Backpacken nog veilig, na verkiezing nieuwe president?

Goedemorgen!

Ik wil in februari/maart graag samen met mijn vriendin 4 weken gaan backpacken in de Filipijnen. Het land lijkt me prachtig en zelf hou ik wel van een beetje avontuur!

Nu heb ik al veel gelezen over het feit dat de Filipijnen niet zo veilig zijn als bijvoorbeeld Thailand en Cambodja, maar ik ben me ervan bewust dat als je je door ieder risico laat beïnvloeden, dat je dan veel te weinig van de wereld ziet.

Wel maak ik me zorgen over het volgende: Sinds mei is de nieuwe president, Rodrigo Duterte, aan de macht in de Filipijnen. Hij heeft beloftes naar het land gemaakt dat hij de Filipino’s gaat verlossen van criminielen, voornamelijk drugsdealers. Er zijn sinds dat hij aan de macht is, al meer dan 2000 mensen gedood door veiligheidstroepen.
Ik heb ook gelezen dat de criminaliteit de afgelopen maanden met ruim 13% gedaald is. (misschien ook wel logisch met 2000 criminelen minder).

Nu ben ik benieuwd naar recente reiservaringen van jullie. Wie van jullie is in de Filipijnen geweest nadat Rodrigo Duterte aan de macht is gekomen? Hebben jullie iets gemerkt van deze zogenaamde ‘doodseskaders’?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Philip

Getuige gma news hier, treedt de politie hier hard op tegen backpackers die hier al gauw met drugs worden verbonden. Vergeet niet dat het erg makkelijk is om drugs in je rugtas te stoppen (de douane hier is heel erg corrupt), die wordt vervolgens ‘‘ondekt’’ op het vliegveld en na betaling van heel veel geld kom je dan vrij, anders wacht je de doodstraf. zeker op dit moment zijn de Filipijnen van dictator Duaterte NIET veilig!

Het toeval wil dat ik een uur hiervoor mijn tickets heb geboekt… Nog concrete tips of andere meningen over de veiligheid?

Toch nog heel veel zin om dit land te bezoeken!

Dan zou ik er toch maar heel diep over nadenken, de situatie wordt met de dag onveiliger, zie hieronder:
Duterte: ‘Duitsland had Hitler, de Filipijnen hebben mij’ Hij staat erom bekend. Als iemand het lef heeft Rodrigo Duterte te bekritiseren begint de Filipijnse president wild om zich heen te slaan. Paus Franciscus en de Amerikaanse president Obama waren ‘hoerenzonen’, Ban Ki-moon een ‘duivel’ en ook voor de VN, de VS en de EU heeft hij geen goed woord sinds die openlijk zijn bloedige anti-drugs politiek veroordelen. Vrijdag heeft de president echter de overtreffende trap van zijn publieke schofferingen bereikt. Als de wereld hem wil zien als ‘een neefje van Hitler’ wil hij best een Hitler zijn, zegt hij: 'Hitler slachtte drie miljoen joden af. Nou, er zijn hier drie miljoen drugsverslaafden.
Door:

[ul]
[/ul]

[ul]
[/ul]

		 [](http://s.vk.nl/s-a4386670/)		 

[ul]
[li][/li][/ul]

 De president is sinds zijn aantreden steeds verongelijkter geraakt. Het steekt hem dat de halve wereld kritiek heeft op het afslachten van mogelijke drugscriminelen. Sinds Duterte aan de macht is zijn in de Filipijnen zeker 3500 mensen doodgeschoten die drugs zouden verhandelen of gebruiken. De president heeft de Filipijnse politie carte blanche gegeven om te schieten, en die politie maakt daar gretig gebruik van. De meeste doden komen echter op het conto van anonieme doodseskaders die op straat mensen executeren. Duterte ontkent elke rechtstreekse betrokkenheid bij deze moorden, maar hij laat altijd duidelijk merken dat hij er wel blij mee is.



    Niemand is zijn leven meer zeker in een land waar moorden zo gemakkelijk worden gepleegd   

	 
 [http://static0.persgroep.net/volkskrant/image/c483f5dc-6656-49ba-92ca-06c1fa198425?width=300

Stil protest in de Filipijnen tegen de moordpartijen. © EPA](DPG Media Privacy Gate)

De moorden zaaien niet alleen angst onder drugsverdachten. Niemand is zijn leven meer zeker in een land waar moorden zo gemakkelijk worden gepleegd. Senator Leila de Lima kan daarover meepraten. Zij was voorzitter van de senaatscommissie die een onderzoek deed naar de moorden. Toen zij al te kritisch werd en het onderzoek in de richting van Duterte stuurde, werd zij afgezet, en vervolgens zelf aangeklaagd, wegens corruptie. Tijdens een openbare hoorzitting over haar vermeende corruptie werden haar adres en haar telefoonnummer hardop voorgelezen. De zitting werd live uitgezonden op diverse landelijke televisienetten. De Lima is ondergedoken, omdat zij haar leven niet meer zeker is, zegt zij.

