Auto over laten komen uit Nederland

Hola,
Heeft iemand ervaring met het laten overkomen van je auto uit Nederland?
Ik heb gehoord dat de auto niet op Canadees kenteken wordt gezet als hij nog niet 15 jaar oud is. Klopt dit? Het lijkt me zó raar…
Mijn auto is een Toyota Rav van 2002. Wat zou er zoal voor aanpassingen voor nodig zijn?(Mocht ie toevallig wél een kenteken en verzekering krijgen in Canada)
Dank voor jullie antwoord, ik weet niet waar ik moet zoeken.
J. v. E.

Hey, ik zit ook in dit parket momenteel. Vind mijn auto te fijn om em te verkopen.
Ik denk wel dat het een dure grap wordt.

Ik heb een website gevonden waar je een offerte in kan vullen en die stuurt dit naar verscheidene bedrijven. Ik wacht nu nog op antwoord.

http://internationaal-transport.nl/Transport-vanuit-Nederland/Noord-Amerika/

staat ook nog wat informatie op die website en daar ga ik zelf ook nog even naar kijken

ook http://www.autocarshippers.com/ ziet er goed uit. Kan mijn post niet wijzigen :s

Ben bang, dat je je auto zal moeten verkopen voor vertrek.
Het importeren van auto’s jonger dan 15 jaar en zonder een Canadese “Sticker of Conformity” vanuit een ander land dan de VS is verboden. Met uitzondering van als zodanig geregistreerde race-auto’s.
Misschien zou je het via de VS kunnen proberen, maar dat lijkt me een moeilijk en duur traject.

Ik weet niet zoveel over de wet- en regelgeving, maar wat ik weet:

[ul]
[li]er is een groot verschil in de veiligheidseisen. Als je een auto dus permanent wilt importeren, moet je een hoop idiote kleine dingen vervangen, zoals de autogordelsloten. Niet dat er hogere veiligheidseisen zijn, maar de standaard is gewoon ‘anders’.[/li][li]als je onderdelen moet vervangen kan het best zijn dat er voor de Europese markt andere onderdelen zijn dan voor de Amerikaanse markt en dat je dus extreem hoge vervangingskosten moet betalen. Zelfs een autoradio vervangen kan niet, omdat het een ander formaat heeft. Dit zal ook invloed hebben op de restwaarde zodra je 'm in Canada wilt verkopen.[/li][/ul]
Het eerste punt is meer “van horen zeggen van…”, het tweede punt is een eigen ervaring op basis van mijn eerste auto die was geïmporteerd uit Saudi Arabië (geïmporteerd door familie), waar men Amerikaanse modellen gebruikt.

Zo, he, he ik ben er uit(denk ik).

Allereerst, ja het is waar een auto moet 15 jaar oud zijn waarom …ik zou het niet weten misschien heeft het met de invoerrechten te maken geen idee!!!
En met aanpassingen denk ik(mag je dan met een oude auto van 15 jaar wél zonder aanpassingen rijden in Canada)??? Ik weet het allemaal niet. :question:

Maar als je er niets vanaf weet dan denk je dus écht dat je je auto niet kunt meenemen naar Canada als hij jonger is dan 15 jaar!
Wat een onzin. Natuurlijk kan dat wel.

Je moet inderdaad gewoon wat aanpassingen doen en dan kun je na je Canadese rijbewijs gehaald te hebben na een bepaalde periode gewoon lekker rijden in je eigen auto!! Niks 15 oud… Ik neem aan dat je die sticker “Sticker of Conformity” wel krijgt in Canada als alles is aangepast en goedgekeurd??

*Luongo wil je aub iets meer uitleg geven wat dat inhoud die 15 jaar? Ik snap niet wat mensen daar mee bedoelen. En als ik er helemaal naast zit ook comentaar daar op leveren? Dan hebben we daar wat aan. Ik zal wel de enige niet zijn met deze vragen?

Het is wel verstandig natuurlijk om van te voren uit te zoeken wat voor aanpassingen zoal nodig zijn. Anders is het misschien nog de moeite niet om hem mee te nemen.
Bovendien is het wel wijs om de invoerrechten op te vragen of hoe dan ook.
Ik vraag me af of dit niet had gemoeten te gelijkertijd met de inboedel dan geen invoerrechten. Zo was het bij ons met de verhuizing van Ned naar Spanje. Weet iemand hier iets van?

*Ooddiiss heb je al antwoord gehad?

Een auto jonger dan 15 jaar oud mag niet worden geïmporteerd vanuit Europa.
Zo simpel is het. Een auto ouder dan 15 jaar mag, mits aangepast aan de Canadese voorschriften wel worden ingevoerd. Deze termijn is trouwens “under review” en zal zeer waarschijnlijk worden gewijzigd naar 25 jaar.

http://www.tc.gc.ca/eng/roadsafety/safevehicles-importation-other-than-index-446.htm

http://www.tc.gc.ca/eng/roadsafety/safevehicles-importation-15yearrule-index-448.htm

http://canadiandriver.com/forum/index.php?topic=58930.0

1 like

Tsjonge, het is toch niet te geloven!!! Maar waar.

Wij willen over een poosje met onze camper die we uit Canada geïmporteerd hebben en daar ook is gemaakt ook naar Canada vertrekken en op kenteken laten zetten.
Nog geen 15 jaar oud. Zou dat dan ook niet lukken?

De camper moet geen probleem zijn. Als die oorspronkelijk uit Canada komt voldoet ie aan de Canadese standaard en kan ie weer ingevoerd worden.

o dat zou een pak van m´n hart zijn.
In ned zijn er natuurlijk aanpassingen gedaan maar dat kan weer terug gedraaid worden. oa lichten niet overdag aan. Mijn man wilde dat niet. Maar heel gewoon canadese veiligheids gordels enz enz.
Gefabriceerd in Canada. Dus ik denk dat je wel gelijk hebt.
De hoge baas van de fabriek had ons al aangeboden te helpen met invoeren ik weet niet precies wat hij bedoelt maar het zal goed komen…
Dank voor Uw antwoord, Luongo
Alle andere ook bedankt voor het meedenken.

Ja, die websites gaven mij een offerte terug van rond de 1800~ euro maar aangezien dat ik dat te duur vond voor een personenauto die het dubbele waard is heb ik mijn auto zaterdag verkocht.

Ook had hem al een weekje op het internet staan maar had toch nog enige hoop dat ik hem niet weg hoefde te doen. Na luongo’s 1e reply ben ik gaan zoeken naar die wetgevingen en toen begreep ik al dat het niet ging werken.

Veel succes met uw camper!

Ja, dan zullen wij de auto ook maar gaan verkopen. Hij staat nu niets te doen. Net een maand geleden de keuring gehad, nieuwe voorbanden verder alles in orde. Het is jammer.
Succes in Canada, Ooddiiss!

1 like