Hoi!
Ik ben Elien, 23 jaar, studeer in juni af en sta al 3 jaar te springen om soort van low budget verre reis te maken met de rugzak. Zuid Amerika staat bij mij op de eerste plaats. Dit jaar probeer ik me meer te verdiepen in wat ik daar juist wil gaan doen. Hiervoor heb ik al verschillende reisbeurzen en organisaties afgegaan. Ik zou graag tussen 6 a 12 maanden rondreizen. Landen als Argentinië, Chili, Peru, Bolivia en Brazilië(Rio de Janeiro) spreken me erg aan. Eventueel lijkt het verder reizen naar Azië me ook een leuke optie.
Ik zou pas rond oktober willen vertrekken aangezien ik nog een aantal maanden kan werken en extra geld bij elkaar kan sparen. Ik ben iemand die avontuurlijk en impulsief is ingesteld, daarom zou ik graag op eigen houtje alles verkennen maar lijkt het me langs de andere kant ook wel enorm boeiend om daar deels vrijwilligerswerk te gaan doen. Dit jaar ben ik gestart met het volgen van spaanse lessen om een kleine basis te leggen, ben overigens ook van plan de eerste maand spaans te volgen ter plekke.
Verder is mijn visie op deze vakantie het rondreizen op eigen tempo, avontuur beleven, backpacken, veel ontdekken en verschillende mensen ontmoeten wat langs de andere kant afgewisseld kan worden met relaxing en het oppikken van een feestje hier en daar. Ik denk dat het concept rond hostels en couchsurfing een interessant idee is, niet te duur en een goede gelegenheid om andere reizigers of locals te ontmoeten. Omdat alleen reizen als meisje risicovol is, en het moeilijk is iemand in mijn omgeving te vinden die hetzelfde idee heeft, dezelfde periode wil gaan en hiervoor op dat moment geld wil vrijmaken, lijkt het me fijn om een reisgenoot rond mijn leeftijd te zoeken waar het goed met klikt.
Als je een soortgelijk idee hebt en ook op zoek bent naar een reispartner, hoor ik het graag!
Toffe plannen!
Alleen reizen is niet per definitie gevaarlijker dan samen met iemand. Ik heb samen gereisd, maar ook in mijn eentje in Brazilië, Peru, Malawi, Tanzania, Kenia… Je komt dezelfde risico’s tegen want ook twee vrouwen of een stel (m/v) of twee mannen worden soms slachtoffer van beroving (meestal stiekem), of zelfs ontvoerig (zeldzaam).
Ik heb juist meegemaakt dat ik extra veel hulp kreeg van lokale mensen als ik in mijn eentje was. De taal spreken helpt dan natuurlijk ook enorm, en gewoon zelf open en vriendelijk zijn, zonder domme dingen te doen.
Veel stellen (en vooral groepen) voelen juist een soort schijnveiligheid en zijn snel afgeleid en letten amper op. En zijn soms dus juist makkelijkere slachtoffers voor dieven e.d.
Dus ik zou zeggen, laat je niet tegenhouden daardoor. Ga gewoon alleen, dan kun je je eigen plan trekken, en je komt onderweg vanzelf veel leuke mensen tegen met wie je korte of lange stukken samen kunt reizen. Dan zit je tenminste niet aan één iemand vast met wie het misschien al snel niet meer klikt.
Verder: let erop dat sommige landen die je noemt (Argentinië, Brazilië) echt flink duurder zijn dan andere (Peru, Bolivia). Dus stem je planning daar een beetje op af, als budget een beperking is.
Toffe plannen
Ik ben ook van plan om medio sept/okt 2013 te vertrekken voor 6 maanden. Ik ben zelf al in Peru, Bolivia geweest en wat dingen in Brazilië en Argentinië gezien.
Mijn plan is om in Mexico te starten met een korte spaanse cursus en daarna in zuidelijke richting af te reizen. Belize,Guatamala, Niqaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Suriname en mijn reis einidigen in Salvador, Brazilië, om carnaval te vieren. Als jij langer wilt blijven kan je daarna nog soorreizen naar Peru en Bolivia
Ik ben een 28-jarig meisje, heb al redelijk wat gezien van de wereld, reizend met mijn rugzak. Ik heb alleen gereisd en vond dat heel erg leuk, maar ben er ook achter gekomen dat ik het nu leuker vind om samen te reizen.
Lijkt het jou leuk om eens samen ergens af te spreken en onze plannen eens naast elkaar te leggen.
Ik kom zelf uit Delft, maar vind het niet erg om bijvoorbeeld richting Utrecht of Amsterdam te komen.
Laat maar weten, lijkt me leuk om te kijken of onze plannen elkaar kunnen overlappen.
Groetjes Karin
Ik wil ook heel graag een keer voor lange tijd naar Zuid-Amerika en ben er over aan het denken of ik eind volgend jaar zal gaan. Mijn contract loopt tegen die tijd af en ik twijfel nog of ik volgend jaar met een vervolgstudie wil beginnen of dat ik eerst wil gaan reizen.
Mij spreken de landen Ecuador, Peru en Bolivia het meest aan. Ik wil ook beginnen met een cursus Spaans (ik spreek nu nog geen Spaans) en ik wil heel graag voor 1 tot 3 maanden vrijwilligerswerk gaan doen. Verder rondreizen en niet te veel van te voren plannen. Ik vind het wel prettig om grofweg een route uit te stippelen en dan ter plaatse te zien wat ik (we) precies ga(an) doen.
O ja, ik ben tegen die tijd 19 jaar. Ik bij nog nooit in Zuid-Amerika geweest, maar al wel een aantal keer in Azië.