Ik ben eigenlijk bang voor alles maar zet me daar vaak met veel moeite overheen en reis soms:paranoid:. Ik zie alleen maar beren op de weg en ben geen held/open reiziger. Toch wil ik naar Ney York maar maak me nu al zorgen dat ik het verkeerde transport neem, de belangrijke bezoek items niet kan vinden, niet weet of je fooi moet geven en aan wie en hoeveel, de weg niet terug kan vinden, de do’s and dont’s enz. Een begeleidende reis is voor mij te duur. ik sta wel heel erg open voor mensen en culturen, maar door mijn zeer matige talenkennis blijft het behelpen om met de mensen contact te maken, Hoewel de enkelen die ik ontmoet heb erg open, vriendelijk en behulpzaam waren.
Heeft iemand belangrijke tips die mij een beetje op weg helpen. Ik wil eigenlijk half juni of september gaan, wat is de mooiste tijd.
Alvast geweldig bedankt voor de positieve reacties
Ik heb geen reiservaring in New York, maar kan je wel wat algemene tips geven. Wellicht heb je er wat aan?
Stel: je neemt het foute transport. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Je gaat wellicht de foute kant op, dan moet je terug, dat kost extra tijd. Nou en? Met JOU gaat alles goed, er is geen man overboord. Bovendien hangen bij metro-station altijd wel kaarten met waar je bent en welke lijn waar heen gaat, en in veel hotels zijn ook wel gratis kaarten te krijgen. Ook in de Lonely Planet en in andere reisgidsen is informatie te vinden over het OV-net. Bovendien kun je altijd hulp vragen.
Stel: je komt er echt niet uit met het OV. In noodgevallen kun je een taxi nemen. Dat kost wat meer, maar je komt altijd thuis. Het is uiteraard wel handig dat je een of meerdere visitekaartjes van het hotel meeneemt, onthoudt welke bekende gebouwen in de buurt liggen, of je zet desnoods een kruisje op de kaart in je reisgids.
Stel: je ziet een bezienswaardigheid niet. Nou en? Je zult genoeg andere leuke dingen zijn! En als je ergens echt perse naar toe wilt, kun je een taxi overwegen. (Maar wederom: in de Lonely Planet staat hoe je dingen met het OV kan bereiken, en dan weet je alvast waar je uit moet stappen.)
Stel: je weet niet hoeveel fooi je moet geven. Tja, het ergste wat kan gebeuren is dat mensen je onbeleefd vinden. Dat is misschien niet leuk, maar aan de andere kant: je ziet deze mensen toch nooit weer!
En je kan nu eenmaal niet alles weten…
Zorg dat je paspoort in orde is, neem een pinpas mee en een creditkaart voor noodgevallen, en je zal zien dat alles goed komt. Gewoon doen!!! Uiteraard kan je ook ergens een oproepje plaatsen voor een reisgenoot, wie weet kom je iemand tegen met wie het klikt die jou aan kan vullen.
1 like
Ik vind het echt super goed van je dat je je angsten overwint door gewoon te gaan, en ik ben het helemaal eens met Jenny! Bovendien, in New York komen zo veel toeristen dat alles daarom heel duidelijk is aangegeven.
Wat je zou kunnen doen om te zorgen dat je de bekende hoogtepunten niet mist, is met een bustoer mee gaan. Ook al kan je misschien niet alles verstaan (je gaf aan matige talenkennis te hebben, ik weet niet of dit ook zo is met Engels?) je wordt wel langs alle beroemde plekken geleid. Aanbieders van deze bustoeren staan op heel veel plekken (vooral in de buurt van Times Square wat echt niet te missen is) en ze spreken jou aan om te vragen of je mee wilt. Als je het te prijzig vindt kan je ook vragen of je een kaart van hun mag hebben (dit heb ik gedaan). Op deze kaart staat namelijk heel eenvoudig New York en er staat een route langs de bezienswaardigheden op afgebeeld. Je kan dan de route die op de kaart staat aflopen. Is wel een lange wandeling maar je hoeft het natuurlijk niet in één keer te doen.
Je kan zowel in juni als september gaan, volgens mij maakt dat voor New York niet veel uit. Zelf ben ik er in juli geweest, wel af en toe best warm maar in alle winkels en hotels is air co dus prima te doen! Voor goede tips over bezienswaardigheden, hotels, restaurants, en meer kan je ook kijken in de New York Reisgids.
