Combi Indonesie, Singapore en Maleisie

Na vorig jaar in Thailand te zijn geweest, willen we Azie verder ontdekken. Nu denken we aan een combinatie Indonesie, Singapore en Maleisie. Misschien iets te enthousiast in een maand tijd, maar de plannen kunnen gewijzigd worden…

Heeft iemand ervaring met deze combinatie-reis en wie heeft er tips?!?!?!

Kim & Jade

Ik ben, na een nachtje op de grond in de luchthaven van Kuala Lumpur, verder gevlogen naar Kota Kinabalu. Daar de mount Kinabalu beklommen en naar thermale bronnen geweest.
Dan ter plekke een binnenlandse vlucht naar Miri om daar, en in Niah, de grootste grotten ter wereld te bezoeken.
Weer een binnenlandse vlucht genomen naar Kuching en daar Bako nationaal park, een paar “longhouse” dorpjes, een orang utan revilidatiecentrum en nog een toeristisch opgezet cultureel iets bezocht (weet de naam niet meer want het was echt niet de moeite).
Dan weer met de vlieger naar (ben de naam kwijt) het zuiden van de peninsula en verder met de bus naar Mersing van waar ik met de boot naar Tioman ben geweest (eilanden archipel waar Expeditie Robinson wordt opgenomen).
Daarna met de bus helemaal naar 't noorden (Khota Bharu) en de Perhentians gedaan (MOET je zeker doen, echt de max!!!).
Daarna vanuit Khota Bharu met de vlieger terug naar Kuala Lumpur.

Alle vluchten heb ik ter plekke de dag zelf (soms een uur op voorhand) geboekt. Annuleren gaat ook makkelijk als je bvb een vlucht later of vroeger wil (mits een kleine kost).
Klinkt allemaal duur, maar dat is het niet. En aangezien ik ook maar één maand had en reizen over land (of rivier) tijd kost …
Wél alles individueel gedaan, behalve de mount Kinabalu waar indertijd een gids verplicht was.

Singapore heb ik tijdens een andere reis gedaan toen ik vanwege een lange tussenstop een gratis citytrip kreeg aangeboden van de maatschappij (niet bijzonder, maar beter dan in de luchthaven blijven).

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hallo ik wil volgend jaar waarschijnlijk n maand gaan backpacken in indonesie of maleisie. Ik vroeg me af of het dure landen zijn om te reizen qua levensonderhoud/ hotels etc. . Ik ben al eens naar Thailand geweest , zijn de prijzen vergelijkbaar?

Prijzen zijn idd vergelijkbaar, alhoewel de toeristische centra steeds duurder blijven. Maar dat heb je in Thailand ook.
Op Sulawesi bvb vond ik het spotgoedkoop in vergelijking met Bali.
Hangt er ook allemaal van af wat je wil doen. Als je met een toeristenbureautje de longhouses wil bezoeken, betaal je je blauw. Kan je ook individueel. Een trekking door de jungle daarentegen, tja … kan je ook alleen, maar ik denk dat het dan minder geslaagd is (heb het niet gedaan wegens te duur). Wel kan je een idee krijgen van de rivieren door met het openbaar vervoer op en af te varen of zo.
Indien je op één vd Indonesische eilanden bvb een vulkaan wil beklimmen 's nachts (deed ik op Bali), kan je even goed de lampjes volgen van de mensen voor je ipv een gids te huren. En als het licht is, volg je hen van op afstand. Vervoer vind je altijd wel, bvb bij een boer in de laadbak.
Hangt er allemaal een beetje van af hoe lowbudget je wil en kan reizen.

Alvast bedankt voor alle info! We zijn eruit en vliegen in juli op Bangkok, van daaruit naar Maleisie en Singapore. Moet een mooie reis worden! Nog 3 maanden en dan weer terug naar Azie!
Mochten jullie nog meer tips hebben, dan zijn deze van harte welkom! En Kohraya, wat waren ongeveer de kosten voor de binnenlandse vluchten in Maleisie? We denken eraan om ook naar Sabah en Sarawak te gaan…

Hallo,
wij willen zomer 2009 een combinatiereis maken van een groepsreis in maleisie en indonesie.
Of is indonesie goed zelfstandig te doen???
Heeft iemand ervaring daarmee en tips wat we echt moeten zien?
Of heeft er iemand een tip waar ik dit het beste kan boeken???
Alvast bedankt…

Over dat Maleisie net zo duur als Thailand is klopt niet. Maleisie is iets duurder ook in hotels en eten en dingen daar doen. Vervoer was wel kwa prijs goedkoop vonden wij.
Ik kan alleen over Maleisie praten en als je gaat moet je zeker naar de Pherentian Islands gaan dat is echt onvoorstelbaar mooi blauw water en witte stranden echt prachtig. Malaka zou ik ook zeker doen vanwege historie Nederland.

Indonesie zou ik nog niet weten wij zijn daar vanaf 3 november tot 12 december. Ik weet dat ik naar Bali wil en de borudbodur schijnt erg mooi te zijn dus dat wil ik zeker zien.

gr van Moira

Indonesie is een groot land, qua oppervlakte is Indonesie groter dan Europa!

Hoe makkelijk dingen op eigen kracht te doen zijn, hangt veelaf af van het eiland wat je wilt bezoeken. Bali is makkelijk, Java en Lombok zijn een beetje lastiger maar nog steeds prima te doen. Dit zijn de eilanden waar de meeste toeristen beginnen, al is het zuiden van Sulawesie (Tana Toraja) ook behoorlijk populair.

Wat wil je zien en doen in Indonesie? Cultuur, natuur? Of wil je stranden en duiken?

Voor een eerste bezoek aan Indonesie zou ik de omgeving van Yogya aanraden (Borobudur, Prambanan) en Bali (Ubud, tempels) en evt de stranden bij de Gili eilanden. Het is mogelijk om Java, Bali en Lombok in 4 weken te bezoeken, maar ik prefereer een langzamer reistempo en meer dan highlights alleen.

Ik heb dan ook nog maar een klein deeltje (Riau/Java/Bali/Lombok/Flores) van Indonesie gezien, hoewel ik er alles bij elkaar toch best vaak en lang geweest ben :wink:

heeft iemand ervaringen met Sumatra wat moet je echt gezien hebben daar?

gr van Moira

Volgens zeggen orang utans, lake toba en mss Bukittinggi.