|Hallo,
Ik kom de laatste jaren zon twee maal per jaar in China, meestal in Xiamen en Wenzhou. Heb diverse pogingen gedaan om een chinees rijbewijs te krijgen maar loop steeds vast tegen een verplichte theorie test die slechts of in Chinees of in een slecht soort engels gedaan kunnen worden , je moet 90 % van de vragen goed beantwoorden van de 100 gestelde vragen ,het vragen pakket bestaat nu uit ongeveer 1200 vragen die gesteld kunnen worden en ook in te zien zijn op internet. Ik spreek of lees geen chinees en alleen eenvoudig engels, dus theorie kan je wel vergeten. Nu heb ik gemerkt dat bv in Shanghai wel autos zonder chauffeur te huur zijn met alleen een nederlands rijbewijs en een internationaal rijbewijs, allen tegen een bijzonder hoge prijs. ( vanaf $ 70 pd
Alleen met een belgisch rijbewijs en woonachtig in Belgie zijn er bij sommige bedrijven in de grote steden tegen redelijke prijzen auto`s te huur.
Op Hainan en enkele plaatsen in de buurt worden wel chinese rijbewijzen verstrekt tegen betaling van +/_ 1000 € waar bij je wel in persoon aanwezig dient te zijn bij het examen , maar alleen voor de pasfoto, betaling en indentificatie !?
Maar het is niet mijn bedoeling om mij hieraan te wagen te eerste voor de prijs en vervolgens toch omdat het naar mijn gevoel een beetje in het grijze gebied van de chinese wetgeving valt en geen ongemakken met de overheid ergens in de binnenlanden wil hebben.
Mijn vraag is dus ,Wie kan mij vertellen hoe ik in China auto kan rijden tegen een normale prijs?
Er is dus iets aan het veranderen, wie helpt mij op weg in China?
De laatste jaren twee maal per jaar in China en geen goed Engels spreken? Voor zaken? Ken je de Chinese cultuuruitingen??? Mmmmmmmmm.
Ik hoef je niet uit te leggen dat de provincies Fuzhou, Zhejiang en Shanghai twee verschillende “provincies” zijn en elke provincie zo`n zijn eigen regels hebben en dus de regels anders toepassen en uitleggen. Zeker in China!
“Rare jongens, die Chinezen” :chin:
Net als vb Zuid- Holland en Noord Brabant, die Nederlanders…
Ik zal “even” puntsgewijs “antwoord geven op je vraag:
Belg worden en in Belgie gaan wonen**
Chinezen omkopen om een rijbewijs te halen
Toch de hoge prijs betalen om een Chinees rijbewijs halen
****- **Netwerken. De Chinezen noemen dit guangxi. Dit zorgt dat veel deuren voor je open gaan. Ook voor problemen met de politie of een andere Chinese overheidsinstantie.
**Beter Engels leren of Chinees leren lezen/spreken (**Mandarijn) (Putonghua)
Zelf spreek en lees ik voldoende Engels en een beetje Chinees (HSK nivo 2 gedaan) om te lezen en spreken.
Trouwens ik ben van Chinese afkomstig maar dat zegt niets.
Een Nederlander kan die talen ook (beter) leren. Ik reis ook de laatste jaren door verschillende provincies.
Dus een beetje gemotiveerd deze talen leren lezen en spreken kom je een heel eind. :evil:. Een paar woorden basiswoorden Chinees is genoeg.
Dus “inburgeren”of “aanpassen” graag.
Hihihihi. Hahahah. :chin: Je bent al goed bezig om in te burgeren om een Chinees te worden .
Kijken kijken niet kopen .
kankan bu mai (ik heb de klemtonen voor het gemak even achterwege gelaten). (vertaling wat hierboven staat)
Dan doen zij hier ook! Voor niks gaat de zon :zon02: de op, zegt mijn moeder altijd.
Ik zie dat je mijn post stemmig hebt herschreven en alleen als room op de taart ook wat pinyin hebt toegevoegd.
Zat je je te vervelen ?
Dan ik maar weer, een cursus Chinees volgen,nu,nee, de chinese chinezen zijn bijzonder behulpzaam en ik heb in het kleine jaar dat ik in totaal in China heb verbleven twee keer gebruik gemaakt van een woordenboek.
Dan, het is nogal moeilijk om in china met oudere mensen te praten omdat die hun eigen taal niet beheersen maar bv wenzhoua of hakka dialect spreken.
Pinyin dan, er is in heel China geen postbode,taxichauffeur of buschauffeur te vinden die daar uit wijs kan worden.