Fooi is in Amerika gebruikelijk 15% van de prijs, en geef je in een restaurant gewoon bij de rekening. De werknemers zorgen wel dat het goed terecht komt. Als je het niet zeker weet, gewoon vragen! Vinden ze heus niet raar. Je geeft fooi aan mensen in het hotel (als ze bijv je tassen hebben gedragen), aan de taxichaffaur, aan mensen in restaurantjes en uitgaansgelegenheden, maar bijvoorbeeld niet in een winkel als je een paar schoenen koopt. En wat Jenny ook al zei, vergeet je een keer iemand of geef je wat weinig, dat maakt echt niet zo veel uit. Iemand anders geeft misschien wel een keer wat te veel, en bovendien kan je als toerist onmogelijk alles weten.
Maar vooral, heb veel plezier. Het is namelijk echt een heel erg leuke stad, waar alles voor touristen duidelijk staat aangegeven. Je kan anders ook nog altijd aan de werknemers van het hotel vragen wat zij aanraden (en afraden). Stoer van je dat je ondanks je angsten toch gaat, en denk maar zo als je dat kan zal je in New York ook je weg wel vinden!
1 like
Ook ik ben nog nooit in New York geweest, maar over het algemeen geldt dat wat kennis vooraf van een stad wel prettig is. Wat een geluk dat het internet reizen ook gemakkelijker maakt want veel is vooraf al op te zoeken/na te vragen.
Ik vind het zelf altijd handig om, als je naar een stad gaat, een lijstje te maken met de dingen die je heel graag wilt zien. Via internet vast op zoeken hoe de wijk/stadsdeel heet waar de bezienswaardigheid zich bevindt en of je eventueel dingen kunt combineren op een dag. Misschien is via internet ook al een kaartje van het openbaar vervoer o.i.d. te vinden en kun je ook dat al vantevoren uitstippelen.
Klinkt misschien heel voor de hand liggend allemaal maar als je thuis al dingen op een rijtje kunt zetten dan voel je je ter plekke vaak al een stuk zekerder… Veel succes !
1 like
Ik ben 3 jaar geleden een week in New York geweest. Zoeken op internet kan al heel veel informatie opleveren. Hier een paar pagina’s die je snel op google vind:
Wat helpt is een goede reisplanning te maken. Zorg bij voorkeur dat je een hotel in het midden van Manhattan hebt, ik zat bijvoorbeeld in het Affinia Manhattan. Het is wel wat duurder misschien, maar goed, je gaat naar New York, dus heb er ook wat voor over (dat is mijn mening tenminste). Voordeel is ook dat je veel lopend kan doen aangezien de meeste bezienswaardigheden in de buurt liggen.
Als je weet waar je Hotel ligt kan je een goede planning van dag tot dag maken. Gewoon makkelijk via google maps. Maak een lijst met wat je wilt bezoeken, zoek op google maps de dingen die bij elkaar in de buurt liggen en maak zo een indeling.
Heb je een smartphone dan zijn er tal van programma’s die je ter plaatse kunnen helpen, bijvoorbeeld een programma die verteld welke metro je moet nemen. Metro is overigens erg makkelijk in New York, daar moet je je niet teveel zorgen over maken. Ter plaatse wijst het voor zich, hoewel zo’n programma je wel een hoop uitzoek werk scheelt.
Een aanvulling op het fooienverhaal van Catuja: check in een restaurant eerst je rekening, soms is fooi al inbegrepen in de prijs (‘tips included’ o.i.d.).
De belangrijkste tip: heb plezier!
Als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag.
1 like
Ben je al eerder alleen/zelfstandig ergens op vakantie gegaan? Is er toen vanalles fout gegaan dan? Ik vind het echt heel goed van je dat je je angsten opzij probeert te zetten, om je dromen in vervulling te laten gaan!
Het is ook helemaal niet erg dat je de taal niet goed kent. Zodra de gemiddelde Nederlandse reiziger in China komt is het ook behelpen, daar kennen nog maar weinig mensen Engels.
Trouwens nog grote kans ook dat je in NY altijd wel ergens een Nederlande stem hoort :cheer: