:wereld:Hoi,
Wij vertrekken begin november op wereldreis. We starten in Thailand, Laos, Cambodja, reizen daarna door naar Nieuw-Zeeland (waar we een campervan hebben) en komen in maart aan in Canada.
In Canada hebben we natuurlijk winterkledij nodig: veel bagage dat we de eerste maanden niet nodig hebben…(tenzij miss een warme jas op bepaalde plaatsen in N-Z)
Wat doen we hier best mee?
[ul]
[li]spullen meenemen naar Thailand en daar ergens achterlaten tot we doorreizen naar Nieuw-Zeeland?[/li][li]vooraf opsturen naar Canada (naar waar dan? + wat kost dit)[/li][li]later laten opsturen naar canada als we daar reeds zijn (dan vriezen we de eerste twee weken misschien wel dood)[/li][li]nieuwe winterkledij kopen is waarschijnlijk te duur[/li][/ul]In ons postkantoor zegt men dat je niets kan opsturen naar een bepaald postkantoor in Canada (lijkt me wel raar, maar ja).
Opsturen gaat blijkbaar enkel indien je daar een prive adres hebt, zeggen de post-mensen hier (zonder inderdaat even de moeite te doen om het eens goed op te zoeken). En anders moesten we de Canadese postregels maar eens opzoeken op’t i-net (een duidelijke jobinhoud hebben die mensen nooit gekregen volgens mij). Want de zogehete ‘liggende post’, waarbij een postkantoor (max twee weken in België) post bijhoudt tot het opgehaald wordt, kennen ze in Canada niet (zeiden ze). Maar in deze tijden van mega veel mundiale communicatie, kan zoiets bijna toch niet obestaand zijn???
Ik heb er geen ervaring mee, maar *het schijnt *dat je wel post naar speciale postkantoren in Canada kunt sturen, om je post vervolgens daar op te halen. Geen idee of dat ook geldt voor grote pakketten.
Verder: in februari is alle winterkleding in Canada alweer lang en breed in de aanbieding, plus dat de dollarkoers zeer gunstig is. Wellicht kun je daarvan profiteren om nieuwe winterkleding aan te schaffen…
“Poste restante” wordt aangeboden in Canada, maar dan moet het pakket naar een General Post Office worden gestuurd, en die zijn er niet veel. Dit kan dus alleen in grote steden. Deze postkantoren zullen je pakket max. 4 maanden bewaren.
Ik zou zo’n 3 in 1 jas kopen met een inritsbare fleecetrui. Dan heb je een trui, een dunne jas/regenjas en een dikke winterjas.
Columbia, Northface,Kjelvik of nike zijn goede merken.
Eventueel kun je een jas bij aankomst in Canada aanschaffen, zij zijn daar goedkoper dan hier.