Dan Fuzhou is een stad in de provincie Fujian, Shanghai staat direct onder het landelijk bestuur en Zhejiang is ook een provincie.
Verder reis ik in China altijd alleen, koop mijn eigen tickets voor trein, bus of vliegtuig zonder bemiddeling en doe dit al sinds mijn pensionering in 1990.
Verder heeft China naast overal de zelfde tijd ook ook hetzelfde bestuur en is er zelfs een ministerie die de ongewenste eigenschappen van guangxi nauwlettend volgt.
Een ding nog, ik wens nog steeds een auto te kunnen huren in China zonder een belgisch of chinees rijbewijs nodig te hebben of een bijrijder met een chinees rijbewijs in de wagen te hebben.
Internationale auto verhuurders verhuren tegenwoordig spaarzaam wel auto`s in grote steden aan niet ingezetenen alleen vragen ze 5X de prijs.
Chinezen van het vasteland zijn veelal vriendelijke behulpzame mensen, dat heb ik in totaal 300 dagen China ervaren.
12 September ga ik weer voor 5 weken via KLM naar Xiamen en verder.
Misschien met wat karakters erbij voor de verandering? Wordt een lekkere roomtaart. Mmmm.
Me vervelen, nee maar iemand die een goede vraag stelt en na 29 bekeken nu 126 nog geen antwoord krijgt verdient een stemmig antwoord. Je komt met een vraag en geef zelf de antwoorden of oplossingen al.
Er zullen meer mensen zich afvragen: hoe kom ik in China aan een Chinees rijbewijs? Pinyin nee Nederlands. Dit forum is geen Chinese taalcursus!
Ik moest het woord stemmig trouwens in een Nederlands woordenboek opzoeken.
Je hebt in China twee keer gebruik gemaakt van een woordenboek? En je spreekt geen Chinees in China???
Als je China ben neem je altijd een Chinese taalgids mee. Zelf als je naar de WC ga, neem je hem mee.
Voorkom dat je de verkeerde deur neemt. Anders beland je op de vrouwentoilet. . Altijd handig.:nadenken:
Deze Chinese taalgids/ reisboek à la de Lonely planet is ontzettend handig. Weet je een woord niet of hoe je het schrijft laat je dan de taalgids aan de Chinees zien. Chinezen zijn erg nieuwsgierig, weet je.
Hoe komen die buitenlanders erop? De taalgids laat zien de Nederlandse zin, pinyin en het karakter van de Chinese woorden zien. Ik ga nu geen reclame voor de taalgids maken. Ik ben geen reclamemaker. Vinden Chinezen ontzettend grappig maar je laat wel zien dat je moeite doet om in hun taal te verdiepen.
Je hebt lang niet van me gehoord omdat het geen stoom basiscursus Mandarijn moest worden met Chinese karakters met vertaling of zo . Je moet opletten wat je schrijft.
Chinese toeristen die hier in Nederland auto willen rijden zullen een (Nederlands) rijbewijs moeten halen. Die doen ze in het Nederlands of Engels. Dus buitenlanders behalen hun rijbewijs in het Mandarijn Chinees of ….:nadenken:
Ik heb ook een vraag, over de provincie Fujian:
Hoe is die provincie?
De tulous zijn bekend en veel Nederlandse Chinezen (o.a. Hakka) hebben daar hun roots.
Kortom je bent niet echt geholpen met je vraag over het verkrijgen van een Chinees rijbewijs maar wel is ondertussen tussen de regels door geschrevn wat u “kan”/ “moet” doen. U bent gepensioneerd. Genoeg tijd dus voordat u ……plof. Niemand is te oud (een senior) om te leren. :chin:
Misschien kun je hier of daar een auto huren in China met je Eur. rijbewijs (samen met een Int. rijbewijs) maar het is in China niet toegestaan er ook mee de weg op te gaan. De eerste de beste politie controle of erger, een kleine aanrijding is al genoeg om je heel veel problemen te geven.
Ik zelf heb een Chinees rijbewijs gehaald. Engelstalige theorie gedaan. inderdaad erg krom Engels en dus erg moeilijk. Na 3 pogingen is het me gelukt.
Truc: zeg dat je ook geen goed Engels spreekt en vraag of je voor de theorie een vertaler mag meenemen. Die “vertaler” moet de antwoorden -multiple choice- kennen op de vragen en dus liefst ook net een rijbewijs gehaald. De “vertaler” moet je met seinen de goede antwoorden laten aankruisen.
Groet