Het Wereldwijzer Forum heeft ons met recht al veel wijzer gemaakt t.a.v. emigreren naar Thailand. Voor- en nadelen, kosten, lokaties, bijna naar ieder zijn wens zijn er mogelijkheden. Wij, mijn man en ik, hebben een week geleden het O-A retiree visum bij de Thaise Ambassade in Wellington, Nieuw-Zeeland aangevraagd, waar wij op dit moment wonen. Wij wachten in spanning af of de aanvraag wordt ingewilligd.
Zo ja, dan zijn wij van plan over enkele weken naar Thailand te vertrekken om daar een behoorlijke tijd te besteden een plek, lees huurhuis, naar onze keuze te vinden. Wij denken daarbij aan het gebied ten noorden of zuiden van Hua Hin zoals Cha-am, Prachuap Khiri Khan, Ban Krut en Bang Saphan maar staan open voor alle suggesties. Het zoeken naar een lokatie willen wij doen door ‘ergens’ in Azie een auto te kopen en daarmee rond te reizen.
En hier komt dan mijn vraag aan het forum: Wij hebben gehoord dat het behoorlijk duur is om in Thailand een (tweedehands) auto te kopen. Wij hebben uiteraard op internet gezocht, maar komen er niet echt uit. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een auto te kopen in een van de buurlanden, als dat goedkoper is, en deze dan in te voeren in Thailand. Heeft een van jullie wellicht ervaringen met de aankoop en/of invoer van een auto?
Invoeren is praktisch vrijwel onmogelijk plus extreem hoog belast, reken op een invoerheffing van ruim 100% van de waarde zoals door de douane ingeschat.
hvila/Ingrid, als jullie je permanent in Thailand gaan vestigen, neem ik haast aan, dat je toch van plan bent om aldaar over een eigen auto te kunnen beschikken. In dat geval zou ik kiezen - heb ik zelf ook gedaan indertijd - om alhier een nieuwe auto te kopen. Tweedehands auto’s zijn in vergelijking tot de nieuwprijs inderdaad vaak nogal prijzig (vooral gewilde merken zoals bijvoorbeeld Toyota).
Nieuw is dan naar mijn mening een betere optie, al was het alleen maar vanwege voordelen zoals garanties en dergelijke.
Verder was er geen sprake van allerlei (administratieve) rompslomp toen wij onze auto kochten. Bewijs van het woonadres waar je woont en wat van dit soort zaken. Precies weet ik het niet meer en regels c.q. voorschriften veranderen nogal eens, dus wat toen (ongeveer vijfeneenhalf jaar geleden) gold, kan nu weer anders zijn.
Maar loop eens bij een autodealer binnen, die moet je toch kunnen vertellen wat je nodig hebt wanneer je van plan bent een auto te kopen.
Veel plezier en succes gewenst overigens met jullie vestiging in dit mooie land.
Beste Trangerkuda,
Bedankt voor je informatie over het kopen van een auto. Wij hebben inmiddels een visum ontvangen en vertrekken a.s. woensdag naar Thailand. Wij zijn van plan eerst een auto te huren tot wij een vast adres hebben. Helaas vallen de autohuurprijzen, in vergelijk met Europa en Australie, nogal tegen maar daar is niets aan te doen. Het lijkt ons toch prettig om eigen vervoer te hebben als wij het land doorreizen op zoek naar ‘onze’ plek die wij snel hopen te vinden!
Groeten,
Ingrid
Beste Ingrid. Ik wens jullie voor aanstaande woensdag alvast een goede, aangename reis naar Thailand toe. En na aankomst nogmaals veel plezier en vooral ook succes gewenst met het zoeken naar ‘jullie eigen stekje’ in je nieuwe moederland*/vaderland*. * = wat je voorkeur geniet.
Misschien is het leuk voor belangstellende forumleden/forumbezoekers om nog eens te horen wat de uiteindelijke keuze is geworden.
Beste Trangerkuda,
Hartelijk dank voor je 'succes’wensen. Het lijkt mij een leuk idee om eens te laten horen hoe wij ‘gevaren’ zijn.
