Ik wil deze zomer graag naar één van deze landen. Waarschijnlijk ga ik dan mee met een groepsreis. Ik ben zowel geinteresseerd in natuur als cultuur/steden. Lijkt me vooral leuk om ook wat van de jungle te zien (bijvoorbeeld NP Gunung Leuser op Sumatra), maar een grote stad als Kuala Lumpur lijkt me ook leuk.
Wie kan mij wat vertellen over de verschillen tussen Maleisië en Indonesië? Welk land heeft de voorkeur? Ik ben nooit eerder die kant op geweest (wel eerder in Azië).
Ik heb zowel Maleisie als Indonesie (meerdere malen) bezocht, maar nooit met een groepreis. Op dat vlak kan ik je niet adviseren. Groepsreizen binnen beide landen zijn heel divers, met name in Indonesie - dat land is groter dan Europa!
Er zijn verschillen en overeenkomsten tussen beide landen, maar gemiddeld genomen is Maleisie wat westerser en welvarender dan Indonesie. Ook de taal is een minder groot probleem, omdat in Maleisie iedereen Engels hoort te spreken. Bovendien zijn de af te leggen astanden in Maleisie vaak kleiner en de wegen beter. Qua cultuur is Indonesie in mijn ogen facinerender en diverser dan Maleisie.
Mocht je overigens toch besluiten zelfstandig te reizen: er gaan volop vluchten van Kuala Lumpur naar Sumatra, dus in dat opzicht kun je de Gn Leuser en KL makkelijk combineren.
jenny heeft gelijk-ik zelf denk dat het verschil nog wat groter is als zij zegt-Malaysia is grotendeels gewoon modern aziatisch (voor jungle moet je eerder naar Borneo dan gaan)-Indonesia buiten het Java/Bali circuit veel primitiever.
En ja-bijt even door die angsten heen-dit zijn allebei landen waar je echt heel makkelijk, ook als jongedame alleen, rond kan reizen ala bekpekker. Dat doen er 100/1000en-dus je ontmoet zat gelijkgestemden (en dan niet enkel NLers)
Bedankt voor de reacties. Het wordt Indonesië denk ik. Ik ga denk ik een groepsreis kiezen met Sumatra er in ieder geval in, er is best veel keuze.
Alleen reizen, daar zitten toch wat bezwaren aan, zeker in een land wat ik niet ken en waar ik de taal niet ken, zeker omdat ik ook wat van de natuur wil zien.