Backpacken USA

Hallo allemaal,

Een tijdje zit ik al met het idee naar Amerika te gaan om te backpacken en Amerika te leren kennen. Dit zal dan uiteraard zich niet beperken tot de kustplaatsen maar ook het binnenland.

Ik lees er veel over en kom regelmatig berichten tegen dat als je Amerika wilt zien, je eigenlijk een auto nodig hebt daar het OV slecht is en dan met name in het binnenland en ook naar de toeristische plekken. Ook schijnen er weinig hostels te zijn maar motels tegen een iets hogere prijs. Met kamperen heb ik totaal geen problemen maar dan dien je wel tent+slaapzak+backpack mee te sleuren.

Er zijn hier vast genoeg mensen die hier ervaring mee hebben. Ik heb nu veel stedentrips (europa) gedaan maar dit moet mijn 1e reis voor langere tijd worden. Dus geen ervaring.

Is het te doen om alleen naar Amerika te gaan?
Of is het eigenlijk beter om een reisgenoot te vinden en een auto te huren/kopen.

Mark

Het openbaar vervoer is niet te vergelijken met Europa. Aan de oostkust kun je de grote steden wel gemakkelijk bereiken met openbaar vervoer, maar in het binnenland en ook wel aan de westkust is dat een stuk moeilijker. Het zal veel tijd gaan kosten. In de steden kun je wel zonder auto, maar daar buiten zal het een probleem worden.

Sommige mensen geven aan dat de trein duur is in Amerika, de bussen vanuit “onveilige” plekken vertrekken, je niet bij bepaalde bestemmingen kan komen met OV, afstanden (te) groot zijn.

Lijkt bijna een betere optie om niet te gaan backpacken in Amerika, maar wel enkele plaatsen te bezoeken. Anders een ander continent maar weet niet wat mij meer trekt, azie of zuid amerika.

Leuk dat je interesse toont om te gaan backpacken in de Verenigde Staten. Ik ben daar namelijk nu mee bezig en ben inmiddels bijna aan het einde van mijn 2 maanden durende reis. Amerika staat inderdaad niet bekend als een goed backpackersland. Hoewel ik het niet kan vergelijken met andere landen zoals Australie of landen in zuid-oost Azie, kan ik dit aardig tegenspreken. Het klopt dat er in de Verenigde Staten relatief weinig hostels zijn. In alle toeristische gebieden die jij waarschijnlijk wilt verkennen heb ik altijd een of meer hostels aangetroffen. Ik verbleef vrijwel altijd bij een hostel keten want dan ben je zeker dat het schoon, veilig en in orde is. In mijn 60 dagen durende reis heb ik geen enkele slechte ervaring met hostels gehad. Een beetje research op internet naar goede hostels doen en je zult er geen problemen mee hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 1x voor een hotel moest gaan omdat er geen hostels waren en dat was in de stad Cleveland. De enige reden dat ik die stad ging bezoeken was ook de Rock N Roll Hall of Fame en die wilde ik echt niet overslaan. Ze zijn daar wel een hostel aan het bouwen en als ik het goed heb is die deze zomer klaar. Ik heb nooit gehad dat er ergens geen plaats was in een hostel. Maar ik ben dan ook in mei en april gegaan en dat zijn niet de meest drukke maanden. En ik heb zoveel toffe mensen ontmoet in de hostels. Het is dus niet zo dat het een soort verzamelplaats is voor zwervers. De hostels hebben ook een maximum verblijf van een x aantal dagen.