Wij starten in Bangkok en zakken dan langzaam langs de kust af richting Chumpion. Een route die jou waarschijnlijk bekend zal zijn, refererend aan jouw lokatie in Trang. Wij nemen er rustig de tijd voor en kijken wat er op ons pad komt.
Groeten,
Ingrid
Beste Ingrid. Nogmaals succes gewenst met jullie zoektocht, te beginnen vanuit Bangkok en van daaruit afzakkend richting Chumphon begrijp ik. Mochten jullie van plan zijn om aldaar te overnachten, in dat geval is het aldaar gevestigde A-Te Chumphon Hotel wellicht een optie. Oktober jongstleden hebben wij (mijn vrouw en ikzelf) daar een nachtje overnacht toen wij op weg waren naar Hua Hin.
Het is een eenvoudig, in het stadje zelf gelegen hotel. Dus op loopafstand van allerhande winkeltjes, restaurantjes en dergelijke. Het beschikt over een ruim direct voor het hotel gelegen gratis parkeerplaats. Ook ligt het naast een van de overdekte markten, maar daar heb je - evenals van het verkeer - geen geluidsoverlast van. Het ontbijt is eenvoudig, de kennis van de Engelse taal bij het merendeel van het personeel is matig, maar men is vriendelijk en behulpzaam. Wij betaalden in oktober als ik mij goed herinner 1300 baht, inclusief ontbijt en belastingen. We hadden een en ander online via booking.com geboekt. Dit betekent niets vooraf betalen, gewoon in het hotel zelf.
Mochten jullie op een gegeven moment besluiten om na Chumphon nog verder richting het zuiden te reizen - en dan ook in de buurt van Trang te komen - in dat geval is het wellicht mogelijk om eens af te spreken om elkaar te ontmoeten en over opgedane ervaringen van gedachten te wisselen.
Aangezien het inmiddels al weer woensdag is, ga ik er vanuit, dat jullie momenteel onderweg zijn van Nieuw-Zeeland naar Thailand. Wat dat betreft een aangename en veilige vlucht en behouden aankomst in Thailand gewenst.
Goedemiddag Trangerkuda!
Deze keer is er geen tijdverschil meer aangezien wij op dit moment op het balkon zitten van onze hotelkamer in het Suphan Lake Hometel in Bangkok. Dit hotel hebben wij met opzet gekozen omdat het dicht, maar toch voldoende weg, bij de airport ligt en wij vannacht om 03.00 uur zijn aangekomen. Het is prima en zeker aan te raden voor als je een hotel in de buurt van de airport zoekt. Het ligt rustig aan het eind van een doodlopend straatje en heeft uitzicht op een meer. Er is ook een groot park naast het meer en het ligt in een buurt waar allerlei lokale winkeltjes, supermarkten en eetgelegenheden zijn. Ok, het is geen centrum van Bangkok en niet ‘chique’ maar wel erg prettig, schoon en convenient. De prijs van de kamer is Bt 1500 dus ook zeer schappelijk.
Bedankt voor de tip voor het hotel in Chumpion, daar gaan wij zeker naar kijken. Mochten wij zuidelijker in de buurt komen laten wij beslist van ons horen. Je reacties in iedere vorm worden zeer op prijs gesteld!
Groeten,
Ingrid
Ingrid, goede morgen, middag of avond (ik heb per slot geen rekening geen idee of en zo ja wanneer je dit leest),
leuk te horen, dat jullie inmiddels behouden zijn aangekomen en genieten van wat rust na de reis van Nieuw-Zeeland naar Thailand.
Zoals je schrijft, mochten jullie later besluiten om vanuit Chumphon nog zuidelijker te reizen en in (de buurt van) Trang te komen, neem gerust contact op en we bekijken gezamenlijk de mogelijkheid om elkaar eens te ontmoeten.
Aangezien ik geen idee heb over het tempo waarin jullie later van plan zijn je te verplaatsen, is het misschien goed om even te melden, dat wij van 23 tot en met 30 maart niet in Trang zijn. We zitten die periode in Bangkok.
In de periode vanaf nu tot aan 23 maart staan wat ons betreft vooralsnog geen meerdaagse trips op het programma, dus normaliter zijn we dan in of in de omgeving van Trang.
Neem de tijd om uit te rusten en te acclimatiseren en wederom succes gewenst tijdens jullie komende zoektocht.
Een auto kopen in thailand is alleen relatief duur dat wil zeggen duur ten opzichte van de nieuwprijs en de budgetten van de Thai.
Voor europeanen valt dat reuze mee de prijzen zijn vergelijkbaar met europese prijzen dus duur voor de Thai niet voor europeanen.
Dat komt doordat de nieuwprijzen in thailand ten opzichte van europa niet zo opgejaagd/belast (btw enz)worden als bv in nederland hoe dat in wellington is weet ik natuurlijk niet.
Ik had een honda civic uit 1997 voor 150.000 bath =3750 euro nu een cheverolet aveo ss van 2 en een half jaar oud voor 425.000 bath= even meer dat 10.000 euro nieuwprijs rond de 600.000 bath=15.000 euro het verval is dus niet zo groot.
Wel een groot nadeel is dat de thai hoewel erg zuinig op hun auto’s niet zoveel geld hebben voor het onderhoud dus dat schiet er wel eens bij in met als gevolg dat je de kans hebt dat er allerlei reparatie’s op je pad komen.
Bv op een reservewiel bij een oudere tweedehands hoef je niet te rekenen die is allang opgesoupeerd of verkocht in de loop van de tijd
De Thai gaan er gewoon vanuit dat Buddha hen zal beschermen tegen lekke banden en dat soort ongemakken en anders is er altijd in de buurt wel een reparatiemogeliijkheid.
Verder kan je vergeten een tweedehands te kopen bij een dealer die ruilen normaal niet in en als ze het al eens doen dan verkopen ze hem nog diezelfde dag aan een handelaar dus ben je aangewezen op handelaren of een particulier en de tweedehands markt en hoe het dan is gesteld met garantie enz tja
En importeren uit bv Birma of laos lijkt me helemaal een ongewis avontuur komen vast nogal wat papieren in thai’s en andere talen aan te pas lijkt me vooral als je die niet kunt lezen en begrijpen een hele toer die de eventuele winst volledig zal opsouperen als het al niet meer kost.
Een auto kopen in thailand en op je naam laten zetten is al geen sinucure zelfs daar heb je hulp bij nodig en helpen willen ze wel maar het kost wel geld of het moet naaste familie zijn en zelfs dat heeft zijn prijs, vrij gebruik van de auto bv het is tenslotte familie- (eigendom) grinnkk een soort co eigendom dus.
De enige manier om daaraan te ontkomen is door te verhuizen en ver weg te gaan wonen lol.
Ik zelf woon in Pattaya Jomtien waar ik een guesthouse met restaurant run en nu hoor ik je denken Pattaya het sodom en gomorra van Thailand maar dat valt erg mee tenminste in Pattaya Jomtien dat ligt een tikje oostelijker richting Cambotja en is veel rustiger en familie friendelijker dan Pattaya city je kunt daar condo’s huren vanaf 5000 euro p maand en het is daar best toefen.
Dicht bij het vliegveld savannabumi 125 km 1.5 uur rijden en bangkok geweldige eilanden met parelwitte stranden en glashelder water vlak voor de kust 40 min varen echt geen verkeerde plek om te verblijven.
Verder heb ik weinig te melden van huizen of plaatsen heb ik geen verstand daar moet je voor bij een andere “äfdeling” zijn en verder wens ik jullie veel succes.
Hartelijk dank voor je uitgebreide bericht, zo worden wij elke keer weer wat ‘wijzer’ m.b.t. Thailand!
Wij denken erover om een lokatie te zoeken in de buurt van Krabi/Trang, afhankelijk van wat er te vinden is.
Vriendelijk groetend,
Ingrid