Backpacken in Noorwegen

Heeft er iemand ervaring met backpacken in Noorwegen? Dat is een van de opties die ik heb voor september dit jaar. Ik was van plan om met de tent te gaan, tenzij er veel hostels ter plekke zijn? Maar heb gelezen van niet… Ik ga mij verplaatsen met het openbaar vervoer, dit zou naar het schijnt goed te doen zijn! Kan ik dan best zo’n treinpas kopen voor in heel Noorwegen? Dit is blijkbaar voordeliger dan losse treinticketjes… en wat zijn zoal de plaatsen waar ik zéker geweest moet zijn? Cultuur en natuur interesseren mij heel veel!!

Met vriendelijke groeten

Hoi Alexander

Voor natuur moet je in Noorwegen zijn, voor cultuur zijn er mooiere plaatsen. :slight_smile:

Wat openbaar vervoer betref:
Trein:
http://www.nsb.no/?lang=en_US

Bus:

Algemene info:
http://www.visitnorway.com/nl/Reizen…nen-Noorwegen/
http://www.visitnorway.com/nl/Reizen…-in-Noorwegen/
http://www.visitnorway.com/nl/Reizen…-in-Noorwegen/

Hostels heb ik geen ervaring mee maar campings zijn er in ieders geval meer dan zat. Hou er echter wel rekening mee dat backpacken in september wel echt aan het einde van het toeristische seizoen is. Half juni tot eind augustus is, met name zonder caravan/tent/hotel de beste periode. Tentje in september kan echt nat en fris zijn.

Waar je zeker geweest moet zijn… Teveel om op te noemen. Denk dat ik die vraag beter kan beantwoorden als je weet welk gebied je wilt bezoeken want Noorwegen is toch wat aan de grote kant om zomaar in het wilde weg te zeggen wat wel en niet mooi is.

Hallo Alexandersupertramp,

Toen ik 20 was, ben ik voor het eerst liftend naar en door Noorwegen op reis geweest. Dat is inmiddels 25 jaar geleden, maar toch. Het feit dat vrachtauto’s toen nog papieren moesten regelen aan de grens, was een voordeel. Ik ben een aantal keren met mijn rugzak naar de grensovergang bij Denekamp gegaan om daar Noorse en Nederlandse chauffeurs te vragen of ik kon meerijden. Alle keren was ik daar binnen een uur weg en alle keren heb ik kunnen meeliften inclusief de overtocht met de boot. Soms Kiel-Oslo, maar soms ook via Frederikshaven of over Zweden. De bijrijdersticket voor de ferry is al door de transporteur betaald, of kost relatief weinig. Ik ben op deze manier 5 keer heen en weer naar Noorwegen gereisd. Daarnaast heb ik “op mijn duim” drie grote rondreizen door het land gemaakt. Dat ging, in die tijd, heel gemakkelijk en het was erg leuk om mensen te ontmoeten. Veel Noren zijn onderweg over grote afstanden en zij vinden aanspraak wel gezellig. Een paar jaar geleden was ik voor het laatst in Noorwegen. Dit keer met een eigen auto en gezin. Wat mij opviel, was dat de grote, doorgaande wegen minder geschikt zijn om te liften dan toen ik er langs de weg stond. De “provinciale wegen” zijn nog wel heel geschikt om te liften en de bevolking is nog net zo vriendelijk en behulpzaam als een kwart eeuw geleden. Wat betreft het soort onderdak, kan ik je alleen vertellen dat ik meestal in mijn tent heb geslapen. Soms heb ik wel hutten gebruikt, al dan niet op een camping, en die zijn er in vele prijsklassen. Je vindt ze overal en ze worden heel goed aangegeven met verkeersborden aan de weg. Hostels, hotels en jeugdherbergen heb ik nooit gebruikt, maar ben ik ook nooit tegengekomen. Ik weet dus niet of die bestaan. In september is de zomer echt al een tijdje afgelopen en de herfst volop begonnen. Los van het slechtere weer heb je dan te maken met het feit dat veel Noorse campings een kort seizoen aanhouden. Informeer goed of rond die tijd de campings in het gebied waar je naar toe wilt nog wel open zijn. Voor een eerste bezoek aan Noorwegen, zou ik niet verder naar het noorden reizen dan de E136 tussen Dombås en Andalsnes. Verder naar boven vond ik het niet echt mooier worden en voordat je het onderste deel een beetje hebt bekeken, ben je tenminste nog 5 x 4 weken op reis geweest. Ik hoop je een beetje te hebben kunnen helpen.

Goede reis en veel plezier,

Niels

Hoi Alexander,
Ik heb in de zomer met de trein door Noorwegen gereisd, met een interrailticket. Dat is een stuk goedkoper dan losse kaartjes kopen. Je moet wel een idee hebben hoeveel dagen je gebruikt wilt maken van de trein, en voor trajecten korter dan een uur zijn de losse kaartjes waarschijnlijk voordeliger. Liften is ook een optie, maar dat heb ik zelf niet gedaan.
Ik heb zelf veel (wild)gekampeerd, maar heb ik juli al nachten onder het vriespunt gehad op 1000m hoogte. Zorg dus in september voor een slaapzak die confortabel is tot minimaal -5/-10, zeker als je echt op ‘hoogte’ (wat relatief is in Noorwegen) wilt overnachten.
Ik heb zelf in Dovrefjell 4 dagen ontzettend mooie gewandeld, en ben begonnen bij het pelgrimspad in Hjerkinn. Mocht je gebruik willen maken van berghutten, dan is lidmaatschap van de DNT aan te raden, het scheelt je een hoop geld. Wat betreft hostels, is mijn ervaring dat deze vaak vrij prijzig zijn (30 euro) en ik dan toch liever mijn tentje verkoos boven een hostel. In een bed (bij)slapen kan in Nederland wel weer… :wink: Daarnaast zijn hostels vaak alleen in de grotere plaatsen.
Verder is er op internet meer dan genoeg te vinden en heeft Theiz ontzettend veel tips en informatie als je iets beter weet naar welk deel van Noorwegen je wilt. Het helpt als je duidelijk hebt wat je zelf wilt, een budget hebt, weet hoe lang je gaat, en wat je ongeveer wilt doen (wandelen/ cultuur / stappen / natuur)
Groetjes, Marloes

1 like

Kwam nog linkje voor jeugdherbergen tegen.