Volgend jaar zijn wij (echtpaar gem. 60 jaar) van plan om van Darwin naar Perth te reizen. Mijn vraag is of wij voor de hele reis een AWD nodig hebben of kunnen we ook vanaf Broome naar Perth overgaan op een 2WD.
P.S is een AWD hetzelfde als 4WD m.a.w. kun je daar ook mee rijden in de Kimberley region.
Voor de echte Kimberleys heb je een 4wd nodig, voor de Gibb River Road is het makkelijk. Waarom zou je een AWD nemen en niet gewoon een 4wd. Verder kun je vanaf Broome alles zien wat je wilt zien al zijn er stukken waar je een ‘afkorting’, (die langer duurt) kunt maken als je een 4WD hebt. Maar realiseer je wel dat er dan eigenlijk een compressor aan boord moet zijn om als je het zand in gaat je bandendruk kunt verlagen enw eer op peil brengen. In welke tijd en hoe lang gaan jullie eigenlijk?
Wij zijn van plan om eind augustus 2015 te gaan. We willen dan 35 dagen doen over de reis van Darwin naar Perth. (iv.m. weer/klimaat in het zuiden voor deze route gekozen). Als we in oktober in Perth aankomen hebben we namelijk nog twee weken voor het zuiden van Australie. (met gewone auto) Deze invulling hebben wij al klaar.
Het gaan mij met name hierom: Wij willen een Toyota RAV4 AWD huren. Dit is aanzienlijk goedkoper dan een 4WD. Daarmee willen we naar de Bungle Bungles rijden maar ook naar Kakadu N.P, Katherine en Lichfield. We hebben niet de intentie om de GRR te rijden. Wij zijn wel ervaren reizigers maar niet ervaren met het rijden van een 4WD. Mijn vraag is dan ook : kunnen/mogen wij met deze AWD in deze parken rijden en is het ook redelijk te doen als je onervaren bent met het rijden AWD/4WD.
Kakadu, Litchfield en Katherine zijn geen probleem, net als (eventueel en waarom niet, nu je er toch bent) de Gibb River Road (zou ik altijd doen!). Bungle Bungles is lastiger. Ziehier: Ford Territory to Bungle Bungles Ik denk zelf dat de Ford Territory nog iets meer capaciteiten heeft dan de RAV4.
En ik ben wel heel erg benieuwd hoe jullie ons favoriete stukje van Australië, het zuid-westen, hebben ingevuld. Staat The Lily er op? Fremantle Markets, Windy Harbour, Diamond Tree?
Hoor graag van jullie.
Bedank voor je snelle reactie. We denken er nog even over na. Hebben nog even de tijd. We blijven niet in Perth, maar zijn van plan om vanaf Perth door te vliegen naar Adelaide vanaf daar rijden we naar Melbourne. Gedeeltelijk over de Great Ocean Road. Ook willen we naar Grampians N.P. en misschien nog naar kangeroo Island. Als je langs de zuidkust blijft Rijden kom je vanzelf op diverse mooie bestemmingen. Vanaf Melbourne vliegen we weer naar huis. Mocht het zo zijn dat ik met verlof uitkom, dan wordt het waarschijnlijk nog iets verlengd en rijen we tot aan Sydney en vliegen vandaar naar huis. de oostkust hebben we al op een eerdere reis naar australie gedaan Cairns-Sydney.
Het duurt nog een jaar maar we verheugen ons al enorm. Ook dit uitzoeken/forum hoort er bij. We krijgen er daardoor alleen maar meer zin in om te gaan. Voorpret.
Hallo wat jullie willen doen kan makkelijk met een rav 4 . er zijn een paar oversteken in de BB maar als het water niet te diep is gaat dat zeker met een RAV als het lang genoeg droog is geweest heb de d 4wd niet en nodig . zijn er nog in 2013 in juni geweest .
In mei/juni 2012 was het zonder 4WD in Bungle Bungles niet te doen! Wij hebben dit park bezocht met een Australische vrouw die wel een 4WD had en ons meevroeg om een dag mee te gaan. Zij had ook nog niet eerder haar snorkel (om het water weg te pompen) gebruikt, maar dit ging hartstikke goed. Verder waren er ook veel hoge hobbels die een 2WD waarschijnlijk niet zo lekker opvangt als een 4WD. Wij hebben ook een stuk met een 2WD over een onverharde weg gereden… wieldop verloren en we dachten serieus dat de auto het niet zou houden. Dit was bij Karijini National Park (echt een aanrader en op de weg van Darwin naar Perth!!!) een aantal stukken van dit park zijn overigens wel gewoon met 2WD bereikbaar.
Mochten jullie verder nog iets willen weten, dan hoor ik het graag. Wij hebben het stuk van Geraldton (zo’n 500km boven Perth) naar Darwin in zo’n 2 weken gedaan. Niet zo’n lange periode (moest helaas een week later terug naar NL vanuit Sydney en dus ook nog van Darwin naar Sydney), maar de trip staat in mijn top 3 van mooiste trips in Australië!
Jannekeet, WA is niet voor niets de mooiste staat van Australië (vinden wij) En een snorkel is om ervoor te zorgen dat de inlaat van je luchtfilter boven water blijft. Anders is het uit met de pret:dag: