Backpacken tijdens Indonesische feestdagen in Indonesie

Wij vertrekken vanaf 24 oktober naar Indonesie en nu zie ik dat we dan te maken krijgen met 4 feestdagen. In hoeverre merk je hier iets van tijdens het backpacken? Moeten we ergens rekening mee houden?
Het gaat om de volgende dagen:

maandag 28 oktober 2013
Hari Pemuda
1 land - 1 volk - 1 taal. Sumpah Pemuda (de ‘Eed der Jongeren’) werd op 28 oktober 1928 gedaan door de deelnemers aan het Tweede nationale Jeugdcongres in Jakarta. Het Indonesisch werd tot taal van een toekomstig onafhankelijk Indonesië uitgeroepen.

zondag 3 november 2013
Divali

dinsdag 5 november 2013
Muharram (Islamitisch nieuwjaar)

zondag 10 november 2013
Hari Pahlawan (Dag der Helden)
Dag van de vrijheidsstrijders.

Ik hoor het graag!

Het ligt ook grotendeels aan de eilanden die je bezoekt. Op Bali merk je van bovenstaande niets , Bali is overwegend Hindu

Hoi Lotje,

Een beetje een late reactie maar wellicht heb je er nog wat aan. In het artikel ‘Nationale feestdagen van Indonesië’ op mijn weblog kun je lezen wat de officiële vrije dagen zijn. Van de vier feestdagen die jij noemt is dat alleen het islamitisch nieuwjaar. De overheid is dan dicht, maar je hoeft niet te verwachten dat het hele openbare leven plat ligt. Omdat het maar één vrije dag is (alleen die dinsdag) zullen ook niet veel Indonesiërs op reis gaan. Behalve een optocht of grootschalig gebed hoef je dus niet veel te verwachten.

Divali is geen officiële nationale vrije dag, maar wordt op Bali wel gevierd. Winkels en dergelijke zijn wel gewoon open. De andere twee zijn meer informele ‘feestdagen’ die geen status hebben (vergelijkbaar met Sinterklaas of dierendag in Nederland, denk ik).

Hopelijk heb je hier wat aan. Sowieso hoef je met geen enkele feestdag echt rekening te houden, behalve het Suikerfeest en in mindere mate Kerstmis, en de Dag van de Stilte op Bali. De enige dingen op andere nationale feestdagen zijn dat de overheid dicht is, en dat café’s de avond tevoren gewoonlijk gesloten zijn.

Groeten, Erwin

1 like

De dag van de stilte heet NYEPI en dan is alles op BALI dicht. Zelfs de luchthaven is dan gesloten. Toeristen mogen het hotel niet uit, geen lampen aan.
Kortom de geesten moeten zo denken dat het eiland verlaten is. De avond ervoor is er de ocho ocho ,een feest vanlawaai - optochten met fakkels en dansen tot 12pm.
Nyepi is iedere 210 dagen . 210 dagen is 1 Hindu jaar. Als je op die dag toch je hotel of huis verlaat, moet je een heeeeeele geldige reden hebben ,bv opsterven na dood, en het bewijs naderhand ,dat je een ruma sakit of puskesmas hebt bezocht ,anders kost je het een heeeeele fikse boete. In de hotels wordt dit allemaal aangegeven.

Nyepi is altijd nieuwe maan in maart. Dus niet elke 210 dagen. Zie ook wiki: Nyepi - Wikipedia

Maar eigenlijk heb ik ook nog steeds moeite met de Balinese kalander. De maankalender met periodes van 4 weken (purnama en tilem), de andere kalander met weken van 5 dagen i.p.v. 7 dagen, onze kalander…

Ja idd ,heb het net nagekeken en het is in maart. Galungan -Kuningan is volgende week weer.Ik heb hier een Balinese kalender SAKA 1935 …zal er nog eens uitleg over vragen.

O, leuk als je het navraagt!

Ik heb een aantal mensen gevraagd hoe het zit, maar nooit een eenduidig antwoord gekregen… M’n Balinese moeder wees altijd naar zo’n grote kalender van de bank, daar kon ik deels een systeem in ontdekken, maar haar Indonesisch was te slecht om het precies uit te leggen. (En los daarvan: ik denk dat mijn vocabulair ook te beperkt zou zijn geweest ;))

Nou Jenny, er is hier niemand die daar een antwoord op kan geven, voor de Balinezen is het DE normale kalender ,waarin staat wat ze iedere dag MOETEN doen.
Bv. wassen -haren doen - sex- zelfs het eten wordt voorgeschreven!! Ik heb het er daar bij gelaten…

Salam manis

Al die andere kalanders staan ook gewoon aangegeven op ‘onze’ kalander, dus ik snap wel een beetje dat ze dat niet weten…