Backpacken in Quebec

Hoi

Ik ga samen met een vriendin van de zomer op vakantie naar de VS en Canada. We vliegen naar New York om vervolgens de Greyhound naar Montreal te pakken om vrienden op te zoeken voor een paar weken. (Ik heb er voor een jaar bij een gastgezin gewoond.)

Erna willen we backpacken voor een week door het wat noordelijkere deel van de provincie Quebec. Op ons lijstje staat Quebec city, Tadoussac en parc National de la Mauricie en als we de tijd er voor hebben zoo de st-Félicien.

We hebben waarschijnlijk niet de mogelijkheid om een auto te huren aangezien alleen mijn vriendin een rijbewijs heeft en zij 20 is. Ik weet dat als het kan het veel gaat kosten. Ik vond de site van http://www.rentawreck.ca/ en daarover werd gezegd dat zijn er wel auto verhuren aan jongeren. Heeft met rent a wreck ervaring en weet iemand misschien hoeveel ongeveer het gaat kosten als ze je een auto verhuren?

Ik weet dat het moet kunnen met Greyhound canada naar Quebec te komen en ook naar Tadousac (ondanks dat hun website een fout blijft geven) iemand hier ervaring mee?
Dankzij dit forum heb ik nu ook http://www.allostop.com/ gevonden maar hebben jullie misschien ook tips om zonder auto bijvoorbeeld hoe ik naar meer afgelegen delen als parc national de la mauricie kan komen?

Voor overnachtingen in de steden willen we via couchsurfing iets proberen te regelen.
En als laatst nog goeie backpacker kostenbesparende reis tips/sites? dit wordt mijn eerste keer.

aafke

p.s. fijn forum dit, heb ook veel aan de andere topics gehad

Hallo,

Er zijn nog andere busdiensten in de provincie en die hebben vrij goed bereik. O.a. Qcity-Tadoussac en ook Mauricie. Paar jaar terug met de bus QCity-TroisIlets geweest en daar overgestapt op bus naar 't noorden die tot dicht bij de parkingang bracht, vandaar taxi naar ons hotelletje. Orleans Express is de naam van de maatschappij meen ik maar met googlen kom je 'n heel eind.
Groot probleem van de parken daar zoals ook La Mauricie zonder auto is de bereikbaarheid. Je komt met de fiets (die we bij hotel huurden) in 1 dag echt maar tot misschien 5-10% van het park. In Mauricie in ieder geval ‘Les Cascades’ aan de zuidkant gaan zien, één van de topattracties van het park.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor je reactie. De busmaatschappij even gegoogle en gevonden. Weet je nog toevallig bij welke stop jullie uitgestapt zijn voor mauricie? De cascades zien er inderdaad schitterend uit (via google earth even opgezocht). Het lijkt me wel wat daar in la Mauricie een kayak te huren, het hele park zien verwacht ik bij lange na niet maar elk iets van al dat natuurschoon lijkt me fantastisch. :slight_smile:

Mag ik vragen in welk hotel jullie overnacht hebben?

Hallo maar weer,

De zuid-ingang ligt bij Shawinigan

en hotelletje annex bezoekerscentrum is

http://www.bonjourmauricie.com/auberge/english/welcome.php

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Gezellig dat jullie Québec komen bezoeken! :smiley:

Inderdaad: Orléans Express is de Greyhound van deze provincie en heeft diverse bestemmingen. Als je student bent, dan geeft je Nederlandse studentenkaart ook korting op de buskaartjes van deze maatschappij, dus zeker meenemen!

Vanaf Montréal en Québec is Trois-Rivières zeer goed te bereiken met liften, gezien het grote aantal mensen dat dagelijks de Highway 40 pakt.

Tadoussac zal ook prima te doen zijn met liften in de zomer; iedere keer staat de veerpont binnen de kortste keren vol! Vanuit daar zou je kunnen proberen in de buurt van Lac-St.-Jean te geraken. Probeer eerst in Saguenay City / Chicoutimi te geraken en vanuit daar kun je St.-Félicien proberen (wellicht in etappes). Mocht het in de planning passen: Parc-de-la-Pointe-Tallon aan de overkant van het meer is ook zeer te moeite waard! Net buiten Sainte-Monique is een leuke camping/(jeugd)herberg Ile du Repos. Zeer ongedwongen sfeer met de rest van de gasten en de huisjes/kamers zijn best goed onderhouden (vergeleken met diverse andere hostels waar ik ben geweest). Kost geen drol om daar te overnachten.

Als je nog andere vragen hebt over deze regio, vuur maar af!

1 like

@erikdr: ziet er gezellig uit wie weet dat we daar een nachtje blijven.

@Jurjenb: dank je voor je leuke reactie! liften lijkt me op zich wel wat, naar quebec moet inderdaad geen probleem zijn, alleen even met mn reisgenoot overleggen hehe.
Het lijkt me wel wat spannender om in St Felicien te komen aangezien je niet kunt zeggen nou dan pakken we de bus wel als het niet lukt. die rijd daar niet… Of denk je dat het niet zo’n probleem moet zijn t liften ? Kun je met liften wel een beetje op ‘schema’ reizen bijvoorbeeld?

Ik zit er dan namelijk over na te denken om na st Felicien via highway 155 richting Trois Rivieres te liften om in Shawinigan uit te stappen voor la Mauricie. een stuk van 4u30 als je door rijd…

Ik snap dat het voor jou ook gissen is maar als je gedachten er over kan laten gaan zou ik t fijn vinden :slight_smile:

Ben je trouwens wel eens in de zoo in St Felicien geweest? Is het wat?
Op couchsurfing zijn er mensen te vinden in st felicien dus dat is iig mooi voor overnachting.

Als je andere inside tips hebt voor de regio Quebec city of de stad hoor ik het graag!

Oh ja nog wel een vraag die me nu weer te binnen schiet. We gaan in t hoogseizoen eind juli begin augustus. Wordt quebec dan plat gelopen? zijn het voornamelijk Quebecois die op vakantie gaan of ook veel buitenlanders. is bijvoorbeeld tadousac wel te doen?

Hoi Aafke,

Over liften weet ik niets, dat heb ik nog nooit gedaan (ik ben een beetje een schijtlijster wat dat betreft :)). Ik heb wel in 2008 een auto kunnen lenen en ben samen met mijn vriendin door Charlevoix getrokken: Québec - Baie St. Paul - Tadoussac - Chicoutimi - Pointe Talon - via 169 en 175 terug naar Québec.

Zoals ik zei: de weg tussen Québec en Tadoussac wordt veel gebruikt, dus dikke kans dat er een auto langskomt die je mee wilt nemen. Vanaf daar naar Chicoutimi is de weg al een stuk rustiger en ook verder naar Lac St. Jean verminderd het aantal auto’s op de weg. Vanaf daar terug naar Québec via Parc Jacques Cartier kwam ik ook nauwelijks andere auto’s tegen. Je kan wel kijken of het te doen is met carpoolservices, zoals Allo-Stop en Amigo Express, maar geen garanties. Als je een strakke planning hebt, zou ik vanaf Tadoussac toch ander vervoer zoeken dan op de gok liften.

Andere dingen om te doen in Québec heb ik laatst al een keer geschreven. Hierbij de link. En anders moet je het maar bijtijds laten weten, ik ben altijd in voor een biertje met gezellige Nederlanders. :slight_smile:

Ok, nou ik denk dat ik voor nu wel mooi geïnformeerd ben over de mogelijkheden en wel een idee heb over hoe we het t beste aan kunnen pakken :slight_smile:

Ik zal je Quebec verhaal 'ns door lezen, ben benieuwd.