De Thaise regering is momenteel de mogelijkheden aan het bekijken om Thaise lowcostmaatschappijen die binnenlandse routes in Thailand uitvoeren te verhuizen naar de oude luchthaven Don Muang in het noorden van Bangkok. Dit om de internationale luchthaven Suvarnabhumi (ten oosten van de hoofdstad) te ontlasten.
Nok Air is sinds de heropening van Don Muang, die tijdens de overstromingen in Bangkok buiten gebruik was gesteld, alweer terug verhuisd naar de oude luchthaven. Orient Thai vliegt momenteel wel nog steeds vanaf/naar Suvarnabhumi Airport, omdat zij de afgelopen jaren al een aantal maal tussen beide luchthavens hebben moeten switchen en nu eerst eens duidelijkheid willen hebben van de regering.
Air Asia voerde zijn binnenlandse vluchten al vrij snel na de opening van Suvarnabhumi vanaf de nieuwe luchthaven uit. Maar de kans bestaat dus dat de binnenlandse vluchten van Air Asia op termijn ook verplaatst zullen worden naar Don Muang. Dit zal uiteraard gevolgen kunnen hebben voor de mensen die na aankomst op Suvarnabhumi een vlucht met Air Asia naar een andere bestemming in Thailand hadden geboekt of van plan zijn te gaan boeken.
In het beste geval ben je wellicht een uurtje met de taxi onderweg van Suvarnabhumi naar Don Muang, maar als het verkeer in Bangkok weer eens dramatisch is, kan het aanzienlijk langer duren.
Of de verhuizing van Air Asia echt doorgaat en op welke termijn is nog niet bekend (al zal dit niet binnen nu en een paar weken al zijn).
Voor mensen die een paar uurtjes na aankomst in Bangkok willen doorvliegen naar een andere bestemming in Thailand, is het misschien raadzaam om toch een nachtje in de stad te slapen (of in een hotel bij de airport). Dit is sowieso wel verstandig, want de wachttijden bij Immigratie zijn de laatste weken op sommige momenten verschrikkelijk lang. Ik heb mensen gesproken die 3 uur hebben moeten wachten !!
Suvarnabhumi Airport is niet erg lief voor de lowcost maatschappijen; altijd maar die bus naar die afgelegen plekjes voor het traject Terminal - Vliegtuig (vv)… maar dat even terzijde.
Het zou zonde zijn als de lowcost echt zou worden verbannen naar Don Muang; dan is het inderdaad niet meer lonend om een “aansluitende” vlucht te boeken.
In aansluiting op de Thaise immigratie kan ik melden, dat de paspoortcontrole op dit moment een ware aanfluiting is:
Om het land binnen te komen ben je inderdaad 2-3 uur kwijt.
Om het land uit te komen ben je ook al 2 uur kwijt.
Eerst lijkt het er op dat ze je niet binnen willen laten komen en als je weer naar huis gaat, willen ze je niet laten gaan. Ik heb al mijn gedachten laten gaan om via Maleisie en Phuket naar Thailand af te reizen…iets relaxter.
Met vertrek vanuit Brussel kan dit met Jetairfly
Heenvlucht is via Phuket naar Bangkok
Terugvlucht is rechtstreeks vanuit Bangkok naar Brussel
Of dit na oktober ook nog zo zal zijn ?
Is er dan in Phuket veel minder controle ?
Ik ga er vanuit dat de wachttijden op Suvarnabhumi Airport in oktober een stuk minder lang zullen zijn. Tegen die tijd hebben ze hopelijk een oplossing gevonden. Ook is het laagseizoen.
Luchthaven van Phuket is minder druk dan Suvarnabhumi Airport.
Ohh die paspoortcontrole is echt zoo vreselijk langzaam,sta je daar met je halve jetlag…maar dat is bij aankomst he,dan weet ik dat daarachter die balie dat heerlijke land is en maak ik me niet erg druk.
Bij het verlaten is het pas drama,zeker bij een nachtvlucht en incheck rond middernacht.
dan is het spitsuur en heb ik wel een bijna 2uur over gedaan om door de controles heen te komen.
En dan miss die verhuizing naar don mueang…hmm,niet fijn nee!
Een uur zeker,maar dan moet alles meezitten.
Dat verkeer,pfff…taxirit van 1 1/2 is heel normaal.
daarom vind ik bijv. die airportlink fantastisch.
goedkoop,modern en snel
Helaas gaat naar don mueang geen trein of wat
Ten eerste, het plan is er om de low-cost carriers voor de binnenlandse vluchten te verhuizen naar Don Muang. HET PLAN.
Een dergelijk plan VOOR de vloed was om Don Muang voor altijd te sluiten en alle vluchten naar Suvarnabuhmi te verhuizen.
Inderdaad, de regering moet het maar eens weten.
Wachttijden van 1 -2 uur? Afgelopen maandag 19-3-2012 7 uur 'smorgens outbound: 15 seconden en ik was door immigreatie zonder wachten.
Afgelopen dinsdag 20-3-2012 8 uur 's avonds: 1,5 minuut.
Dit is niet maatgevend, net zoals 1-2 uur niet maatgevend zijn.
