Ik ben van plan om in Australie meestal te overnachten in hostels of dorms. Hier slaap je dan met meerdere personen op de kamer. Is het “veilig” om je backpack daar gewoon achter te laten? of is zo’n safety-pack (net uit staaldraad om over je backpack te doen) aan te raden? Het is heel makkelijk in gebruik, maar weegt al bijna 1 kilo dus qua gewicht is het beter om thuis te laten.
ik gebruik wel een flightback, ook om je tas af te schermen.
Maar een staaldraad om mijn tas, wil ik niet hebben.
Daarbij lok je het dan ook uit, want het valt extra op.
Mja, uitlokken vind ik het niet echt, maar je ziet het idd wel en het is een gedoe om dit eromheen te doen. Ben het al wel een paar x tegen gekomen onderweg…
Maar het kost best veel en is ook zwaar… Was eerst niet van plan om dit aan te schaffen, maar heb een paar verhalen gelezen over stelen uit je backpack, vandaar…
je hebt wel veel kleren etc in je backpack, maar echt waardevolle spullen, zoals paspoort, camera, geld heb je allemaal in je handbagage cq dagrugzak, dus een net is niet alleen zwaar, duur, maar ook nog eens overbodig.
Als ze echt iets uit je tas willen halen, dan lukt ze dat echt wel, met of zonder gaas.
Zelf ben ik 4 maanden in Australie geweest. Bij mij is er niets gestolen,maar heb wel andere verhalen gehoord. Ik denk dat het erg ligt aan hoe jij met je spullen omgaat. Als je je geld e.d. gewoon op je bed laat rondslingeren dan is de kans groot dat het weg is. Gewoon voorzichtig zijn met je spullen dan komt het helemaal goed.
Ik heb nauwelijks in hostels geslapen in Australië maar wel in andere landen en dit blijft wel een lastig punt. Je zou eens moeten nagaan of de meeste hostels kluisjes hebben waar je dan bijvoorbeeld je waardevolle spullen in kunt leggen. 's Nachts slaap ik met mijn paspoort e.d. in mijn slaapzak.
Ook als ik een privékamer heb, maak ik meestal mijn backpack vast met een wokkelslot aan een meubelstuk (ik haal dat slot door het frame van mijn backpack heen; althans je moet de backpack wel echt flink kapot snijden als je hem los wilt halen van dat meubelstuk); en ik heb enkele mini-slotjes voor de ritsjes van enkele vakken van mijn backpack.
Zelf gebruik ik liever geen kluis als ook het personeel daar een sleutel van heeft… dus in dat geval draag ik mijn waardevolle spullen bij me, of ik stop ze in die vakken die ik met klein slotje op slot kan doen, en nog wat andere plekken.
Ik zorg er dan voor dat zowel wokkelslot als kleine slotjes zoveel mogelijk buiten zicht zijn (handdoek eroverheen te drogen hangen ofzo) zodat het geen onnodige aandacht trekt. Natuurlijk kan een dief dan nog steeds met een mes die vakken opensnijden maar dan moet ie wel HEEL brutaal zijn.
Ik heb ook wel verhalen gehoord over mensen van wie de backpack zelf gejat was! Da’s ook balen natuurlijk! (Al krijg je het waarschijnlijk wel vergoed van de verzekering… maar ga maar weer eens op zoek naar een fijne tas terwijl je eigenlijk allemaal andere plannen had!)
Ik verstop ook mijn cash geld op meerdere plekken zodat als er iets gejat wordt, ik niet ALLES kwijt ben. Een deel in mijn leren riem die eruit ziet als een gewone broekriem maar ritsjes heeft aan de binnenkant, een deel in zo’n vak van mijn backpack dat op slot zit, een deel tussen mijn vuile was gewoon ergens slingerend op de grond / op bed, een deel in mijn dagtas of gewoon in mijn broekzak, waarin ik eventueel een stuk klittenband tussen de flap heb genaaid… dat soort gekke plekken. Als je extra veiligheid wilt en lang weg gaat, gebruik dan ook travellers cheques. Je krijgt er wel minder geld voor dan voor cash, maar als ze gestolen worden krijg je alles vergoed.
Ik heb het ook wel meegemaakt dat in hotels een t-shirt of (sneldrogende) handdoek van de waslijn was gejat. Tja andere reizigers kunnen wel ratten zijn… vooral als ze krap bij kas zitten en die kom je natuurlijk wel als eerste tegen in de dorms…
Aan de andere kant kun je ook weer goudeerlijke mensen tegenkomen zoals ik, ik heb met mijn reisgenoot in een jaar tijd drie bomvolle moneybelts met dollars en paspoorten gevonden en twee camera’s en allemaal teruggegeven aan de wat naïeve en slordige eigenaren.
Kortom maak keuzes hoe veilig je wilt zijn (gewicht van Pacsafe versus minder bescherming; kosten van travellers cheques versus onveiligheid van cash etc), verzeker je goed, en neem niets mee wat je absoluut niet kwijt wilt. Ik denk dat je het beste moet passen op de foto’s die je hebt gemaakt en daar een backup systeem voor hebben, want die kun je écht niet opnieuw kopen, en op je credit card, bankpas en paspoort.
Ik heb drie maanden in dorms geslapen en er is niks gestolen. Ben een sloddervos dus alles lag overal door de kamer heen en echt niks nades weg. Zit er nu overiges wel over te denken om zo’s staaldraad te kopen, maar dat is meer omdat ik diabetes heb gekregen en mijn insuline goed wil bewaken. Anders zou ik het niet doen, het is zwaar en niet echt nodig. Je bent tenslotte een backpacker en al het waardevolle is wat geld,paspoort een camera en dat is het ongeveer wel.
ook hier niets gejat tijdens acht maanden reizen. Gezond verstand gebruiken, spullen 's-nachts altijd onderin mijn lakenzak, daarna in de toilettas terwijl ik ging douchen. Rugzak ergens aan vast maken met klein staalkabeltje en slotjes op de ritsen…