Ik weet niet of Ryanair ook zo strikt is als Easyjet maar bij Easyjet mag je naast die ene tas ook helemaal niks anders bij je hebben, dus niet nog een klein tasje dat je bij je houdt in je stoel terwijl je grotere tas bovenin het vak ligt. Het moet er dus allemaal in passen.
Ik haal dan wel meestal, zodra ik in het vliegtuig ben, een klein tasje uit mijn grote tas, zodat ik toch een leesboek en mijn portemonnee bij me kan houden. Maar bij het inchecken moet dat dus in de handbagagetas blijven.
Verder mag je natuurlijk geen scherpe voorwerpen mee in je handbagage, officieel niet eens een vijl of een pincet of nagelklippertje. Ik ben tot nu toe altijd toch door de douane gekomen met een pincet.
Uiteraard ook beperkt vloeistoffen, maximaal 1 plastic zakje met kleine tubetjes / flesjes, zie website van Ryanair of Schiphol. Dat moet je los kunnen presenteren dus zorg dat dat binnen handbereik ik je tas zit.
De maat van de tas of koffer staat vast wel op de website van Ryanair. Let op dat ze ook pasvakken hebben bij de incheckbalie (houders van metaal waar de maximale tas precies in past, maar groter of dikker niet), waar ze soms testen of je tas wel klein genoeg is. Als hij klem komt te zitten of helemaal niet in dat pasvak past, heb je kans dat er gedoe ontstaat en dat je spullen eruit moet halen en achterlaten om hem op de juiste maat te krijgen, of dat de tas (of jij??) niet mee mag ofzo.
Je mag (in mijn ervaring althans) wel aardig wat truien en jassen aan hebben, dus als het niet in je tas past, kun je altijd nog wat kleren over elkaar heen aantrekken, wel warm natuurlijk… 
Als je misschien souvenirs wilt kopen, houd daar dan ook wat ruimte voor vrij in je tas. Want je mag dus ook niet je nieuwe aankoop in een plastic tasje naast je handbagage bij je hebben (althans bij Easyjet is het heel strikt maximaal 1 stuk bagage, anders bijbetalen… 20 of 30 euro per extra tas ofzo).
Ik denk dat bij Ryanair het eten aan boord niet inbegrepen is, dus als je je niet scheel wilt betalen aan een broodje of maaltijd, neem dan zelf wat mee. Qua drinken is het wel lastig vanwege die maximale hoeveelheid vloeistoffen en maar heel kleine flesjes. Dan kan je eventueel op Schiphol wat kopen na de veiligheidscontrole (al checken ze soms nógmaals op vloeistoffen na die veiligheidscontrole, irritant… maar ik geloof in NL niet…). Of je neemt een leeg Spa-flesje mee met de dop los in je tas zodat het duidelijk is dat hij leeg is, en na de veiligheidscheck vul je hem met water bij een kraan bij de wc.
Alleen handbagage bij je hebben vind ik wel superhandig, je kunt dan online inchecken en in één keer doorlopen naar de paspoortcontrole (je hoeft niet in de rij bij een balie om je tas in te checken), en daarna de veiligheidscheck.
En bij aankomst scheelt het HEEL veel wachttijd.
Misschien ken je wel iemand van wie je zo’n rolkoffertje in handbagageformaat kan lenen. In mijn handbagage past zelfs 44 liter (mijn backpack is 55L dus niet eens zoveel meer). Mijn rolkoffertje heeft ook nog schouderbanden voor noodgevallen, als ik ergens de wieltjes niet zou kunnen gebruiken.
Oh ja nog een hele suffe tip die blijkbaar niemand kent: als een vliegtuigje geen vaste zitplaatsen heeft (genummerd) en met twee ladders wordt ingeladen, loop dan door naar het midden van het vliegtuig!! Dat doet niemand. Daardoor heb je rustig de tijd om een goeie stoel te kiezen, je kleine tasje uit je grote tas te halen, je grote tas in een compartiment te leggen (zonder dat het al tjokvol zit), en te gaan zitten. En al die tijd sta je niemand in de weg.
Gek genoeg gaat iedereen die bij rij 30 binnenkomt, meteen op rij 30 een stoel zoeken, en de mensen die daarna binnenkomen op rij 29… zodat er direct een opstopping en gedoe ontstaat (mensen blijven in het gangpad staan om hun tas in het bagagevak te stoppen etc), en alle bagagevakken vol raken. Terwijl het bij rij 15 dan gewoon rustig is, en als iedereen gewoon door zou lopen, zouden er ook geen bottlenecks / opstoppingen ontstaan. Maar goed… nu ken jij deze tip ook! Gaat natuurlijk alleen op als het vrije stoelkeuze betreft.