Auto verkopen in Ghana

Aanstaande winter rij ik met een auto naar Ghana waar ik deze ook wil verkopen. Is er iemand die hiermee ervaring heeft? Betreffende de documenten/papieren die hierbij komen kijken zou ik graag wat meer informatie willen.

Alvast dank,

David Bijl
0621815989

Hoi David,

Ik zou het aan de Ghanees overlaten. Je verkoopt de auto gewoon met Nederlands kenteken en laat het ze daar maar uitzoeken. Jij als blanke (neem ik aan) betaalt gewoon veel meer aan invoerrechten. Dat maakt de auto een stuk minder gewild, omdat dan de prijs hoger ligt… Als je het onderhands verkoopt, krijgen zij een auto voor een goede prijs!

Ik vind je wel moedig om langs die islamitische ‘rovershollen’ te rijden!
Bij mij was dat niet opgekomen. Misschien zie je nog wat verlaten auto’s in de woestijn van overvallen (vermoorde) westerlingen.

Succes! Awaaze

wat voor auto is het?

Da’s een goeie! Franse auto’s zijn niet zo geliefd in Ghana. Rij dan door naar Burkina Faso/Ivoorkust of Togo…

Opel (ook afgeleide daarvan)/Toyota/BMW/Mercedes/Volkswagen/audi doen het goed, de rest een stuk minder!

Succes met je reis en misschien komen we elkaar tegen… Vanaf dinsdag avond zit ik er.

Groet, Awaaze

het is een hele onderneming . ik zal het niet durven en doen .je weet niet wat je tegen komt in de landen waar je door heen rijd .Ik zal een contiar huren .

@ Awaaze succes in Ghana . Ik zoek je op als ik ook in ghana ben . mijn vriendin heeft een leuk huisje gezien bij spintex road . maar helaas heb ik mijn huis niet verkocht . Ik ga dinsdag mijn documenten legaliseren . en dan hoop ik dat ik mijn huis snel verkoop dan lekker naar Ghana :vak01:

groeten ,

marcel

@ Awaaze

vergeet niet mijn mail te lezen en te beantwoorden dat je in Ghana ben …

groeten uit Nederland :dag:>>> :zon02::vak02:

Tja, overvallen worden kan je overal gebeuren. Mijn ervaringen in Afrika zijn zeer positief. Leuke, vriendelijke mensen, af en toe moet je alleen de tijd hebben, en een extra zakcentje kan vaak een hoop ellende besparen.

Maargoed, mijn plan is om samen met een vriend RICHTING ghana te reizen. Als ik de auto in een andere land tegen een goede prijs kan verkopen ben ik bereid dit te doen. Ik ga met een Mercedes type W124 diesel. Betrouwbaar, groot, gelieft in Afrika.

Zouden de mensen die ervaring hebben met het verkopen van een auto in Afrika (Ghana?) contact met mij op willen nemen?

Met vriedelijke groet,

David
06-21815989

Ter aanvulling: Route Marokko, Mauretanie, Mali, Bukina Fasso, Ghana.

Voor de invoer van mijn nissan serena betaalde ik 3000€, ja je leest goed 3000€, niet dat hij te oud was, want let op,voor een auto ouder dan 10 jaar betaald je extra taxen, maar wel had hij een vermogen van 2.200cc en zijn de gebruikelijke tarieven tot een max. van 1900cc.

In 2008 heb ik een maand rondgereden met een soort transitplaat die je bij elke handelaar kan huren, mijn ramen beplakt FOR SALE en gsm n°, je krijgt enkel telefoon van handelaars die je auto willen verkopen (niet kopen) en beloven bij verkoop het geld te storten…voel je nattigheid…
En de gewone man in de straat dan, ja die willen je auto kopen op afbetaling zoals overal in de wereld, maar in Ghana is geen enkele bank die krediet geeft… ik ben hier maar één maand.

Mijn wagen staat nu te blinken in Kumasi(zonder wielen en accu) tot ik nog eens goesting heb en naar ginder trek. veel succes

3000 euro betaald voor import ???

Wat zou je daarboven nog extra moeten hebben betaald als de auto ouder dan 10 jaar zou zijn geweest ? Ik heb ooit iets gelezen van 50 % van de kosten van transport, import en aanschaf.
Doch wanneer de auto al die tijd in je eigen bezit is geweest is er geen sprake van aanschaf, dus welk bedrag hanteert men dan ?