Een ander groot aspect is het vervoer. Waar de meeste backpackers in de VS mee reizen is de Greyhound bus. Deze organisatie rijdt naar ontzettend veel plekken. Als je op internet een beetje gaat zoeken naar ervaringen van mensen zul je een hoop negatieve ervaringen lezen. Ik was ontzettend bang dat deze ervaringen allemaal klopte en dat het echt zo slecht was als op internet te lezen is. Maar ik moet zeggen dat ik het totaal niet negatief heb ervaren. Natuurlijk zijn de afstanden erg groot en zal je zeker lange ritten meemaken in de bus. Ook zul je veel mensen in de bus aantreffen met weinig geld en zo nu en dan loopt er een zwerver de bus binnen, maar dat heeft mij allemaal niet gestoord. Zolang ik mijn iPod en mobiele telefoon heb ben ik tevreden. Veel bussen hebben ook WiFi verbinding in de bus, dus dan kan je gewoon internetten in de bus. Dit zijn de ‘Express’ bussen en vooral in het oosten heb ik er daar veel van gezien. Op het internet staat er ook bij of het een Express bus is of niet, dus als je een beetje flexibel bent met je tijden kun je er voor zorgen dat je vaak op de Express bussen terecht komt. De bussen rijden behoorlijk vaak dus daar heb ik op enkele keren na geen problemen mee gehad. Het mooiste van deze organisatie is natuurlijk wel de prijs. Ik heb een discovery pass aangeschaft en hiermee kan ik 60 dagen onbeperkt reizen met de Greyhound. Dit voor slechts 550 dollar. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de meeste nationale parken niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Parken als Yosemite NP, Grand Canyon en de Niagara Falls waren wel prima te bereiken. Weliswaar niet met de Greyhound, maar vanaf een nabije stad reden er altijd wel shuttlebussen die je naar het park brachten. Dat vond ik wel een groot gebrek aan Amerika als backpackland, maar er zijn ook genoeg andere mooie dingen te zien. Je kan natuurlijk ook voor een tour gaan. Tours worden overal wel georganiseerd maar zijn natuurlijk wel wat prijziger. Of je zorgt ervoor dat je met mensen mee kan reizen die je in de hostels hebt ontmoet die wel een auto hebben. Ik heb bijvoorbeeld aangeboden gekregen om mee te gaan naar Monument Valley, Death Valley en Zion. Maar helaas was ik toen al bijna aan het einde van de trip dus had ik de tijd er niet voor. Dat de bussen in onveilige buurten liggen heb ik anders ervaren. Sommige stations zoals die in Los Angeles liggen wel afgelegen van het centrum maar echt onveilig vond ik het niet. Uit gemak heb ik toch voor 90% van de tijd een taxi genomen van de Greyhound naar hostel en heb ik zelden meer dan 10 dollar betaald. Een andere optie voor vervoer is de Amtrak. Als je een hoger budget hebt kun je ook voor deze optie kiezen. Deze trein is natuurlijk duurder, maar van reizigers die ik heb ontmoet hoor ik super goede verhalen daarover. Het spoor is in Amerika niet geweldig dus in sommige steden kan je niet komen met de Amtrak. Bijvoorbeeld een grote stad als Nashville was onbereikbaar met de trein.

Wat ook een twijfelpunt voor mij was, was het openbaar vervoer binnen de steden/plekken. In sommige steden zoals Indianapolis en Nashville was het wel een beetje puzzelen om uit te zoeken hoe ik waar kon komen, maar met een OV kaartje die je bij het hostel wel krijgt (of op internet zelf opzoekt) is er weinig moeilijks aan. Ook zijn er natuurlijk steden als New York, Washington DC, Chicago, Boston, Atlanta en San Francisco waar het openbaar vervoer erg goed geregeld is. Als je interesse hebt om meer landinwaarts te gaan zal het waarschijnlijk wel een grote zoekpartij worden. Daar ben ik dan ook niet geweest op Indianapolis en eventueel Nashville na. Oja, het openbaar vervoer in Los Angeles is wel een drama. Mijn hostel lag op 1 minuut van Hollywood Blvd en om bij Venice Beach te komen kostte het me anderhalf uur. Gelukkig had ik via de website CouchSurfing.org contact gemaakt met een jongen die mij de stad wilde laten zien, dus reed ik vrijwel altijd met hem mee. Vond ik wel een creatieve manier om dat drama OV van Los Angeles te omzeilen.

Als je Amerika wilt zien dan moet je het gewoon doen en je niet laten demotiveren door verhalen die op het internet rondbazuinen. Tuurlijk heb ik ook mijn twijfels gehad omdat ik ook opzoek was naar bevestiging of Amerika wel geschikt was voor zoiets. Ik wilde gewoon naar Amerika toe dus liet me niet verleiden om naar een ander land te gaan en ben super blij dat ik deze keuze gemaakt heb.

Dit alles is natuurlijk wel geschreven zonder ervaringen met andere backpacklanden.

Ik hoor het nog wel als je vragen hebt. :wink:

Oja dit was mijn topic destijds: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=105617
Om mijn reisverhalen te lezen kun je terecht op: www.julianusa.nl
Die site heeft mijn broer voor mij gemaakt.

2 likes