Voor zover ik weet doet de AOT ism met de regering er alles aan om het wachten bij immigratie zo veel mogelijk te verkorten. Er is extra personeel aangetrokken en er wordt flink betaald voor overwerk.
Elke keer dat ik met Air Asia vanaf Suvarnabhumi vloog, stond het toestel altijd aan de gate, nog nooit met de bus gehoeven. Alleen in Udon naar het toestel moeten lopen, maar dat is gelukkig maar een klein stukje.
Vertrekken en aankomen op rustige tijden klopt niet, Air Asia vliegt de hele dag door dus ook tijdens spitsuren.
Ik ben het niet (helemaal) met je eens. Als voorbeeld geef ik de trip HKT - BKK deze zijn per saldo even duur als je met AirAsia of Bangkok Air vliegt. Bij AirAsia moet je alles bijkopen en bij Bangkok Air zit alles in de ticketprijs. Toch moest ik met Bangkok Air met de bus naar de Terminal.
Vaak kies je voor een “andere” maatschappij omdat de plaats van bestemming niet echt in het vluchtplan van duurdere maatschappijen is opgenomen of omdat het niet aansluit op eigen reisplan. Ik heb afgelopen jaar binnenlandse vluchten geboekt en gemaakt met verder genoemde maatschappijen:
Bangkok Air: Altijd Goed
Thai Airways: Goed (keertje business class, omdat ik aansluitende Air Asia-vlucht had gemist).
Orient Thai (oude 1-2-Fly): Minder (mijn eerste keer met deze maatschappij) - voor korte vluchten is het goed genoeg.
–> Muv. Thai Airways was het busje van toepassing. <–
Voorts spreek je over 10 minuten lopen op Suvarnabhumi(?); dat was toch niet op de baan hoop ik?
In eerder schrijven hadden we het over langere wachttijden (1-2 uur); voor mij is dit helaas wel maatgevend omdat ik dit de laatste 3 jaar aansluitend heb meegemaakt (daarvoor was het max. 1 uur zonder uitzondering). Voor het verlaten van Thailand zijn ze nu bezig om extra posten bij te bouwen - er staan nu 10 dubbele bemande posten, stel dat ze het verdubbelen, dan kan in theorie, de wachttijd gehalveerd worden en sta je maar een uur in de rij (dat zijn precies de wachttijden die ik me ook van vorig jaar kan herinneren).
Wachttijden zullen altijd als een probleem worden ervaren (hoe lang/kort het ook is).
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen mbt de eventuele verhuizing van Air Asia naar Don Muang ?
Op 17 juni land ik weer in BKK en wil weer gelijk doorvliegen naar Chiang Mai, ik land om 6:15 en houd rekening met een ruime overstaptijd maar een extra taxirit niet inbegrepen. Ik twijfel nog tussen een aansluitende vlucht van 9:15 of op zeker gaan en die van 10:30 nemen.
Een dagje extra in Bangkok is geen optie voor mij omdat ik mijn meisje weer zo snel mogelijk in mijn armen wil sluiten, kan niet wachten tot het weer zover is.
Wellicht een idee om de aankomsttijden en bijbehorende wachttijden eens te onderzoeken wellicht dat je er dan bij het boeken van je vlucht rekening mee kunt houden, moet het natuurlijk wel binnen je budget vallen of in je reisschema passen om een gunstige vlucht te nemen.
Zelf kom ik meestal rond twee uur aan en afgelopen dec had ik ruim een uur wachttijd en afgelopen feb iets meer dan 1 1/2 uur wachttijd bij immigratie.
Ik land nu om 6:15 in de ochtend en ben benieuwd wat de wachttijden dan zijn, iemand een idee ?
Ze zijn nog steeds in onderhandeling, maar het lijkt erop dat ze Air Asia wel zover krijgen om naar Don Muang te verhuizen. Alleen per wanneer dat dan zou zijn, is ook afwachten.
Kan me wel voorstellen dat je zsm weer bij je vriendin wilt zijn, maar ach, als je een paar maanden op elkaar gewacht hebt, zal 1 dagje extra toch ook niet zoveel uitmaken ?
Iemand enig idee of het realistisch is dat de verhuizing van Air Asia al binnen de komende twee maanden gaat plaatsvinden? Zou voor ons wat onhandig zijn…
Ik zie Air Asia niet binnen 2 maanden verhuizen. Is natuurlijk best een hele klus om dat allemaal te regelen, op Don Muang zal er ook het e.e.a. geregeld moeten worden dus voordat het allemaal operationeel is zijn we alweer wat verder.
Moet zeggen dat ik er de laatste weken ook weinig over lees. Als ik meer info heb, laat ik het uiteraard hier op het forum weten.
Wij gaan alvast rekening houden met een mogelijke verhuis; onze reis is pas in febr. 2013. Bij aankomst in Bangkok vliegen we onmiddellijk door naar Chiang Rai en gaan dit doen met Thai Airways om het eventueel probleem van verhuis AirAsia te vermijden. Thai Airways zal heel waarschijnlijk wel blijven op Suvarnabhumi.
De verdere binnenlandse vluchten gaan we wel doen met AirAsia.