Ik heb sinds 10 jaar een reisbureau in Mexico gespecializeerd in privé reizen in Mexico (met openbaar vervoer, huurauto of auto met chauffeur) en heb zelf bijna 20 jaar ervaring als gids in Mexico/Guatemala/Belize. Als je wilt kun je ons bereiken via [EMAIL=“mayamoontours@prodigy.net.mx”]mayamoontours@prodigy.net.mx voor tips en info. Mexico/Guatemala/belize is te doen in 25 dagen maar dan zul je weinig rust hebben in het programma. De route die je aangeeft via Palenque naar Guatemala en dan naar Antigua is een beetje een omweg omdat je uiteindlijk weer van Antigua/Atitlan naar het noorden moet indien je via Cancun wilt terug vliegen en je verliest dan kostbare dagen in op en neer reizen. Verder wil je Oaxaca overslaan, en dit is juist en van de mooiste traditionele deelstaten van Mexico. Ik zou inderdaad er over denken om me te beperken tot Mexico alleen omdat dit veiliger is en beter ingesteld is om met openbaar vervoer te doen. Mocht je meer info willen over een optimale route kun je mij altijd mailen.
Autohuren in Mexico is geen probleem maar je moet dan wel rekening houden hoe de route is. Kosten voor het achterlaten van een auto in een andere plaats dan waar je hem hebt opgehaald zijn vrij duur. Met de auto heb je meer vrijheid, daarentegen is het wel veel vermoeiender voor de chauffeur dus dan is OV weer aantrekkelijker. Echter soms kun je niet overal even gemakkelijk komen met openbaar vervoer.
Ron
[EMAIL=“mayamoontours@prodigy.net.mx”]mayamoontours@prodigy.net.mx www.mayamoontours.com
wij zijn net terug van onze reis. Wij hebben het als volgt gedaan: DAG 1
Woe 29 juli
22.20 u landing Mexico City DAG 2
Do 30 juli
Mexico City DAG 3
Vr 31 juli
Mexico City DAG 4
Za 1 aug
Mexico City DAG 5
Zo 2 aug
Bus van Mexico City naar Puebla DAG 6
Ma 3 aug
Puebla DAG 7
Di 4 aug
Bus van Puebla naar Oaxaca DAG 8
Woe 5 aug
Oaxaca DAG 9
Do 6 aug
Oaxaca DAG 10
Vr 7 aug
Bus van Oaxaca naar Puerto Escondido DAG 11
Za 8 aug
Puerto Escondido DAG 12
Zo 9 aug
Puerto Escondido DAG 13
Ma 10 aug
Bus van Puerto Escondido naar Tehuantepec DAG 14
Di 11aug
Bus van Tehuantepec naar Tuxtla Gutierrez DAG 15
Woe 12 aug
Bus van Tuxtla Gutierrez naar San Cristobal DAG 16
Do 13 aug
San Cristobal DAG 17
Vr 14 aug
San Cristobal DAG 18
Za 15 aug
Bus van San Cristobal naar Palenque DAG 19
Zo 16 aug
Palenque DAG 20
Ma 17 aug
Bus van Palenque naar Flores (Guatemala) DAG 21
Di 18 aug
Flores DAG 22
Woe 19 aug
Bus van Flores naar Belize City
Watertaxi van Belize City naar Cayo Caulker (eilandje) DAG 23
Do 20 aug
Cayo Caulker DAG 24
Vr 21 aug
Cayo Caulker DAG 25
Za 22aug
Watertaxi van Cayo Caulker naar Belize City
Bus van Belize City naar Chetumal DAG 26
Zo 23 aug
Bus van Chetumal naar Playa del Carmen
DAG 27
Ma 24 aug
Playa del Carmen DAG 28
Di 25 aug
Playa del Carmen DAG 29
Woe 26 aug
Playa del Carmen DAG 30
Do 27 aug
Playa del Carmen DAG 31
Vr 28 aug
Playa del Carmen DAG 32
Za 29 aug
Zo 30 aug
7.05 vlucht Cancun-Mexico City
21.30 vlucht Mexico-City
Brussel
18.40 Aankomst Brussel
Je zou in jouw geval mexico city één of twee dagen korten kunnen plannen en playa del carmen kunnen vervangen door bijv 2 dagen tulum.
Vanuit Chetumal kun je heel makkelijk naar playa, tulum of Cancun.
Daarnaast zijn tehuantepec en tuxtla alleen maar tussenstops geweest voor ons om de afstand te overbruggen. Jij zou hier ergens een binnenlandse vlucht kunnen nemen.
Wij hebben de reis van te voren zelf uitgestippeld en via email bij een reisbureau in mexico alle hotels en buskaartjes geboekt. Zij hebben dat allemaal voor ons geregeld, super service, super hotels en echt niet duur!! Ze spreken nederlands. www.kaminotours.com
Misschien is het een idee om vanuit Belize via Chetumal naar Mahahual te gaan? Lekker rustig en mooi plaatsje, maar toch toeristisch. Giga rif voor de deur en hagelwitte stranden. Wij zijn er laatst nog geweest en vonden het fantastisch. Kijk maar eens in een apart topic hier
Cancun zou ik persoonlijk niet als strandbestemming aanraden na zo’n reis, want het is een behoorlijk verschil qua uhmm, tjah…, alles Downtown is wel wat leuks te vinden trouwens.
In 25 dagen kun je veel zien in Mexico, maar als je een combinatie met twee andere landen gaat maken moet je gaan strepen.
In Mexico kun je van MC naar Cancun die 25 dagen makkelijk vullen met moois. Ik persoonlijk zou Guatemala en Belize in een Mayaroute meenemen, maar vanuit MC zou ik m’n tijd nemen i.v.m. de veel langere aanloop tot deze route en het schrappen van moois hierdoor.
Onze afreis nadert!
29 oktober zitten we op het vliegtuig richting Cancun.
Ja, het is uiteindelijk toch een heen/weer Cancun geworden. Dit bleek uiteindelijk het goedkoopst. Hoe we onze reisperiode zullen invullen, zullen we een beetje ter plaatse uitvissen. Met alle tips op dit forum maken we er ongetwijfeld een hele mooie reis van!! Dank je allemaal!
Het eerste stukje van onze reis gaat van Cancun (daar zouden we enkel landen, niet logeren), via Valladolid (2 nachten) naar Merida voor de dag van de doden. Daarna moeten we het nog een beetje uitzoeken.
Zijn er die nog op deze manier begonnen zijn? We schatten de reistijd Cancun - Valladolid op 3 uur. Is dit realistisch?
Tips voor een overnachting?
Wat betreft geld: wat nemen we best mee? Amerikaanse dollars? Euros?
Ik zou er altijd voor zorgen dat je iets van Amerikaanse dollars bij je hebt. Wij hadden zon 40 dollar bij ons toen we aan de reis begonnen. Euro’s heb je helemaal niks aan.
Het is wel handig om al wat pesos te hebben. Die kun je krijgen bij een GWK travelex, je moet ze wel van te voren bestellen en dan heb je ze binnen een paar dagen. Een moneybelt is handig om geld op te bergen zodat je altijd wat achter de hand hebt als je beroofd wordt of je tas kwijt raakt of wat dan ook!