Ik vertrek september naar thailand en nou vroeg ik me af of je nou wel of geen slaapzak mee naar thailand moet nemen. Ik had alleen een lakenzak maar nu hoor ik soms tegenstrijdige berichten… wie o wie weet wat ik het beste kan doen?!
Als je echt uitgebreid gaat trekken in het Noorden is een slaapzak handig, het kan daar 's nachts wel redelijk koud worden. Anders: lakenzak is meer dan voldoende, als je tenminste naar eenvoudige hotellethes/guesthouses gaat. Maar als je niet naar de echt basic guesthouses gaat, is zelfs een lakenzak niet nodig, de lakens zijn echt schoon bijna overal.
in het noorden kan het inderdaad frisjes zijn,slaapzakken/dekens zijn wel aanwezig en als je het toch koud krijgt kan een warme fleece net even t verschil maken ook een badlaken is handig en heeft meer gebruiksmogelijkheden dan een slaapzak.(veiligheidspelden meenemen om eea aan elkaar te bevestigen,ook handig voor de dekens die soms continue van gladde slaapzakken afglijden)
op trekkings zijn vaak ook niet alle hutjes cq slaaplaatsen bezet dus even struinen in leegstaande hutjes voor extra dekens
mocht je het toch nog koud krijgen…voordat je het weet breekt de dag weer aan en heb je er weer een verhaal bij
Als je de heuvels (misschien) ingaat of je gaat voor langere tijd en je weet niet precies waar je naar toe gaat: neem een warme slaapzak mee. Zeker als je gaat trekken of je slaapt in goedkope accomodaties: het kan op grotere hoogte soms bitter koud zijn 's nachts.
Als je alleen in de vlakte en/of aan de kust blijft: het zal daar altijd warm zijn, dus niet nodig.
Zelfs hier tegenstrijdige berichten. Na 7 maanden Azie, met temperaturen tussen de 0 en 50 graden, kan ik zeggen: een slaapzak is niet nodig. Mijn ervaring in gebieden of jaargetijden dat het koud is, er slaapzakken of dekens aanwezig zijn. Bij de trekking in Thailand kreeg ik zelf een slaapzak mee. En zo niet, dan doen een extra trui, lange broek, sokken en handdoek ook wonderen.
Ik had wel een lakenzak bij, en heb die gebruikt in de guesthouses waar het beddengoed te smerig was om naar te kijken.