Ja bij U’tuna is nogal wat prijsopdrijving, en ook toeristen die er in trappen
Overal waar tuktuks met meter zijn, o.a. veel bij Colombo en beetje bij Kandy en andere steden, is het Rs 40/km en Rs 50 voor de eerste start-km.
Bus is laag, reken op ongeveer Rs 150 voor bijna 100 km met een gewone bus. Superlux diensten enzo zijn hoger, ben bijna klaar met publiceren van de FAQ die dat allemaal op een rijtje zet.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Voor tuk-tuks geldt dat ze beginnen bij 50 tot 60 ruppee per kilometer. Hoe meer kilometers je gaat hoe goedkoper het wordt (tenminste als je zelf een prijs afspreekt). Afspraak maak je voordat je instapt. In Colombo en sommige andere plaatsen zijn tuk-tuks met meter (voor 99% betrouwbaar). En je kan ze zelfs via app’s bestellen. Bussen hebben wij weinig verstand van maar volgens mij kan je voor € 5,-- zo’n beetje de hele dag in een bus zitten.
Bussen kosten inderdaad echt niks. Let wel op bij lange reizen Galle - Tissa, Anuradhapura - Negombo (kosten ongeveeer 150 tot 250 rupee) dat de hitte je parten kan spelen. De bussen zitten bij tijden erg vol maar de mensen zijn wel ontzettend vriendelijk en staan zelfs (ook al wilde ik dat niet) voor je op.
Ik vond het zelf prima te doen vooral als de bus rijd is het aangenaam. Oh en let op de buschauffeurs denken dat ze aan de rally meedoen haha.