Ik wil met mijn auto door Canada trekken. Alleen vind ik geen maatschappij die mijn auto wil verzekeren. De auto is in Belgie ingeschreven en belgische maatschappijen geven geen dekking in Canada. Ik heb geschreven naar een aantal maatschappijens en makelaars in Quebec en Nova Scotia. Die willen wel een polis afsluiten maar dan moet ik wel canadese nummerplaten hebben. Ik heb een duitse verzekeringsbureau gecontacteerd maar die willen alleen verzekeren als ik vanuit de USA vertrek naar Canada, dus eerst de auto naar USA shippen en dan per auto naar Canada.
Heeft iemand ervaring met het overbrengen van zijn voertuig en welke verzekeringsmaatschappij wil een polis opstellen?
Thx
een paar vragen komt bovendrijven:
Waarom wil je met eigen auto door Canada?
Hoe lang ben je van plan te gaan reizen?
Ik wil een aantal maanden, drie-vier misschien langer, rondtrekken en met mijn auto is dat goedkoper dan een huurauto. Shipping, heen en terug, kost me ongeveer 2k euro’s.
Daar moet wel nog de verzekering bij.
Een Europese verzekering, dus ook een Duitse, is niet geldig in Canada. Rijden met een Europees kenteken is verboden. Rijden met Canadese nummerplaten onmogelijk, omdat je auto niet voldoet aan de Canadese specificaties.
Huren en kopen zijn twee meer realistische opties.
Als je wilt huren kun je beter de verhuurder(s) een e-mail sturen en vragen naar hun “best offer” voor zo’n lange periode.
Kopen is zeker ook een optie. Particulier (b.v.kijiji of craigslist) of bij een dealer, waarbij je dan bij aankoop een afspraak maakt voor terugkoop. Hou wel rekening met een torenhoge verzekeringspremie. Als je iemand kent in Canada, zou je eventueel op zijn/haar verzekering kunnen rijden, als zg. secondary driver.
Dat klopt niet. Ik zie hier (the Yukon) regelmatig Europese auto’s met Europese kentekenplaten rondrijden. Meestal Duitsers maar ook Fransen, Nederlandse en Spaanse kentekens.
Hoe zij dat hebben geregeld met de verzekering weet ik helaas niet.
Volgende keer als ik een Europese auto zie zal ik het eens vragen.
Rob
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen, dat het niet verboden is. Meestal zijn dat Europese auto’s met een Canadese registratie, maar met een “fake” Europese nummerplaat omwille van de 'originaliteit" van de auto.
Nope. Originele Europese nummerplaten (geen Canadae nummerplaten achterop de auto). Heb met een aantal eigenaars gepraat over shipping en kosten maar (helaas) niet over hoe eea te verzekeren. Overigens, het zal de overheid hier een worst zijn wat voor kentekenplaat je hebt (als je auto hier niet geregistreerd staat) zolang je maar kunt aantonen dat je verzekerd bent.
Wat graafwerk levert het volgende op:
RDW: Nederlandse verzekering moet doorlopen, Europese verzekering geeft geen geldige dekking en APK moet geldig zijn voor de gehele duur van het verblijf in Canada.
Transport Canada: Een Europese auto mag voor vakantie-doeleinden tijdelijk ingevoerd worden in Canada, op voorwaarde dat deze uitsluitend wordt gebruikt door de eigenaar. De auto dient na verblijf weer uitgevoerd worden in welke staat dan ook. De eigenaar/bestuurder dient in bezit te zijn van een Internationaal rijbewijs(naast het NL rijbewijs) Canadese verzekeringsmaatschappijen nemen Europese auto’s niet in dekking. Wel geldig is een verzekering via een Amerikaanse verzekeringmaatschappij, maar men dient rekening te houden met zeer hoge premies.
Excuses. Had even over het hoofd gezien, dat de eerste vraag uit België afkomstig was, maar ik neem aan dat de RDW regels in grote mate overeenkomen met die in België. Het internationaal rijbewijs is ook verplicht naast een geldig Belgisch rijbewijs.
Hallo,
ik weet niet of dit je zou kunnen interesseren, maar wij zijn net door Canada heen aan het trekken en gaan onze auto verkopen hier:
http://newfoundland.en.craigslist.ca/cto/3264929699.html
Wij zijn een jaar in Canada geweest en vertrekken eind september terug naar huis
groetjes,
maarten