Maleisië of Indonesië

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik willen een maand backpacken alleen we twijfelen tussen Maleisië of Indonesië.

We hebben zijn vorig jaar 3 weken naar Thailand geweest, dus we hebben wel een goed idee waar wij op zoek naar zijn.

Graag hoor ik welk land (Maleisië of Indonesië) de mooiste stranden heeft, maar ook de beste duikplekken. De natuur vinden wij ook geweldig, vooral de jungle lijkt ons erg leuk. (wij zijn nog nooit in de jungle geweest) Wij vinden toeristische plekken misschien leuk voor een weekend, maar voor de rest lijkt ons zeer interessant om het land echt te verkennen. Wij hebben eerder 2 weken door Mexico gereden en dat was zeer leuk. Dus een auto huren en het land verkennen is voor ons ook een leuke optie.

Graag horen wij jullie ideeën en ervaringen over de landen, zodat wij de knoop kunnen doorhakken!

Alvast bedankt!

Hallo,

Gezien je omschrijving zou ik gaan voor Indonesie alleen moet je dan wel de keuze maken wel deel. Kwa tijd zou ik gaan voor Java en Bali en eventueel de Gili Eilanden.
Ik heb zelf op Java gereisd en vond het mooiste Yogyakarta en dan de Borobudur en de Pramabadan.
Als je meer duiken wilt moet je in Noord Sulawesie zijn schijnt echt heel mooi te zijn om te duiken.

Bedankt voor de info. Ik ga jouw tips uitzoeken!

je kan net zo goed een muntje opgooien.-of dat Croif woord: elk foodeel hep ze nadeel.
MY is wel stukken ‘‘moderner’’ beter geregeld en georganiseerd-zelfs nog vergeleken met Thaild.
Als je maar ff op een kaart/atlas kijkt zie je dat Indo veel+veel groter is, veel gevarieerder en veel exotischer is als je daar bent. de echt mooie duikplekken (ik doe dat niet-heb alleen van horen zeggen/lezen) liggen nogal afgelegen-dus je moet wel afwegen waar je grens ligt in lange en vermoeiende aanreis.
Indo is ook een stuk goedkoper in de dagelijkse uitgaven (MY wat duurder als Thaild), maar zowel de aanreis als vervoer daar zal vanwege de afstand meer kosten.
En dan weer/tijd v.h. jaar-zoals Mo al zegt-in onze zomer is Indo de betere keus(ten zuiden van de evenaar=dry season).
Jungle is trouwens helemaal niet leuk-het stinkt er, er zijn enge beesten, het is klam/vochtig benauwd, ligt heel erg ver weg en je kan er bijna niet zonder gids in komen. Daar hebben ze in MY dus een mooi nationaal park van gemaakt, zodat die nare ongemakken weggemasseerd worden.
Auto huren/zelf rijden is in Indo bijna geen optie-maar auto met sjofeur kost maar heel weinig meer. Dat is dus wel niet meer bekpeknivo-of je bent tot flashpacker gepromoveerd (flesjpek).

Bedankt voor de info.

Zat idd meer te neigen naar Indonesië, aangezien weer ook stukken beter is. Haha het jungle verhaal, zo te lezen niet een aanrader voor mij!

Tja idd de duikplekken moet ik bekijken wat beste mogelijkheden zijn. Het is idd jammer om veel tijd te verliezen. We kunnen altijd nog vliegen… we zijn idd backpacker en flashpacker. Alles is mogelijk :wink:

Welk land heeft trouwens de mooiste standen?

Hallo,

Beide landen hebben mooie stranden. Gili is erg mooi ik ga daar zelf 1 week naar toe in juni. Daar schijn ook heel mooi te kunnen duiken.
Hier de url waar ik verblijf is nog maar 1 jaar oud.
http://www.scallywagsresort.com/index.html
Mijn man gaat daar ook duiken en ik snorkelen ben benieuwd. Wij gaan zelf daarna naar Noord Sulawesie ook om te duiken.

Thanks… zal jouw tips verzamelen :slight_smile:

De resort ziet trouwens leuk uit! Wij gaan trouwens in de maand Augustus.

Ja dat had ik begrepen inderdaad. Ja heb er echt superveel zin in ik ben nu in Australie.

Oh Australië staat zeker op mijn to-do lijst!

Les net trouwens je blog! I am jealous. Een wereldreis, nice!

Veel plezier nog in Australië.

Hallo,

Dat klopt inderdaad we zijn al 2.5 jaar onderweg en vliegen eind mei naar Indonesie en gaan daarna naar Maleisie voor 1 week naar Kuala Lumpur en dan naar Koh Tao waar we naar ons 2de huis gaan.

Als je de jungle in wilt, zou ik (ook) voor Sumatra of Kalimantan kiezen.

Wij zijn maleisie borneo geweest helemaal geweldig. Borneo mooie natuur en stranden maleisie ,erg leuk vooral de eilanden en de hoofdstad is ook een aanrader, Wij zijn ook java balie geweest en thailand ,maleisie komt het dichts bij thailand ,mooier dan java balie .
echt een aanrader gr.corry

Nog steeds zwaar aan het twijfelen. Een luxe probleem!
Probeer idd zoveel mogelijk te lezen… bedankt voor de posts

Persoonlijk vind ik duiken op Bali mooier dan het duiken op de Gili’s, het koraal is op de Gili’s vrij dood… Daar staat echter tegenover dat er meer schildpadden te zien zijn, en ook meer haaien (m.n. white tips) dan op Bali. Op Bali vind je leuker klein spul, zoals pygmee zeepaartjes, boxergarnalen, spookfluitvissen enz.

Als je mooi en niet-touristisch wilt duiken zou ik echter naar het oosten van Indonesie gaan, bv naar Flores (Komodo NP) of zelfs naar Alor. Dat laatste is echter wel een volle dag reizen - per vliegtuig via Timor.

Bij deze m’n reisverslagen over Indonesie: