Auto verschepen Buenos Aires en Panama, verzekeringen, wie helpt?

Onze plannen zijn om eind november te beginnen met onze 6 maanden lange reis door Zuid-, Midden- en Noord-Amerika met onze eigen auto: de 22-jaar oude Toyota Hilux 4x4. Je weet wel, die auto die ze in Top Gear niet kapot kunnen krijgen :wink:
Wij zijn dit van plan en hebben inmiddels het nodige geregeld en uitgezocht. En daar zit meer werk achter dan je soms denkt. Maar ook dat maakt het allemaal best leuk. Inmiddels ben ik van eerdere antwoorden op het forum wijzer geworden dat je de auto het beste kunt schorsen in NL. Ik vroeg me idd al af hoe we dat moesten doen met de verplichte APK, maar dat kun je dus op deze manier omzeilen. We denken aan de auto te verzekeren in Duitsland (ook al is deze wat duurder dan de Zuid-amerikaanse aanbieder.) Deze vragen dan niet om een verplichte APK?
We zijn met Grimaldi in gesprek mbt het verschepen van onze auto. Die laat wel op zich wachten, hetgeen ik het wel spannend vind maken. We zijn zelf 25 november in Buenos Aires, maar de auto moet 5-6 weken eerder al op de boot. Dus begin oktober. De keuze is nu nog RORO of container. Omdat we niet zelf meevaren en waarschijnlijk niet exact dezelfde dag in de haven zijn als de auto aankomt, wordt container wel geadviseerd, maar dat is natuurlijk wel weer duurder. Ik weet alleen niet hoe groot de risico’s zijn mbt het leegroven van de auto als hij in de haven staat. Nu zullen er geen waardevolle spullen in zitten, maar het is toch jammer als de gehele kampeeruitrusting is verdwenen. Nog advies van uw kant mbt RORO of container? En nog advies over de transportverzekering van de auto?
Mbt de carnet de passage, dat is wel fijn om te weten, want er zijn een hoop tegenstrijdige berichten.
Wie heeft er ervaringen met de grensovergangen in Zuid-Amerika? Hoe lastig zijn ze te passeren?
Voor ons wordt het ook nog een leuke uitdaging de auto te laten verschepen over het panamakanaal naar Midden-Amerika. Iemand daar nog ervaring mee en/of advies heierover? Bedankt alvast.
Gr Anthony & Ingrid

hoi anthony en ingrid
wij zijn van plan om in de zelfde tijd onze auto te verschepen naar argentinie wij dachten aan roro van af antwerpen maar misschien is het interessant om twee auto’s in een container te zetten wij hebben een nissan terrano

groetjes will en lilian

Hoi gelukkige reizigers! :slight_smile:

Toyota is een goede keuze onderdelen volop verkrijgbaar en de benodigde kennis ook.

In principe is voor welke verzekering dan ook wijselijk de auto jaarlijks te laten keuren dan heb je tenminste schriftelijk bewijs dat je niet nalatig bent qua onderhoud. Dus verloopt het jaar dan keur je in het land waar je bent.

Buitenlandse autoverzekeringen worden niet altijd geaccepteerd (NIET: Mexico, Belize, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela), tip sluit autoverzekeringen steeds bij de grens af als je een land binnengaat.

Bij RORO loop je inderdaad kans dat je spulletjes van eigenaar verwisselen, meestal door diegene die auto verplaatst. Je gaat met een pick-up: plaats een afsluitbare kist in de achterbak. Het is raadzaam op de BL te noteren bij description of goods: Accesorios del auto, herramientas y efectos personales (ropa usada, zapatos usados, articulos para la higiene personal).

Transportverzekering, tsja zul je zelf moeten beslissen e.e.a. afhankelijk van de waarde van de auto, echter denk ook aan averij-grosse.

Carnet de passage is in Latijns-Amerika totaal overbodig, echter denk wel een aan internationaal rijbewijs (verkrijgbaar bij ANWB).

Grensovergangen over land zijn goed te nemen meestal neemt het een half uur tot een uur in beslag. Echter Venezuela en de landen in Centraal-Amerika kunnen uren duren.

Inzake verschepen zie http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=143794

Succes!
Bart