Graag zou ik van de zomer een tijdje (of voor langer) naar Portugal trekken. Zoekend naar een toffe activiteit kwam ik volgend origineel idee van een Nederlands koppel tegen: http://www.fortunaverde.eu/ Het concept spreekt me zo aan dat ik er morgen al aan zou willen beginnen!
Ik loop al een tijdje rond met het idee om te emigreren, vooral op zoek naar zon, een minder “geleefd” en echt sociaal leven in een groene omgeving. De initiatiefnemers zijn nog op zoek naar enthousiaste mensen. Ik overweeg sterk om ze deze zomer te gaan helpen (en wie weet in het dorp te blijven).
Wat een grappig idee, ik moet zeggen dat ik ooit een soort gelijk idee had. Maar naar mate ik er meer over na ging denken concludeerde ik dat zoiets nauwelijks mogelijk is.
Het grootste probleem wat ik voorzag is het culturele aspect. Een klein groepje Nederlanders wat zich vestigd in een andere cultuur en zich heel anders gedraagd als ‘normaal’. Het lijkt me dat buitenstaanders dan toch de stempel ‘sekte’ gaan gebruiken en dat kan problemen opleveren in het dagelijkse leven. (pesterijen, discriminatie, geen handel willen doen, …) Ik denk dat je wat dat betreft beter in Nederland kan blijven, hier zou het iets meer geaccepteerd worden denk ik. Maarja de zon en natuur zijn hier ver te zoeken, dat snap ik ook wel.
Verder denk ik dat je toch te veel afhankelijk bent van ‘de buitenwereld’. Je zult je aan de wet en regelgeving moeten houden, dus ook bouwvergunningen, bedrijfsvergunningen, wetten die bepaalde milieuontvriendelijke voorwaarden stellen etc. etc. En verder is de duurzame techniek nog net niet genoeg doorontwikkeld dat het betaalbaar is en als je op zo’n idealistische en kleinschalige manier wil wonen en werken is het moeilijk zulke aanschaffen te (blijven) doen.
Maargoed ik schrijf dit niet om enkel kritiek te uitten, zoals ik al zei, ik heb hier ook al eens over nagedacht. Ik ben dus wel benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt.
Ik ben trouwens ook van plan te emigreren maar daarbij hecht ik grote waarde aan om me te mengen tussen de plaatselijke bevolking en niet al te veel vast te blijven houden aan Nederland en haar cultuur. Dus ik denk toch niet dat dit iets voor mij zal zijn.
Ik kan je kritische standpunten wel begrijpen. Ik heb er zelf ook al over nagedacht. Ik vind ook dat het niet de bedoeling mag zijn, je af te zonderen in je cocon met het idee dat jouw visie over het leven beter is dan die van iemand anders. De initiatiefnemers doelen trouwens niet alleen op Nederlanders, maar evenzeer Portugezen of andere. Hetgeen ik al van hen gehoord heb, is dat ze zich toch wel onder de Portugezen aan het mengen waren, maar of ze ook medestanders gevonden hebben, is maar de vraag.
Mijn bedoeling in eerste instantie is om zo’n dorp mee proberen op te starten. Gedurende een aantal weken/maanden mee gaan helpen en leven, zien of het me bevalt. Beginnen met opstarten van boomgaard, land- en bosbouw, toeristische ideeen bedenken, duurzaam bouwen. Dat zoveel mogelijk in overleg met de lokale bevolking, zij zijn het toch die de streek het best kennen.
Sinds wanneer ben je een avonturier als je je op wilt sluiten in een je eigen kleine universum?
Leuk inderdaad zo een comune maar het grappige ervan vind ik toch altijd dat ze het hebben over samen een soort samenleving te bouwen maar ondertussen wel conform de normen en waarden zoals die opgetekend zijn door de schrijver van de website. Ik las iets over kinderen die op hun 14e een mentor zouden krijgen en op zichzelf mogen wonen. Dit bepalen de ouders dus eigenlijk niet eens. Er staat niets over vegetarisme maar meestal is het vegetarisch zijn ook nog eens een voorwaarde die bij deze cult past en word je als omnivoor voor satan aangezien. Inderdaad bijna als een sekte dat ben ik met eloy eens.
