Azie... welk land?

Hallo,
Wij zijn met een gezelschap van 5 op zoek naar een leuke vakantie in Azie.
De prijs voor de reis maakt ons niet zo veel uit, belangrijker zijn lage kosten om rond te komen in het land en veel uitstapjes en leuke dingen te kunnen doen. Dus er moet iets te doen en te zien zijn.
Ook houden we van natuur en jungletochen en aparte diersoorten bekijken.
Wie heeft er voor ons tips?
We twijfelen nu tussen India, Sri Lanka, Maleisie en Indonesië
Maar misschien is er iets heel anders waar wij niet aan denken.
Als de onderwaterwereld er ook mooi is, zijn we helemaal blij.:vak02:
Ook misschien mensen die ervaringen hebben met een bepaald hotel of een bepaalde plaats.
Graag een beetje advies hierover

Alvast bedankt!
Groetjes Mirjam

Als ik het zo lees zou ik voor Maleisie gaan. De taman negara jungle is één van de mooiste ter wereld en maleisie heeft ook prachtig koraal nabij de perhentian islands.
Maleisie is niet het goedkoopste land van azie en je moet er ook niet zijn om te stappen, maar voor natuur wel. In de landen ten noorden van maleisie zie je veel minder wildlife omdat zij dat daar zelf erg lekker vinden.:beef:

Taman Negara is erg mooi, maar om het nu de mooiste jungle van de wereld te noemen? Ik was zelf veel meer onder de indruk van het Gunung Leuser National Park op Sumatra, Indonesie. Hier kun je in het wild Orangutans zien, en nog andere soorten apen! Bij Pulau Weh in het noordwesten van Sumatra kun je prachtig duiken en snorkelen, al is het koraal op Bali mooier.

@jenny, vind jij het koraal op bali mooier dan in Maleisie?
Ik vond het koraal in maleisie veeeel mooier. Het koraal op lombok (gili islands) vond ik ook mooier als bali. Ik ben trouwens geen duiker maar een snorkelaar, misschien dat dat verschil maakt?
Trouwens ik schreef één van de mooiste, en dat is het zeker.

Ik heb nooit in Maleisië gedoken.

Het koraal bij de Gili’s is deels dood ten gevolge van El Nino. Dat trekt schildpadden aan, maar het koraal ziet er niet gezond uit. Veel ‘coral bleaching’, de kleur is minder. Bij Bali zijn plekken met prachtig kleurrijk koraal. Bij het USS Liberty Wreck zit het misschien te diep voor snorkelaars (zeker niet voor duikers!), maar bij het National Park Menjagan kun je zowel mooi snorkelen als mooi duiken tussen het koraal.

Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik het zoeken en fotograferen van bijzondere diertjes tijdens het duiken leuker vind dan het zwemmen tussen het koraal. Mijn mooiste duiken zijn op plekken met nauwelijks koraal :wink:

Misschien is Thailand wat voor jullie, met “lage” prijzen, goede vervoersoptie’s en zeer vriendelijke mensen,mooie natuur en prachtige duikmogelijkheden. Weet niet wanneer jullie willen gaan ivm moesson in bepaalde delen van Azie!

Succes

Duiken rond Bali en Gili is niet hetzelfde als rond diverse spots in Maleisie. Bleaching heb je overal, maar die enorme verwoesting als rond Bali en Gili zie ik zelden hier rond Maleisie. Zo’n beetje elk stukje koraal is door dynamietvissen verwoest, vooral rond Gili. Wel heb je er een prachtige onderwaterwereld, waardoor duiken (en snorkelen) er erg divers en leuk is. Veel grote vissoorten en ook veel schildpadden. Op diverse plekken rond Maleisie is het koraal ook niet fantastisch. Ooit gedoken/gesnorkeld in Egypte; daar heb je veel kleurrijker koraal dan rond Maleisie. Wel heb je natuurlijk van die ‘speciale’ plekjes (waar je ook flink betaalt) zoals Sipadan etc waar je natuurlijk fantastisch kunt duiken.

Waar op Bali heb jij veel verwoesting gezien? (Ik deel je mening over de Gili’s wel, maar die over Bali absoluut niet!)

Rond Candidasa en rond Lovina. We zijn niet bij Menjangan (wel in die regio) geweest en ook niet naar Nusa Lembongan; twee locaties waarvan ik gehoord heb dat de condities hier beter zijn. Ons werd destijds Gili aangeraden vanwege de perfecte condities, maar het was duidelijk dat het om de condities in die regio ging. Gili was ok, maar niet super. De sfeer op de eilanden zijn tig keer meer een reden om er nog eens terug te keren.

Lovina zelf is niet echt een plek voor koralen, al kun je bij Puri Jati fantastische muckdives maken!

Ben zelf ook wezen duiken bij Gili en vond het daar echt wel heel mooi onder water. Je kan duiken bij een gezonken pier. Bleaching kwam wel voor maar niet om van te schrikken. Ben er overigens in mei geweest.

Botje kan je ook aangeven welke periode je in gedachte hebt want dit speelt ook wel een rol.