We willen graag in september 3 weken naar Flores, Sumbawa, Lombok en Gili eilanden.
Hoe is het openbaar vervoer geregeld op de sunda eilanden? Moeten we trips regelen via hotels?
Is dit te doen in 3 weken?
Graag tips over het vervoer op sunda eilanden en must see op de eilanden.
Ik ben vanuit Maumere vertrokken en daarvandaan terug naar het westen gereisd. Veel mensen willen de trip andersom maken, maar dat vond ik een risico: op Flores heb je vaak vertragingen en vluchten worden soms gecanceld. Ik wilde niet stranden.
In Maumere heb ik gedoken. Daarna ben ik naar Moni, Bajawah en Labuan Bajo gereisd.
Ik ben niet over Sumbawa gereisd, maar ik heb de boot van Perama naar Lombok genomen. Deze stopte ook bij Rinca en verschillende eilanden voor de kust van Sumbawa.
De boot gaat eens per 6 dagen, soms vaker. Zie de website van Peramatours.
Ik heb over Flores met de bus gereisd. Dat is te doen, maar wegen zijn slecht en bussen niet altijd comfortabel. Houd rekening met vertraging.
Heb je misschien ook een suggestie voor reisgids?
We waren inderdaad van plan om eerst in flores te beginnen met onze reis.
Zijn bussen net zo gemakkelijk te regelen als op Bali of is dat niet vergelijkbaar?
Ik zal de website van peramatours en jouw site checken.
Wat mogen we absoluut niet missen?
Flores is qua voorzieningen niet te vergelijken met Bali. Elk hostel kan je helpen met een busticket naar de volgende stad (of een shared taxi), maar je zit niet in een busje met toeristen maar tussen de locals en de geiten.
Voor een dagtocht zul je vaak vervoer moeten charteren. Ik heb veel per bemo gedaan, daar rijden er genoeg van rond en ze zijn goedkoper dan auto’s.
Moni kun je per ojek (motortaxi) doen.
Kelimutu en de omgeving van Bajawa zijn aanraders.
Sumbawa is voor mij een van de mooiste eilanden van Indonesië. Nog zeer ongerept en geen toeristen. Zelf verblijf ik drie tot vier maanden per jaar in Bima de grootste stad van Sumbawa. Ik vertrek trouwens 14 april voor 2 maanden naar daar.
Je kan heel handig met het openbaar vervoer op Sumbawa reizen. Hou er wel rekening mee dat alles heel traag gaat omdat de wegen superslecht zijn. Er is een bus van Denpasar (op Bali) naar Bima. Deze doet er ongeveer 24 uur over en gaat via Mataram (Lombok), Sumbawa Besar en Domppu (beiden op Sumbawa).
Vanuit Bima kan je ook verder gaan naar Sape en daar een boot huren naar Komodo en Rinca (2 dagen boottocht). Vanuit de haven van Bima heb je ook boten naar Bali en Flores. Deze is best wel duur maar zeker de moeite. Als je een beperkt budget hebt raad ik je aan om een boot te nemen vanaf Flores.
Vanuit Domppu kan je via een taxi naar Lake Beach, één van de mooiste stranden van Sumbawa, vooral bekend om zijn hoge golven en zijn surfers. Hier zie je wel toeristen, maar dan vooral surftoeristen.
Op Sumbawa is het ook handig als je een beetje Indonesisch kent want bijna niemand spreekt engels, gezien daar bijna geen toeristen komen (de laatste keer zag ik er 4 op een hele maand in Bima).