Daarnaast het punt van integratie. Wil je werkelijk op een eiland leven koop er dan een (zijn echt te koop). Ik ben antropoloog en verhuis in eerste instantie naar een ander land omdat ik me thuis voel in een andere cultuur. Niet om een soort lemen fort te bouwen. Het gedachtegoed om milieubewust en ecologisch te leven spreekt mij zeker aan maar niet zo. Men denkt niet na dat als iedereen zo zou leven er geen plek genoeg op aarde zou zijn bovendien. In feite een vrij egocentrische gedachte al begrijp ik dat die voor sommige mensen ook aantrekkelijk is. Je leeft met like minded ppl. Maar dat heeft een hoge prijs. Nee ik ben teveel op mijn persoonlijke vrijheid gesteld en die gaat verder dan enkel het stukje persoonlijke vrijheid op spiritueel niveau welk idee deze initiatiefnemers mij geven. Overigens kunnen we ook weer discussieren over sustainable development als religie, waarvan je toch op zijn minst overtuigd moet zijn. Ik ben best een treehugger hoor maar deze hokjesmentaliteit gaat me iets te ver.
Het is bijna een boek van george orwell: some animals are more equal then others (Animal Farm)
Het argument dat je aanhaalt ivm opvoeding gaat mij ook een heel eind te ver. Maar misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Ik ben van oordeel dat ieder individu het recht heeft van zijn eigenheid te bewaren en je niet af te zonderen van de rest van de wereld.
Misschien ben ik te romantisch of te idealistisch, dan kan ook.
Dat romantische van jou herken ik ook wel hoor en comunes hebben me ook altijd wel aangetrokken. Ik ben echter op mijn reizen veel van deze ‘ruimdenkende’ mensen tegen gekomen die tot mijn desillusie nogal intollerant waren of weinig verantwoordelijkheidsgevoel hadden maar puur in hun eigen wereld leefden. Ik vond dat ze het veel over ‘samen’ hadden en geen bazen maar ondertussen hadden ze wel bijna tot in detail beschreven hoe het eruit zou zien en zouden mensen huizen ‘huren’ waardoor je toch een bepaalde afhankelijkheid hebt. Daarbij denk ik dat mensen leidinggevenden en bemiddelaars nodig hebben en die staan ook altijd op als iets natuurlijks. We blijven gewoon zoogdieren die in groepsverband leven.
Heb je wel eens gekeken naar auroville? Dat is een heel grote gemeenschap die iets meer realiteitszin heeft naar mijn gevoel en in India zit. Daar ben je ook veel vrijer in wat je bijdraagt aan de samenleving overigens. Het trekt mij ook hoor (wellicht vooral uit antropologisch opzicht) om eens een tijdje bij dat soort gemeenschappen door te brengen. Maar helaas toch meer voor zelfverrijking waar deze groep zo falikant tegen is. Ik zie daar niets verkeerds in, noch hoeft dat tegenstrijdig te zijn met het groepsgebeuren. Het houdt mensen gemotiveerd niet gewoon een machine of een spil in een geheel op te gaan. Dat is het some animals are more equal then others. Het zit in mensen maar het is de vraag hoe je dat vorm geeft. Kijk eens op www.auroville.org
Ik ben zelf gewoon van plan met mijn campertje te gaan reizen en te zien wat voor mensen ik tegen kom. Altijd weer vrij om te gaan en staan waar ik wil. Wie weet vind ik een plek waar ik langere tijd wil zijn maar ik ben iemand die na kortere of langere periode in haar leven toch graag weer verder trekt; behoefte heeft aan verandering.