Wie is in Bali Barat nat.park geweest? Is dat de moeite waard om daar vanuit Lovina een dag naar toe te gaan? Zijn er verschillende ingangen en nog aanbevelingen wat wel of niet te doen?
Alvast bedankt.
Wie is in Bali Barat nat.park geweest? Is dat de moeite waard om daar vanuit Lovina een dag naar toe te gaan? Zijn er verschillende ingangen en nog aanbevelingen wat wel of niet te doen?
Alvast bedankt.
In de groene gids van Michelin krijgt het park 2 sterren(=een omweg waard). Het natuurreservaat Pulau Menjangan krijgt zelfs 3 sterren(=de reis waard). Dus volgens deze gids is het zeker de moeite waard deze tocht te ondernemen vanuit Lovina. We zijn zelf ook erg benieuwd naar persoonlijke ervaringen.
Ik ben in het Bali Borat National Park geweest. Het is alweer een tijdje geleden (augustus 2010).
Wat ik mij kan herinneren is dat het verplicht is om met een gids het park in te gaan, wij werden dus s’morgens vroeg om 6 uur opgehaald door een auto met gids erin. Vervolgens reden wij even en plotseling stopte hij ergens … vervolgens liepen wij vanaf de weg het park in voor een trekking. Ik heb echt geen flauw idee via welke ingang wij het park zijn ingegaan, maar ik zat in Pemutaran.
Wat vond ik van het nationale Park? Tsja om heel eerlijk te zijn vond ik het niet zo bijzonder, flink stuk gelopen door een droge rivierbedding en vond de natuur niet super bijzonder. Ook het aantal dieren dat wij zagen viel best tegen. Paar black monkey’s gezien. Deze zwarte apen stinken lekker, wat hertjes en reuze eekhoorn’s. Mijn ervaring is natuurlijk persoonlijk en ik kan mij voorstellen dat andere mensen het hier fantastisch vinden. Wij waren een aantal jaren daarvoor naar Taman Negera NP geweest in Maleisie, misschien dat wij hierdoor andere verwachtingen hadden.
Tip:
ga vroeg in de ochtend, dan is het nog koel en heb je meer kans om dieren te zien.
neem echt voldoende water mee, lijkt logisch maar een 0,5 liter flesje p.p. was voor mij niet voldoende.
bestudeer welk gebied je van het park wil zien. Ik ben in een bos geweest, maar het schijnt dat je ook mangrove, savanne etc etc hebt, misschien is dit veel leuker. (ook ben ik in de droge periode geweest. misschien is het park in natte periode heel anders)
de reden dat ik in pemutaran zat was niet het national park, maar menjangan eiland. Je kan hier echt fantastisch snorkelen en is echt en aanrader.
Mocht je meer vragen hebben … let me know !!
Bedankt voor je uitgebreide verslag. Ik denk dat we ons van te voren goed moeten inlezen wat te doen in het park. Die reuze eekhoorns spreken ons wel aan:)
Wij hebben gedoken op Menjangan en dat is inderdaad fantastisch. Misschien dat we een dagje Manjangan bovenwater kunnen doen in plaats van het park. We hebben 1 dag om bovenwater iets te doen en willen dan die kant op, of naar het park of Manjangan boven water.
Dus is er iemand die Menjangan boven water heeft gedaan? Let us know!
Wij zijn in november 2012 geweest en ik vond er eerlijk gezegd niets aan. Eerst lang de zeekant, dus mangrove, gelopen waarbij we mini krabjes zagen. Daarna de weg overgestoken en daar de wandeling verder gezet. Hier zagen we alleen wat apen, die je elders ook ziet op het eiland. Ik had me er meer bij voorgesteld en gelukkig lag het voor ons op de route.