Hallo Kristiaan,
Ik vind dit een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat, wanneer je uit gaat van de letterlijke vertaling dit niet bestaat.
Dit houd verband met 2 wetten die hierop van toepassing zijng.
1
Een niet Vietnamees mag onder 1 dak overnachten met een Vietnamees staatsburger.
2
Voor verhuur van een overnachting moet je een vergunning hebben van de lokale overheid ( minimaal ) of van de landelijke overheid.
Wanneer je verder gaat analyseren, kan betekend dit dus heel simpel dat alle home stays gewoon hotels zijn; en dat zijn het ook.
Wel even een aantekening dat ze wel gerunt worden door lokale mensen en je dus wel iets van lokale gebruiken kan ervaren.
Maar het is en blijft commercieel.
In 80 a 90 % van de home stays zijn de mensen in dienst van een grotere reisorganisatie en dus in loondienst.
Hun extra verdiensten bestaan uit het verkopen van diners, trips ed.
Maar als je een ervaring wilt opdoen , en dit in je achterhoofd hebt, benaderd dit wel hoe de mensen leven.
Houd er ook rekening mee, wanneer je in een kleine plaats bent en er wordt je een homestay aangeboden, je je wel moet vergewissen dat dit legaal is.
Wanneer de verhuurder geen vergunning heeft, en de politie komt langs, jij ook een boete krijgt.
In een kleine plaats val je al snel op.
Ik heb het filmpje ook even beken en je kon ook zien dat ze gewoon een aparte kamer hadden.
Nu lees ik dat je een echte home stay wilt.
Dit betekend dat je met de verhuurder van de kamer samen met jouw naar het politie bureau moet en dan moeten zij dan toestemming krijgen om voor 1 of meerdere nachten hun kamer te verhuren; je zal zien dat er wat geld betaald word.
Maar dit te voorkomen gewoon een touristische home stay doen .
Ik had het ook even bij mijn vrienden in Viet Nam nagevraagd over de prijs van 400 usd pp vvor de Jeep tour, en zij vonden dit ook extreem duur.
Citaat
The trip to Ho Chi Minh trail and home-stay in Hue and Hoi An is off the beaten track option but the cost of US$400 per person seems extremely expensive.
Dus goed dat jullie deze niet doen.
gr.
Ton.