De Filipijnse media berichten met opvallende behoedzaamheid over de daden en woorden van de nieuwe president. Ook zijn opmerking over Hitler wordt omzichtig en genuanceerd gebracht. Niet Duterte, maar zijn critici zijn over Hitler begonnen, en de president sloeg alleen maar terug. Dit is wat hij zei: ‘Als jullie in mijn plaats waren, zou je niet gaan schelden? Ze schilderen je af als een soort neefje van Hitler en ze doen niet eens moeite te onderzoeken (hoe het werkelijk zit)?’

 'Hoezo mensenrechten? Junkies zijn geen mensen' (+)[Drugsverslaafden en -handelaren zijn ongedierte dat moet worden uitgeroeid, vindt de Filipijnse president Duterte](http://www.volkskrant.nl/buitenland/-hoezo-mensenrechten-junkies-zijn-geen-mensen~a4366743/). De politie vat dat letterlijk op en bovendien zijn er ook anonieme huurmoordenaars actief.

Als de wereld zo begint, houdt Duterte zich natuurlijk niet in. Dan zegt hij wat hem voor de mond komt, en dit keer was dat dus: ‘Hitler slachtte drie miljoen joden af. Nou, er zijn hier drie miljoen drugsverslaafden. Ik zal die met alle plezier afslachten.’

En hoe harder zijn woorden aankomen, des te blijer hij is.

Reacties laten hem koud, want met critici praat hij gewoon niet. Tijdens een aziatische top in Laos ontweek Duterte een gesprek met ‘hoerenzoon’ Obama, en ‘had hij het te druk’ voor ‘duivel’ Ban Ki-moon. Hij zoekt wel nadrukkelijk toenadering tot China en Rusland, twee landen die hem niet voortdurend lastigvallen met kritiek.

Wie daar moeite mee heeft moet maar vertrekken, heeft hij meer dan eens gezegd, de VS voorop. De onder zijn voorganger Benigno Aquino aangehaalde banden met de Verenigde Staten worden onder Duterte in ijltempo afgebroken. Een gezamenlijke legeroefening van de VS en de Filipijnen die volgende week wordt gehouden wordt de allerlaatste, aldus Duterte, die geen enkele moeite doet zijn minachting te verbergen.

‘Hypocrieten’ Laat ze de slimste mensen uit de EU maar sturen. Ze zijn achterlijk, die hoerenzonen
Rodrigo Duterte

De VS en de EU zijn maar een stelletje hypocrieten, zegt hij vrijdag. ‘Jullie kunnen mij alles noemen, maar ik ben nooit een hypocriet geweest zoals jullie, VS en EU. Jullie laten migranten die wegvluchten uit het Midden-Oosten verrotten, en dan maak je je hier druk om de dood van duizend, tweeduizend of drieduizend mensen.’

Hij zegt dat hij overigens best een onderzoek van VN, VS en EU naar de moorden op drugsverdachten wil toelaten, ‘maar alleen als zij de Filipijnse wetten volgen’. ‘Laat ze de slimste mensen uit de EU maar sturen. Ze zijn achterlijk, die hoerenzonen. Als ze denken dat zij echt slimmer zijn dan wij, o, laat ze alsjeblieft komen.’

Joodse organisaties uit de hele wereld hebben vrijdag geschokt gereageerd op Duterte’s Hitler-vergelijking. De kans dat de president zich daar veel van aantrekt lijkt vooralsnog klein.

Situatie wordt met de dag onveiliger hier, moordpartijen midden op straat, ook toeristen worden door de kogelregens getroffen. Niemand is zijn leven hier nog zeker!

Dat willen mensen op dit forum helemaal niet horen, zeg gewoon dat het heel erg veilig is op de good oll phillies!:muziek:

Philip, veel plezier in de Filipijnen, zelf ga ik ook weer binnenkort, zoals ieder jaar. Een geweldig land!
Duterte is zeer schadelijk voor de inwoners en het imago van de Filipijnen.
De helft van de mensen is blij met hem, want hij gaat alle problemen even fixen (behalve de oorzaak van de problemen - veelal extreme armoede - oplossen).

Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken noemt Duterte niet, wel risico’s die er altijd al waren en in veel, ook westerse, landen spelen.
Negatief reisadvies geldt en gold voor Zuidwest-Mindanao en de Sulu-eilandjes. Daar worden toeristen ontvoerd en is het niet pluis.
Corruptie in de Filipijnen tiert op het niveau van mislukte Afrikaanse staten ten zuiden van de Sahara. Beveiligers van de internationale luchthaven in Manila, in dienst van de overheid, stopten vorig jaar regelmatig munitie in tassen van reizigers, om ze op te pakken en hoge boetes te eisen. De Filipino’s wikkelen een jaar later nog massaal elk item dat ze mee de luchthaven in nemen, in tientallen meters krimpfolie. Ik heb zakken vol geld gezien, plus vooringevulde stembiljetten. De stem van arme inwoners wordt voor een lager bedrag gekocht dan een stem van iemand uit de middenklasse.
Ik denk zelf dat je als toerist nu met Duterte en zijn idiote acties, niet ineens veel meer risico loopt. Nee, een verdwaalde kogel van 1 van de 3000 liquidaties van Dutertes ‘ongedierte’ opvangen vertel je niet na. Maar misschien is de kans om te worden opgeblazen door een terrorist in een grote stad bij jou in de buurt wel groter.
Mensen verklaarden mij voor gek toen ik een paar jaar geleden naar West-Oekraïne ging. Daar worden geen toeristen vermoord, wel in Parijs, Brussel en istanbul, waar mensen een weekendje gaan shoppen.
Thuisblijven is het veiligst.

Tja de filippijnen zijn veilig filipien en sinterklaas bestaat ook echt!:slight_smile: Maar je hebr gelijk dat de lezers van dit forumk niet zitten te wachten op nare berichten. Ikzelf ben ook niet bang uitgevallen en vlieg nog steeds 10X per jaar van mijn bedrijf in good oll nam naar de good oll Phillies. Toch doe ik dit momenteel met meer angst want ik, mijn vrouw en haar familie zijn ons terderge bewust dat het momenteel onder duterte absoluut veel gevaarlijker is dan voorheen, al was alleen maar vanwege de vele vergismoorden (al die blanken lijken op elkaar) waarbij ook onschuldige witneuzen (toeristen) afgeschoten worden.
Ok eerlijk toegegeven de meesten Europeanen kenden de filippijnen al vanwege marcos, de schoenen van zijn vrouw, revoluties en stakingen, de vele ontvoeringen, orkanen,aardbevingen, landslides, vulkaanuitbarstingen (>23X) en andere natuurrampen en gijzelingsdrama’s en terroristische aanslagen die er waren, het heeft weinig zin om hier omheen te draaien. Een eerlijk advies van mij zou wel zijn; momenteel is het wat gevaarlijker dan doorsnee, het wordt er nooit veilig, vergelijk het met Israël, het is uitzichtloos geweld en bloederigheid wat de klok slaat.
Het beste wat je kunt doen is je reis 1-2 jaar uitstellen totdat duterte is afgezet of verjaagd door een revolutie die zeker komen gaat!

Iedereen bedankt voor de reacties!
Inmiddels een aantal mensen gesproken die er net vandaan komen en besloten om in februari gewoon te gaan. Niet iedereen zal dat een verstandige beslissing vinden, maar ik schat het risico op een (dodelijk) ongeluk tijdens mijn motorritjes die ik ieder weekend heb alsnog groter in dan het risico van slachtoffer worden van een ‘vergismoord’ o.i.d.

@Vincent43: jij inmiddels al geweest?

rephil91, ik ga toevallig ook in februari :wink: Manila laten we deze keer maar links liggen, maar dat doen we eigenlijk vooral vanwege de hopeloze verkeersopstoppingen…
Intussen zullen alle drugscriminelen wel dood zijn of in de gevangenis zitten… in ieder geval een goede reis gewenst!

Ik heb afgelopen jaar met veel plezier door de Filipijnen gereisd. De berichten over schietpartijen op straat en toeristen die gevaar lopen, ik heb er niks van meegekregen tijdens het rondreizen. Ja, je ziet “beveiligers” met getrokken geweren over straat gaan maar ik en de andere reizigers die ik heb gesproken (augustus 2016) hebben geen geweldsincidenten meegemaakt.

De president is een extreem figuur. Echter, wat een groot deel van de bevolking wel meent is dat het of accepteren was dat er nooit wat gaat veranderen na 60 jaar corruptie of een risicovolle keuze maken met deze president.

Wij zijn twee avonden na elkaar belaagd door enkele dealers, de laatste keer greep iemand naar het achterste en de borsten van mijn vriendin toen we zeiden geen interesse te hebben.

Bizar genoeg is de bandeloosheid en de macht van drugsbendes onder duterte juist enorm vergroot! De waarheid zal wel zo zijn dat duterte juist al zijn tegenstanders, kritische buitenlanders en aktivisten opruimt, naar verluid is het juist de politie op de filippijnen die het meeste in drugs dealt!