naar het buitenland ben je 700 bath kwijt.
Ook een nadeel is dat je een connect flight heb bv naar Chiangmai,dat je eerst nog een slordige 35 km moet rijden naar Don Muang.(zie daar eerlijk gezegd tegenop)

Je moest op Suvarnabhumi toch al voldoende overstaptijd incalculeren bij een connecting flight met Air Asia i.v.m. geen overstapgarantie en ophalen en opnieuw inchecken van de bagage, dus of je nou een paar uur op de luchthaven wacht of in een aircon taxi naar Don Muang rijdt, maakt m.i. ook niet zo veel uit.
Persoonlijk vind ik het vervelend omdat Suvarnabhumi maar 10 minuutjes rijden is en Don Muang een stuk langer.
Hopelijk komt er ooit een snelle verbinding tussen beide luchthavens bijvoorbeeld door een uitbreiding van de airport link.

Word er in de toekomst een gratis shuttle bus ingevoerd tussen de 2 vliegvelden Dave?

Ja, er wordt een shuttledienst ingezet tussen Suvarnabhumi en Don Muang, of die gratis is weet ik (nog) niet…
Maar ja, in de ochtend- en avondspits en als het slecht weer is, sta je nog steeds vast in het verkeer :frowning:

Nou het is al een tijdje geleden dat ik nog aan de kanten van Don Muang ben geweest.
Maar het is al wat je hierboven gezegd hebt,het kan verdomd druk zijn in de ochtend en avond spits.
Nou ik weet dat de lowbudget company’s naar Don Muang verhuizen,dus zal ik in de toekomst(met meerkost) een ticket boeken bij Thai airways.

Of Bangkok Airways, die hebben af en toe ook best leuke dealtjes en vind ik zelf een erg goede maatschappij… En maak je meerdere vluchten per jaar met ze, schrijf je dan gratis in voor het FlyerBonus membership. Bij elke boeking geef je je FlyerBonus-nummer door en spaar je punten die je in de toekomst kunt gebruiken voor gratis of voordelige vluchten. Zo had ik laatst mijn tickets Bangkok-Sukhothai en Chiang Mai-Bangkok voor totaal 1500 Bahtjes gekocht…

Nou ik vlieg praktisch nooit met bangkok Airways Dave,maar de prijs die je vernoemd vind ik wel heel schappelijk.

:chin:Don muang daar is het Thailand avontuur voor mij begonnen ongeveer 10 jaar geleden ben nog altijd blij dat ik toen de stoute schoenen had aan getrokken om naar Thailand af te reizen sinds dien ben gewoon helemaal weg van dit land en elke dag dat ik in Nederland ben is eigenlijk een teveel
:thailand::cambodia:

Ik denk dat het voor velen van ons daar allemaal is begonnen…Don Muang met de golfbaan tussen de 2 start/landingsbanen in…geweldig !

haha ja hoor helemaal waar daar is het voor mij ook begonnen!

Is het aannemelijk dat de prijzen van tickets nu ook goedkoper gaan worden bij Air Asia of heeft deze verhuizing daar geen invloed op?

Ik zou er niet vanuit gaan dat de prijzen omlaag gaan. Air Asia heeft al vaak genoeg aanbiedingen waarbij je voor een prikkie kunt vliegen.

Wat ik me kon herrineren aan Don Muang was, toen we taxien naar de pier zag ik op de linkerkant een afgetakelde vliegtuig van in de jaren stillekes.(oude dakota) staan.

Dat hele gebied rond Don Muang is trouwens heel erg veranderd sinds ze het vliegveld daar gesloten hadden. Ik kwam er laatst toevallig in de buurt om een vriend te bezoeken (bij Chaeng Wattana, wat er niet ver vandaan van is), er ik was verbaasd hoeveel ze er bij gebouwd hadden. Toen het vliegveld nog operationeel was, was Chaeng Wattana min of meer een afgelegen straat met om de halve kilometer een paar kantoorblokken - nu is het helemaal volgebouwd met appartement complexen, shopping malls, het lijkt Central Bangkok wel. Het kan dus ook wel een beetje moeilijker zijn om het centrum in te komen vanaf daar. Maar als je bestemming niet Bangkok is, maar Isaan, Korat bijvoorbeeld, dan is het weer ideaal. Scheelt je zeker drie kwartier rijden vanaf Don Muang.

volgens mij gaan de prijzen van vluchten omhoog. Ben nu regelmatig aan het speuren voor bkk-calcutta en bkk-delhi en die zijn nu 10 euro duurder geworden (niet door de lage euro). Kan dat te maken hebben met de eerder genoemde 700 tb oprotpremie of moet je die daar nog bovenop betalen ?